Gå til innhold

[Løst] skifte fra AMD til Intel plattform, hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer i løpet av året å oppgradere min pc med bedre cpu. Problemet er at det eneste alternativet jeg står med da er fx 8350 fra amd. Vet det er en kraftig oppgradering fra min x3 720, men kunne tenkt meg å få et forslag på hvor mye det vil koste å skifte til et Intel basert HK og CPU. Benytter pc hovedsakelig til gameing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye for og imot å oppgrader feks kun cpu'en :

*Man slipper å bytte hovedkort og dermed "aktivere" windows på nytt.

*Man slipper også unna å reinstallere alle programmene man har på pcen.

En FX 8350 trekker ca 125W på det meste, her bør man ha en god kjøleløsning for å slippe unødvendig støy.

En Fx 8350 yter ikke like bra som en god Intel cpu.

*Noen spill som Battlefield 4 / Thief benytter seg av Mantle og ytelseforskjellene mellom Intel og Amd blir da langt lavere.

Eventuelle problemer som du må undersøke før du bytter ut kun cpu er at hovedkortet ditt støtter AM3+ og cpu'en , som regel er det kun en bios oppdatering som skal til på noen hovedkort.

Dette er spill som støtter eller vil støtte bruken av Mantle :

Battlefield 4[30]
Battlefield Hardline
Thief
Star Citizen[31][32]
Plants vs. Zombies: Garden Warfare
Sid Meier's Civilization: Beyond Earth[33]
Dragon Age: Inquisition
Mirror's Edge 2
Sniper Elite 3[34]
Star Wars: Battlefront[35]
Mass Effect 4
Rise of the Tomb Raider
The Sims 4
Dying Light
Call of Duty: Advanced Warfare[36]
Grand Theft Auto V[37]

Lenke til kommentar

Det hele blir jo opp til deg , men akkurat nå vil trolig det billigste være en FX 8350 og da slipper jo du å skifte hovedkort + installere Windows 7 /8 på nytt.

Alternativt kan du vente et år til og ta en vurdering av om du på det tidspunktet skal bytte ut hovedkort , cpu , gpu og minne.

Lenke til kommentar

En fx 8350 er bare kraftigere enn 6350 i applikasjoner som støtter mer en 6 kjerner, og det er ikke mange, og så og si ingen spill, så kan fint spare penger der. I tillegg til at du ikke trenger like kraftig kjøleløsning.

Så med mindre du driver med videoredigering eller kodeknekking i stor grad så ville jeg ha gått for 6350 og tatt pengene jeg fikk til overs og satt til side og brukt de på øl/spart til ny maskin (som selvfølgelig ville ha vært intel basert).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...