Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Fornye konas oppholstillatelse når jeg er sykemeldt.

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg og kona har vært gift i snart 3 år (oktober) og nå over nyttår må vi fornye hennes oppholdstillatelse (skal over på permanent oppholdstillatelse om jeg ikke tar feil).

Det jeg frykter er at situasjonen min det siste året vil føre til avslag fra UDI.

Har vært sykemeldt i snart et år og skal over på arbeidsavklaringspenger (66% av tidligere lønn).
Jeg kan ikke gå tilbake til den jobben jeg hadde så tenker å levere oppsigelse før månedskifte (1 mnd oppsigelse)(NAV sier det er greit, uten at de vet noe om familiesituasjonen).

Jeg klarer fremdeles alle kravene på UDI:

• Du må ha en årlig inntekt på minst 251 856 kroner i året før skatt. Du kan ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelp de siste 12 månedene.
  • Familiesituasjonen din må fortsatt være den samme (for eksempel må et ektepar fortsatt være gift og bo sammen).

Det jeg frykter er at UDI (selvom jeg oppfyller kravene på siden deres) vil se at jeg er arbeidsledig/sykemeldt/arbeidsavklaring og avslå søknaden pga dette.

Har jeg noe å frykte?

Anonymous poster hash: 566be...654
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig at du får avslag på søknaden. Du skal nemlig ha en inntekt slik at du kan forsørge din kone, noe jeg mener du ikke har når du er arbeidsledig. Du har vel ikke mottatt penger fra NAV (som økonomisk støtte o.l)?

Endret av DoitNow
Lenke til kommentar

Det er mulig at du får avslag på søknaden. Du skal nemlig ha en inntekt slik at du kan forsørge din kone, noe jeg mener du ikke har når du er arbeidsledig. Du har vel ikke mottatt penger fra NAV (som økonomisk støtte o.l)?

Mottar nå sykepenger men skal snart over på arbeidsavklaringspenger (AAP)(66% av full lønn). Likevel har jeg mer enn 251 856 kr året som er grensen til UDI.

Slik jeg forstår det så er ikke sykepenger og AAP det samme som "økonomisk sosialhjelp".

Lenke til kommentar

Mottar nå sykepenger men skal snart over på arbeidsavklaringspenger (AAP)(66% av full lønn). Likevel har jeg mer enn 251 856 kr året som er grensen til UDI.

Slik jeg forstår det så er ikke sykepenger og AAP det samme som "økonomisk sosialhjelp".

• Du trenger ikke å si opp jobben - det blir for dumt. Du blir sagt opp etter 12 månedens sykefravær.
  • Jeg vet ikke hvordan UDI tolker AAP.
  • Dersom de mener det er god nok inntektskilde til å forsørge din kone, så tror jeg ikke det er for dumt.

Alt i alt - tror jeg det er ikke er noen problem for din kone å få oppholdstillatelse.

Endret av DoitNow
Lenke til kommentar

Nei det er ikke noe problem, da UDI ikke krever dokumentasjon på inntekt for å søke permanent oppholdstillatelse. Viktigste er at fruen din har gjennomført norskkurs. Har hun ikke det, eller dere ikke oppfyller de andre kravene (maksimum oppholdstid i utlandet skal ikke overstige 7 mnd i løpet av 3 siste årene osv), så går det an å søke om fornyelse av midlertidig oppholdstillatelse.

Sjekklisten er her:

http://www.udi.no/sjekklister/statsborgerskap-reisedokumenter-og-permanent-opphold/sjekkliste-for-permanent-oppholdstillatelse/

Mulig det varierer litt i forhold til opprinnelsesland din kone er fra. I verste fall, om det ikke skulle gå greit, så er det mulig å fornye den midlertidige oppholdstillatelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...