defster Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Heisann. Min første post her, men den blir i tillegg veldig lang Min bror har kjøpt seg ny pc, men vi har hatt problem fra dag en. Skal heller begynne med hva slags problem vi har akkurat nå. Hovedkort: Asus a7n8x Deluxe Cpu: AMD Athlon XP 2500+ Hd: Maxtor 120gb ATA 133 Ide-kabler (40 pins) 512 mb ram, radeon 9600 (tror ikke det har noen relevans, men uansett...) Problemet begynter da vi prøvde å installere Windows (To versjoner av XP, og en av 2000). Alle gav samme feilen. Midt under "Copying setup files", fikk vi mange feilmeldinger av slaget "Setup couldnt copy file <fil>, press esc to skip, enter to retry bla bla etc.". Det gikk også veldig tregt. Etter å ha skippet masse filer, fikk vi en lyseblå error-skjerm som sa noe om INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE, og info om at vi skulle sjekke hardware for virus, eller ta kontakt med manufacture'en. Deretter låste det seg, og vi måtte ta en kald-start. Googlet i timevis og kom fram til at vi kanskje burde oppdatere firmware'n til harddisken, eller rett og slett ta en 'chkdsk /r' og 'bootfix' for å rette opp bootsectoren. Fant etterhvert også ut at harddisken ble beskrevet som ATA 33 i POST, derav den treige farten. Prøvde den på min pc, og da kjørte den i full udma-5 fart (den kjører på 6, men mitt gamle hovedkort støtter bare 5 + jeg har win2k). Googlet et par timer til, uten særlig hell. Mer prat om å oppdatere firmware'en. Ingen av oss har a: drive (om vi angrer? ja .. så vi får ikke sjekket det før mandag uansett. Det andre vi tenkte på var at vi kanskje hadde feil ide-kabler. Vi bare kjøpte noen standard kabler på claes-ohlson. Skjønt, de funker fint i min litt eldre pc. Så.. det jeg håpte dere kunne hjelpe litt med, var jo å hjelpe oss med å peile inn hvor feilen ligger. 1) Er det mulig vi har feil ide-kabler? 2) Trenger vi virkelig å oppdatere firmware? Harddisken er temmelig ny. 3) Hvordan får vi hd'en til å kjøre i ATA 133 mode på den nye pc'en. Relatert til ide-kablene som er for gamle? - Når vi bruker mine ide-kabler på hans maskin, skjer det samme. - Vi kommer ikke inn i windows selv om vi bruker safe mode (dersom vi bruker min boot-partition i hans pc). - Vi er temmelig sikre på at jumpere og bios-settingene er korrekte, men kanskje dere vet bedre? Hjelp! Fint om noen hadde tips til oss. - Øyvind Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 1. Hvis varekoden på kabelen er 32-2953 eller 32-2954, så burde den fungere. Den siste kan være litt for lang i noen systemer (utenfor standard), men fungerer normalt. Er varekoden 32-6005 eller 32-2777, så har dere kjøpt feil kabler. 2. Tvilsomt at du trenger firmware oppdatering på disken, men ikke umulig. 3. Hvilken versjon av BIOS er det på hovedkortet? Vær også helt sikre på at fargekodene på ATA-kabelen er riktig vei i forhold til hovedkort og disk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 IDE kabel skal være 80-pins for full hastighet. Du må kjøre PowerMax diagnostics program (og da er det kjekt med floppy). http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Velkommen til forumet foresten Lenke til kommentar
defster Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2003 Takker : Er ikke sikker på bios-versjonen akkurat nå. Skal låne en floppy-drive av noen snart of se om det funker etter en bios-oppgradering og nye ide drivere. Litt usikker på hvor jeg ser varenr. på ide-kabelen... ? De tallene du nevner finner jeg ikke igjen på kablene jeg har. De er urgamle, får kjøpe nye på mandag. Synes bare det er litt snålt at den ikke liker noen harddisker i det hele tatt (har prøvd 5 forskjellige, fra 10 til 160 gig, gamle og nye, både med og uten installert windows). Får feilmeldinger når jeg installerer eller booter. Skal poste løsningen senere dersom jeg får fikset det. Virker som om det er et vanlig problem, bare at det er vanskelig å løse Lenke til kommentar
Baalzamon Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Hadde et lignende problem, vil tro rammen din er problemet.. last ned MemTest og test rammen din. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 IDE kabel skal være 80-pins for full hastighet. Du må kjøre PowerMax diagnostics program (og da er det kjekt med floppy). http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm Tror nokk at du kan tjene litt på å skaffe deg nye 80-pins kabler ja. Har selv hatt problemer med kabler som jeg har hentet fra gudene vet hvor og hatt de i pc'en og har fått problemer pga det. Velkommen til forumet foresten Wow...det var en +1 Lenke til kommentar
defster Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 Vi fikk nye ide-kabler som i det minste gjorde at disken iallefall kjørte i ata 133 i stedet for 33. Minnet ble sjekket og fungerte fint. Prøvd ut 7000 andre løsninger, ingen funket. Vi kjøpte en floppy-drive på komplett tidligere i dag, som vi mistet i bakken utenfor huset. Den ble ødelagt, og begynte til og med å ryke når vi fiklet med den mens pc'en stod på .. Go us! sier bare jeg. Etter 2 uker og et ukristelig antall kaffekanner, bare leverte vi hele ruklet tilbake til butikken (flexi), og venter til de har ordnet det som er feil. Burde kanskje gjort det før, siden tidligere erfaringer viser at både jeg og min bror kan ødelegge hardware bare ved å være i samme rom som det. Takker for all hjelp iallefall! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå