FrankBjarne Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Tenkte jeg skulle starte opp en liten tråd for de som har eller er interessert i mer info om 4K-skjermer. Selv har jeg brukt 4K en liten stund og har et par anbefalinger og ord om det. Om du har brukt/bruker en 4k skjerm så legg gjerne ved en liten omtale så kan jeg linke til posten her fra første posten. Siden 4k-skjermer fortsatt er i oppstartfasen kan det være greit med en liten liste over anbefalte skjermer. Det er veldig hit'n'miss med 4k-skjermer.Har funnet et dokument med tester av de fleste 4k-skjermene på markedet i dag. Kan ikke gå god for hvor sikker informasjonen er, men ut i fra det de har sagt om Philips sin så tar jeg det som god fisk.4k pdf(source jeg hentet det fra)Generell erfaring med 4k er god. Er du ute etter stor arbeids overflate er det ikke noe tvil om hva man burde gå for. Etter bare en uke ble jeg frelst og vil aldri gå tilbake til <4k igjen. Dette gjelder kun "kontorarbeid" og spill vil fortsatt være bedre på 1080p-1440p. Ved casual-spilling er 4k veldig bra, så lenge du har en PC som kan hamle opp med det. Far Cry 3 og Watch Dogs er utrolig vakre spill i 4k.Philips 288P6(Refsa): Sammenligner input-lag med BenQ XL2420T(input-lag = 13ms).Har brukt denne skjermen en stund nå. Det er en av de billigere 4k-skjermene på markedet for tiden med en pris rundt 4500,-. Denne skjermen er også min første "faste" 4k-skjerm. Jeg valgte å ikke beholde den med grunnlag i et problem, input-lag.Kan starte med det gode. Skjermen er krystallklar og lever gode farger til å være et TN-panel. Fra fabrikk er innstillingene for farger presise og ikke mye konfigurasjon må til. Det eneste som må endres på er svartnivå. Den står på et nivå som er alt for blass, og svarte farger er isteden grå. Dette kan enkelt fikses ved å endre på svartnivået under innstillingene til skjermen. Etter dette er svart faktisk svart. Den store synderen er input-lag. Jeg testet dette ved å sette begge skjermene i clone modus. XL2420T gikk på 120Hz og 288P6 på 60Hz @ 1080p. Deretter startet jeg en stoppeklokke som teller med 1ms presisjon. Ved bruk av mobilkameraets 120fps modus kunne jeg lese av tallene. Forskjellen var mellom 40-80ms, noe som er horribelt dårlig. Sett at XL2420T har ~13ms input-lag setter dette 288P6 på 53-93ms. Dette merkes veldig godt når man både skriver og beveger på musa. I spill er dette mindre merkbart, men det vil ikke fungere i spill som krever raske og presise reaksjoner.For casual spilling i Far Cry 3 og Watch Dogs var opplevelsen veldig god og jeg opplevde ikke at input-lag gimpet meg. Opplevelsen var i helt motsatt retning i CS:GO. Aime med så mye input-lag er ikke spesielt lett og jeg fant meg selv i å over-aime hele tiden. Dette skjedde i både 1080p og 4k. Displayport kabelen som fulgte med skjermen var ikke spesielt god. Når pc'en gikk i sleep-mode ville ikke skjermen skru seg på og Displayport 1.2 måtte re-initialiseres. I lengden ble dette svært irriterende da jeg personlig lar pc'en gå i sleep-modus veldig ofte. Ved bruk av en anen Displayport kabel oppsto ikke det over nevnte problemet. Skjermen har en innebygd høyttaler. De sier det er en "multimedia" høyttaler, men jeg min opplevelse er ikke det. Lydkvaliteten er elendig og et par høyttalere til 300 kroner på elkjøp vil prestere bedre. Skygg unna denne skjermen om du er sensitiv for input-lag. Bryr du deg ikke om input-lag så er denne skjermen super, men da ville jeg heller kjøpt AOC sin til en lavere pris. Om du går for denne så vær svært obs på at du får opp til 100ms input-lag. Dette er EKSTREMT mye og du vil legge merke til det. Asus PB287Q er på vei i posten og "review" av denne vil dukke opp etterhvert. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Ser frem til din test av input lag på Asus-en. Dette er et av de store ankepunktene til at jeg fortsatt venter på å bytte skjerm. Har veldig lyst til å bytte mine to 1080P skjermer med en 4K skjerm som gir meg en dobling i arbeidsplass (i form av piksler), når jeg gjør andre ting enn gaming. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 At det blir en del inputlag når du ikke kjører native oppløsning er vel en ganske åpenbar sak. Da skal jo skjermen skalere signalet i tillegg. Men kom ikke helt klart frem hvor mye det var snakk om når man kjører 4K. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 At det blir en del inputlag når du ikke kjører native oppløsning er vel en ganske åpenbar sak. Da skal jo skjermen skalere signalet i tillegg. Men kom ikke helt klart frem hvor mye det var snakk om når man kjører 4K. Kan ikke skjermkortet ta seg av den jobben på bekostning av fps? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 At det blir en del inputlag når du ikke kjører native oppløsning er vel en ganske åpenbar sak. Da skal jo skjermen skalere signalet i tillegg. Men kom ikke helt klart frem hvor mye det var snakk om når man kjører 4K. Samme input-lag/følelse når den kjører i 1080p. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå