Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge Bærbar pc som Student

Anbefalte innlegg

Jeg tror du har en stor feiloppfatning av "lukketheten" i OS X. Jeg kan faktisk velge å installere hva det måtte være (også tredjeparts toolbars for Safari for OS X), men installasjonsprosesser, struktur, sikkerhetsmekanismer, osv. gjør det nok vanskeligere for uønsket programvare å snike seg inn "bakveien" - og Mac-brukere er sannsynligvis jevnt over mer kresne og kritiske enn Windows-brukere, og ville nok gitt Oracle et sant helvete av negativitet dersom de forsøkte å snike inn inn toolbars e.l. sammen med Java-oppdateringer...vi er ikke vant til crapware, og har svært lav toleranse for tull og krøll med maskinene våre... ;)

Så "lukkethet", og det at brukerne har større grad av kontroll med hva de velger å slippe inn i maskinen, blir ikke det samme. For min del opplever jeg OS X som svært åpent, med mange kraftige verktøy og muligheter under det tilsynelatende enkle og ryddige skallet...det er jo Unix, tross alt, noe som kanskje er lett å glemme med et så velpolert ytre.

Nå kalte jeg faktisk ikke Asus UX32LN for "skrotmaskin, jeg hentydet helt uspesifisert til "en del av" maskinene som var nevnt i tråden - og utdypet i neste innlegg med å nevne Acer og til dels Toshiba, og presiserte at det generelt ikke gjelder for Asus. 9.000-kroners versjonen av Portege Z30 har relativt grei byggekvalitet til å være Toshiba (som dessverre selger veldig mange skrotmaskiner), fordi den er tydelig rettet mot business-markedet, men faller litt igjennom på grunn av bl.a den relativt svake skjermen. Liker heller ikke luftinntak på undersiden (som lett blokkeres hvis man faktisk bruker maskinen som (på) en "laptop"), og den gammeldagse ladepluggen - der er jo Apples geniale MagSafe magnetkontakt et stort pluss, som har reddet mange MacBooks fra å bli dratt i gulvet.

Ja, jeg har for lengst sett på testene hos Notebookcheck, som gjerne er min fremste referanse før jeg skriver om slikt. Tallene du oppgir var altså kjent for meg, og bekrefter jo det jeg skrev tidligere om batteritid. Og ja, jeg nevnte det med en "brukbar GPU", uten å utbrodere det jeg visste videre, og straffen for det når det gjelder batteritid.

Så, poengene mine står der fortsatt, og vi er nok ikke så uenige når det kommer til stykket siden vi begge liker å basere oss på fakta. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...