Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge Bærbar pc som Student

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mac er fine maskiner med god batteritid og gode tastaturer/pekeplater - som betyr mye. For macbook air er prisene helt ok for grunnmodellene, for oppgraderte modeller og dyrere mac (macbook pro) er prisen høy man betaler mye for merket.

Men macbook air er en veldig fin studiemaskin som varer hele skoledagen på batteriet ved lett bruk, med andre ord: batteritiden er viktigste grunn til å velge macbook air.

Ellers vil jeg anbefale en 13" kvalitetsmaskin med FullHD skjerm på generell basis, en god skjerm og lett vekt er bra for en studiemaskin.

f.eks Asus UX32LN: http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=ux32ln

Lenke til kommentar

Mange gode grunner til å gå for en Mac, f.eks MacBook Air 13", framfor en del av disse skrotmaskinene som er nevnt i tråden her...

F.eks. bedre byggekvalitet, lav vekt, svært kompakt, markedets beste pekeplate, batteri som varer hele skole-/arbeidsdagen, og ikke minst OS X som er et bedre OS, som holder maskinen like kjapp og fin de neste 5 årene. En annen stor fordel er at en Mac leveres uten all bloatwaren og den velkjente "Windows-råten" som sakte men sikkert får de fleste kjipe Windows-PCer til å knele med tiden... ;)

Lenke til kommentar

Asus UX32LN og Toshiba portege Z30 er IKKE skrotmaskiner. Begge er gode maskiner, bedre enn MAC på noen områder, dårligere på andre. (for eksempel macbook air vs disse to: UX32LN har bedre ytelse og lavere støynivå, Z30 har lavere vekt, begge har langt bedre skjermer og begge har langt bedre utbyggingsmuligheter med tanke på HDD/minne - macbook air har litt bedre batteritid med wifi på, men z30 har LANGT bedre batteritid enn macbook air med wifi av f.eks).

OS-X er et bedre OS - på en del områder ja, men det har også sine restriksjoner og ulemper med tanke på at ikke all software er støttet. Så at det på generell basis er et bedre OS er LØGN.

Hvis du begynner å diskutere saklig så er du velkommen i diskusjonen, hvis du bare kommer med usaklig svada bør du la være å poste. Det finnes ikke et svar som sier at Mac er bedre uansett, det er feil svar. Mac er bra, men det finnes også gode windows alternativer.

Endret av Hårek
Fjernet sitater som nå er slettet
Lenke til kommentar

Mange gode grunner til å gå for en Mac, f.eks MacBook Air 13", framfor en del av disse skrotmaskinene som er nevnt i tråden her...

F.eks. bedre byggekvalitet, lav vekt, svært kompakt, markedets beste pekeplate, batteri som varer hele skole-/arbeidsdagen, og ikke minst OS X som er et bedre OS, som holder maskinen like kjapp og fin de neste 5 årene. En annen stor fordel er at en Mac leveres uten all bloatwaren og den velkjente "Windows-råten" som sakte men sikkert får de fleste kjipe Windows-PCer til å knele med tiden... ;)

Veit ikkje om du forsøkar å starte ein Fanboy war her, men du tar feil på mange måtar. Macbook Air er like mykje skort som dei andre maskinene som er nemt. På byggkvalitet har Apple eit stort problem med Hovudkorta sine. Peikeplata og batteriet er gode argument for mac. OSX er på få måtar eit betre OS. Det blir blant anna dumma ned for kvar versjon, og neste versjon ser for min del ut som nokon har forsøkt å mala OSet med husmaling. Du må gjerne like OSX, å kalle det eit betre OS er å ta i. Skriv heller: "betre OS for MEG". Bloatwaren du snakkar om får ein stortsett på billige modellar, slik at prisen blir lavare.

Det fins mange program som fjernar dette enkelt.

Tilbake til TS, Først burde du sette deg ned å finne ut kva du treng av maskina din(Skjermstørrelse, prosseseringskraft, osv), og kva du er villig å betale for den.

Eg hadde også holdt meg vekke frå Acer, billige Toshiba og Packard Bell, Dette grunna mine dårlege erfaringar med desse merka.

Lenke til kommentar

På byggkvalitet har Apple eit stort problem med Hovudkorta sine.

Akkurat den påstanden skulle jeg gjerne sett en bekreftelse og mer dokumentasjon på.

