Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Patrol vs Land Cruiser vs Caravelle

p10

Anbefalte innlegg

Går med planer om å bytte bil og får stadig nye idéer som jeg gjerne vil ha innspill på.

Budsjettet er mellom 50 000,- og 100 000,-. Kravet er stort bagasjerom, stor plass mellom baksete og forsete (pga bilstol), og minst 2000kg

hengervekt.

Nissan Patrol var første bilen jeg tenkte på. Har hatt gode erfaringer med Nissan tidligere og kunne gjerne tenke meg en Patrol på gårdsplassen.

Toyota Land Cruiser er et alternativ jeg også vurderer. Kanskje litt billigere deler og servicer enn Patrol? Driftsikre biler må det iallefall være, for de brukes ofte av FN og div hjelpeorganisasjoner ser jeg på TV.

VW Caravelle er en litt rar bil å sammenlikne med, men den oppfyller kravene mine. Fikk låne en slik for en stund siden, og må innrømme at det var flere ting som imponerte meg. Bagasjerommet var enormt, det var en god bil på langkjøring og drivstofforbruket var overraskende lavt.

Noen som har erfaringer med disse bilene, eventuelt forslag til andre biler jeg bør se nærmere på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte de samme tankene, og vurderte lignende biler for mange mange år siden.

Trengte plass til bikkje og barnevogn.

...og endte da opp med å kjøpe en Caravelle.

Min første Caravelle.

Solgte den igjen etter noe år, og kjøpte stasjonsvogn.

Savnet plassen, og kjøpte Caravelle igjen etter en stund.

Ungene ble større, ikke bruk for vogn - solgte. Ville ha noe sprekere enn en diger formloff.

.... og slik gikk det noen år.

Buss / ikke buss, gamle og nye, 2WD, 4WD, 5 seter, 8 seter, 2 seter, 7 seter.

Helt til jeg bare måtte innrømme at jeg er avhengig av en buss.

Om det heter Caravelle, Transporter, eller Multivan er ikke så nøye, så lenge jeg har minst en buss.

Det er rett og slett lett å bli hekta.

Disse har altid vært gode å kjøre, og ufattelig praktiske.

Bare det å kunne rusle fra førersetet til baksetet uten å gå ut i regnværet, er god nok grunn til å ha buss.

At du har plass til et lite flyttelass, en Irsk ulvehund, og et par sykler er også noe du fort venner deg til - det blir vanskelig å skjønne "vanlige" familier velger å kle på seg en liten trang stasjonsvogn.

Som du skjønner - anbefalingen er ganske klar, men selvfølgelig også litt farget ;)

sjekk www.vwbus.no, og spør gjerne der - der får du gode råd om hvilke varianter som er noe å satse på.

Selv har jeg nå en Multivan som familiebil, og en gammel T3 Syncro som hobbyprosjekt.

Har en annen "helt normal" stasjonsvogn også, men ungene, kona, og bikkja foretrekker alle en buss når vi skal noe...

Ingen andre biler jeg har sett er mer praktiske enn Multivan, og min gamle Syncro klatrer fra det meste av Landcruisere og Pajeroer når jeg skal opp til hytta. ( for de som ikke har sett en gamle syncro på tur :

) Endret av avo
Lenke til kommentar

Det er maaange nye "firehjulstrekkere" hvor differensialen(e) ikke klarer å fordele kreftene godt nok til å gjøre slike kunststykker.

Jepp, 2x diffsperre gjør underverker.

Men - disse gamle røverne er ikke noe å anbefale som bruksbil, med mindre du har bruk for en ny hobby, og god tilgang på verktøy og deler.

Lenke til kommentar

Noen som kan uttale seg om drivstofforbruket på disse tre bilene i ulike motor/girkasse konfigurasjoner?

Har som nevnt tidligere kjørt en Caravelle (97 modell, 2,5 tdi, manuell kasse) og målte forbruket til utrolige 0,62 l/mil til tross for tung høyrefot og tung last.

Endret av p10
Lenke til kommentar

Caravelle, som du skriver, ned i 0,6, men du bør nok regne 0,7 som mer normalt og også 0,8 med en Syncro utgave.

Enda litt mer med automat, men det vil du ikke ha om du skal trekke vogn... (Da må du regne med å begynne å spare til ny kasse ganske fort)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...