Emsal Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 (endret) Skal ha oppkjøring på Onsdag i Arendal, noen som har hatt oppkjøring der før på MC? Jeg er igrunn ikke så nærvøs for bykjøring og den vanlige kjøringa, selv om det nå er 4 uker siden sist jeg har kjørt. Morsomme er at kjørelæreren min ikke sa noe om plassering i sving før vi hadde min siste kjøretime eller rettere sagt "sikkerthetskurs på vei". Før så hadde jeg alltid plassert meg til høyre når jeg tok en høyresving og til venstre når jeg tok en venstresving. Til venstre på bildet er sånn jeg kjørte før, og til høyre er slik han sa jeg skulle kjøre (bilde er bare av mitt kjørefelt). Slik han sa det, men føler fortsatt ikke det er rett? :S Det jeg gruer meg mest til er kjøre mellom kjeglene, hvis man gjør det jævlig der, går det fortsatt bra? Hvor mange forsøk har man? Også må jeg lese litt mer på tekniske spørsmål jeg kan få i begynnelsen. Og kunne sjekke det han måtte spør meg om at jeg må sjekke. Er det mulig å faila nokså mye på den første delen og fortsatt stå? Endret 14. august 2014 av Emsal Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 (endret) Denne tråden gikk meg hus forbi. Supert at du klarte deg likevel. Endret: Shit, der hørtes jeg fryktelig innbilsk ut. Det jeg mente var at det var godt du klarte deg, selv om ingen fikk svart på spørsmålene dine før du hadde oppkjøring. Endret 21. august 2014 av Cutthroat Bill Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 Hehe ja, klarte ikke sikkerhetsspørsmålet i begynnelsen for jeg hadde aldri hørt ordet han brukte før. Husker ikke helt hva det var, men tror det han spurte om var "forgaffelens styrekrone", hadde han bare sagt styrekrone så hadde jeg skjønt hva han mente. Krypkjøringa gikk supert uten noen kjegler felt begge gangene. (ble testet 2 ganger i hver øvelse). Selv om jeg hadde felt noen et par ganger under oppvarminga. Resten gikk også bra. Jeg måtte også kjøre en helt annen sykkel som var mellomtung pga nye regler er det lov å ha kjøretimer med tung, men oppkjøringen må være med en mellomtung. Den var forøvrig en fryd å kjøre, det var en CB500X. Er noe høyere en Horneten jeg hadde kjøretime med. Når vi skulle kjøre ut, så spurte han meg "Er det ikke noe du har glemt?". Så i speilet og jeg hadde glemt å feste hakestroppen. Skjedde en gang ila de 30 kjøretimene jeg hadde og nå. Kan tenke meg det hadde litt med nervøsiteten å gjøre. Resten gikk bra det og, ble overrasket over at det ikke var noe bykjøring i det hele tatt. Tror jeg fikk en supergrei sensor. Ble faktisk nervøs siden det gikk så bra. Angående den plasseringa så sa kjørelæreren før oppkjøringen at jeg måtte holde meg godt til høyre under uoversiktlig sving. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 (endret) Angående kjørelinje; jeg ble lært opp til å ta så lange og slake svinger som mulig. Så før en høyresving, så legger jeg meg inn mot midten av veien, omtrent tilsvarende venstre hjulspor til en bil, også kutter jeg over slik at jeg ligger omtrent i høyre spor når jeg er halvveis igjennom svingen, også går jeg ut igjen til venstre hjulspor til slutt. Grunnen til det er at det gir bra sikt igjennom svingen, man har mer grep til rådighet, skulle jeg måtte bremse, eller foreta en unnamanøver, og man holder seg lengre vekk fra trafikken som kommer i motsatt retning, som har en tendens til å kjøre nærmere midten av veien.Jeg ble også fortalt hvordan de hadde lært opp elever før. Da skulle man, i uoversiktlige svinger, kjør litt frem først, så man kunne se så langt som mulig, og så svinge. Men de har sluttet med det fordi det er livsfarlig, spesielt i høyresvinger, da det øker sjansen for å treffe trafikken som kommer imot. Hvis man blir skremt, for eksempel av en bil, så kan man stivne et øyeblikk, og da fortsetter man gjerne i samme retningen man allerede kjører. Dermed kommer man nærmere bilen, man blir redd, og man bremser. Og når man bremser, så vil sykkelen rette seg opp og gå rett frem, hvis man ikke er forberedt i alle fall. Kan også risikere å tryne hvis man tar for hardt i bremsen, eller hvis man bare er for kjapp, med det resultat at du seiler over i motsatt kjørefelt, og risikerer at bilen kjører over deg.Jeg slenger med en tegning likegodt. Det venstre bildet viser hvordan jeg ble lært opp til å kjøre, og det er slik jeg kjører på alle veier. Der det er smalt og uoversiktlig setter jeg ned farten, og legger meg ikke fult så nærme midten av veien før svingen. Den blå linjen på bildet til høyre viser (omtrent) hvordan de pleide å lære opp elever, men som de nå har innsett er farlig. Den røde og gule streken viser slik jeg tolker at du ble lært opp. Jeg synes dette ser rart ut, for du må sette ned farten fryktelig mye om man skal kjøre trygt på det viset.La det være sagt at jeg bare har kjørt et år, så det kunne vært interessant å høre hva de mener, de som har litt mer erfaring, og noen flere år bak seg. Endret 21. august 2014 av Cutthroat Bill 2 Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 22. august 2014 Forfatter Del Skrevet 22. august 2014 Det er vel mer av den blå prikkete linjen jeg har blitt bedt om å kjøre. Kjørelæreren har både sagt at jeg må holde meg inn mot høyre for å komme meg unna de som kutter svingen og type sånn som på venstre bildet. I bunn og grunn tror jeg kjørelæreren min har prøvd å lære meg opp slik som du sier det, men ikke forklart det godt nok. Han kunne kanskje forklart meg det bedre hadde han sagt hvordan jeg skulle kjøre i sving FØR siste kjøretime (som forøvrig var sikkerhetskurs på vei). Bra skrevet forresten, jeg fikk en mye bedre forståelse for hvordan jeg skal legge meg i høyresving nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå