Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husleiekontrakt hjelp

tomas1401

Anbefalte innlegg

Hei, fant ikke noe sted å ha denne tråden så en moderator/admin får flytte den om de ønsker.

Tilbake til det jeg trenger hjelp til.

Meg og 2 kompiser flyttet inn sammen, etter 5 dager bestemmer den ene for å flytte ut pga studentlivet ble for dyrt(noe han legger opp til selv).

Jeg er ansvarlig for kontrakten. Det er en vanelig husleioekontrakt. Det er 3 måneders oppsigelse. Jeg og kompis number 1 vil bo her. Men lurte på om han andre kan flytte ut etter 1 måned eller må ha betale leien for 3 måneder som det står i kontrakten?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det "normale" hadde vært at dere/han som flytter ut finner en erstatter, han betaler selvsagt leie for 3 måneder, ellers må jo dere som blir igjen betale hans del.

Hvis ikke er han ikke noen kompis spør du meg, du har skrevet ditt navn på kontrakten, ja, men dere har alle 3 flyttet inn der, skulle bare mangle at en i "ånden" har kontrakt alle 3.

edit: men juristisk sett tror jeg du står med alt ansvar, så han kan drite totalt i dere så vidt jeg har skjønt. Skriv fremleie kontrakter!

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Nå er det angivelig slik at muntlige avtaler er like bindende som skriftlige, men all den tid det eneste som finnes skriftlig er at du står som ansvarlig kan det være vanskelig å bevise noe annet. Kontoutskrift som viser at kompis nr. 2 har betalt husleie for 1 mnd kan dog være til hjelp.

Det etisk riktige å gjøre fra kompis nr. 2 sin side vil være å betale sin del av leien frem til dere evt. finner ny leieboer, samt å forsøke å bidra til at dere faktisk finner en slik. I tillegg er det selvsagt en mulighet for at dere ikke finner en ny leieboer, og skal dere da si opp avtalen ender det jo fort med at alle tre må flytte ut.

Jeg kjøper forsåvidt ikke helt argumentet om at studentlivet blir for dyrt. Man må jo fremdeles ha et sted å bo, med mindre han flytter hjem igjen da.

Jeg signerte leiekontrakt for noen år siden, men fant annen plass å bo før jeg i det hele tatt fikk flyttet inn. Jeg ble enig med huseier om å betale leie for en halv mnd, på tross av 3 mnd oppsigelse, da han fant ny leietaker rimelig kjapt. Alt ordner seg somregel så lenge alle parter er rasjonelle og samvittighetsfulle mennesker :)

edit: Men skriv likevel alltid fremleiekontrakter, slik Sampson oppfordrer, selv om det er bestekompisen din du skal bo med!

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Reint formelt sett så har nok kompisen din 1 måneds oppsigelsesfrist mot deg.

Du har avtalt ein oppsigelsesfrist på tre måneder mot utleiger, men sidan du står åleine som part i den avtalen så er dine kompiser leigetakere av deg igjen.

§ 9-6.[/size]Oppsigelsesfrist[/size]

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Som du ser her så har din kompis i utgangspunktet ein måneds oppsigelsesfrist sidan han bur i same boligen som deg. I mangel på skriftlig kontrakt så faller ein ofte tilbake på husleigelova sine standardbetingelser.

Men i dei fleste slike leigeforhold så bruker det å foreligge ein muntlig avtale dere mellom, om at dere skal være solidarisk ansvarlige. Men muntlige avtaler er ofte litt vanskeligare å bevise.

Løysniga slik som eg ser det (sidan dere er venner) er at alle jobber hard med å finne nokon som kan ta over som leigetakar, då får kompisen som har dårlig råd sleppe sine del av husleiga så fort nokon andre kan ta over. Dere må selvsagt argumentere med at dere heller ikke har råd til å bu i leiligheita når dere nå bare er to personer som skal dele regningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så er ein oppsigelse løpande frå den fyrste i måneden dersom ikkje anna dato er bestemt. Så om han sa opp plassen sin i kollektive for nokre dagar sidan så løper ikkje oppsigelsen før fra 1 september.

Så sjølv om vi legg til grunn at han berre har ein måneds oppsigelse så skal ein ikkje etter husleigelova sine standardbetingelser teller dagar før den fyrste i neste måned.

Dette er også problemet som dere blir ståande i. Dersom dere to ikkje har råd til å bu i leiligheita åleine og derfor velger å seie opp leigeavtalen i dag, så er dere fortsatt bundne til å betale husleige for september, oktober og november måned. Den inneværande måneden telles ikkje med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tingen er at jeg ønsker han skal betale for neste måned også, ha sa ifra at han flytter dagen vi betalte leia. Vi betaler 15 hver måned og da har vi betalt for august. Så føler han skal betale for neste måned også ettersom det er normal oppsigelse er det ikke? Annet enn de vanelige 3 måndene vi har på kontrakten.

Lenke til kommentar

Du har solidarisk ansvar, så han trenger ikke å betale noe som helst, jo mindre han vil. Dersom det ikke foreligger noe skriftlig, så kan han bare stikke av - uten å betale noe som helst. Muntlig avtaler er like bindende som skriftlige, men det er svært vanskelig å bevise.

Jeg tviler på at han blir straffet for å la være å betale. Dette er en måte å sjekke om du har god kompis :p. Neste gang få med alle navn i kontrakten.

Anonymous poster hash: e2af3...3a8

Lenke til kommentar

Med mindre dere har ein skriftlig avtale som seier at leigeperioden løper frå den 15 til den 15, så skal ein definere leigeperioden som løpande frå den fyrste i kvar måned etter husleigelova. Om det er forskuddsbetaling, etterskuddsbetaling eller ein blanding speler ingen rolle.

Sidan din kompis ikkje har skriftlig leigeavtale med deg, så skal dere følge husleigelova sin måte å telle oppsigelsestid på.

Dette betyr at han uansett, og heilt uavhengig av betalingsdatoen også er kontraktsbunden gjennom september måned. Han må derfor betale for september også.

Alternativt så må du argumentere med at du ikkje er framleiger, men at dere har ei muntlig avtale på at kontrakta som du signerte gjelder for dere alle. I så fall kan du gjere gjeldande den kontraktfesta tremåneders oppsigelsesfristen.

Om dere hadde ein slik avtale, eller i alle fall ein felles forståelse for at det var slik dere vil organsiere dere så er dette det mest rettferdige.

Din kompis som trekker seg frå avtalen påfører dere to som blir sittande igjen eit tap sidan dere ikkje har friheita til å flytte ut no.

Du kan også i verste fall risikere at kompis nummer to også velger å forlate skuta då det sjølvsagt er mykje dyrare å dele rekninga på to enn det er å delen den på tre.

Dersom du tillater kompis nummer to å også flytte ut så blir du sittande igjen med tre gongar så høg husleige som du hadde budsjettert med.

Så jussen til sides, sjølv om ein nok kan krangle seg til at han eigentleg berre har ein måneds oppsigelsestid så er det svært råttent gjort ovanfor dere andre som blir sittandes igjen med rekninga.

Dere bør sjølvsagt vise forståelse for han økonomi med å ikkje gjere det dyrare for han enn dere må, men du må også passe på at du ikkje sjølv blir ruinert ved å la kompisen din sleppe å betale for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...