Eg skulle gjerne ha dokumentert det for deg, men eg kan ikkje gje ut dokumentasjonen frå bedrifta eg jobbar for. Så du må enten tru på meg eller ikkje.

Eg har rundt rekna vore bort i 100-150 Macbooks og ca 30 iMacar dei siste 3 åra i bedriftsamanheng(Spesielt innan skulen eg var på.) i følge statistikken var 43 % av macbooksa bytta hovudkort på innan 2 år.(Apple gjer det gratis vell og merke) Spesielt no når dei loddar alt på hovudkortet. Apple har vore flinke å lage lydlause vifte som kjøler cpu og GPU godt. Men det som stortsett går på hovudkorta er VRM og andre komponentar som ikkje blir kjølt godt nok.

Tidligare hadde dei svært gode kort, men no når pengane er hovudfokus har kvaliteten gått ned.

På iMacane har vi hatt mindre problem, men der går ofte sensorane og viftekontrollerane.

Eg driv sjølv med reparasjon av iMacar på fritida, skifta 10-15 hovudkort no.

Har også ein privat iMac 2011 mod som har problem med sensor feil slik at viftene går på 3500 rpm konstant. Ein har då 2 valg skifte hovudkort eller kontrolere dei med programvare.

Dette er kun mi og bedriftene som eg har jobba for si erfaring, muleg andre har vert heldigare. Men om du spør for eks ATEA(som eg ikkje har jobba for), kva dei bytta på apple produkta vil ein sjå at det er stortsett hovudkort.

Endret av sogndal94
Lenke til kommentar

Lenovo Yoga 2 13" er faktisk en meget brukbar kandidat. Det at man kan flippe skjermen helt rundt og bruke den som "nettbrett" i tillegg gjør den meget fleksibel. At den starter på 6995kr på Komplett for i5 4200U, 8GB ram og en 500GB SSHD er definitivt bra. Den støtter også m.2-SSD i tillegg, så det er bare å skru av bakplata og montere. Koster ca 600kr for en 120GB Crucial-brikke.

Lenke til kommentar

Tallene dine er helt verdiløse så lenge du snakker om Apple isolert.

Du prøver å fremstille det som om Apple har et STORT problem med sine hovedkort (som forøvrig ikke er produsert av Apple) i forhold til andre PC leverandører. Det er ikke tilfelle.

Om det ikkje seier det noko, får vere.

Eg har framstilt dei som det fordi etter MI erfaring har eg aldri opplevd noko merke med 43% Hovudkort (Som utan at eg har sjekka sikkert er laga av foxcon som alle andre.) feil innan 2 år. Sjølv acer sine billig maskiner har ikkje så høg hovudkort feil.

Lenke til kommentar

Tror dere skal roe ned hele diskusjonen ang kvalitet på mac vs andre merker, alle produsenter har visse serier som er mer problemer med enn gjennomsnittlig, dette blir stort sett rettet opp i en nyere utgave av maskinen.

Dette blir bare en usaklig diskusjon så lenge dette ikke kan dokumeteres av f.eks seriøse analysefirmaer eller liknende og det er egentlig ikke relatert til det trådstarter spør om.

Lenke til kommentar

Tallene dine er helt verdiløse så lenge du snakker om Apple isolert.

Du prøver å fremstille det som om Apple har et STORT problem med sine hovedkort (som forøvrig ikke er produsert av Apple) i forhold til andre PC leverandører. Det er ikke tilfelle.

Om det ikkje seier det noko, får vere.

Eg har framstilt dei som det fordi etter MI erfaring har eg aldri opplevd noko merke med 43% Hovudkort (Som utan at eg har sjekka sikkert er laga av foxcon som alle andre.) feil innan 2 år. Sjølv acer sine billig maskiner har ikkje så høg hovudkort feil.

Som sagt. Dine 43% er verdiløse og egentlig svært urealistiske. Tallet virker nærmest som tatt ut av løse lufta.

Stikk i strid med alt annet av analyser og undersøkelser gjort av store seriøse internasjonale aktører gjennom årene.

Lenke til kommentar

Tror dere skal roe ned hele diskusjonen ang kvalitet på mac vs andre merker, alle produsenter har visse serier som er mer problemer med enn gjennomsnittlig, dette blir stort sett rettet opp i en nyere utgave av maskinen.

Dette blir bare en usaklig diskusjon så lenge dette ikke kan dokumeteres av f.eks seriøse analysefirmaer eller liknende og det er egentlig ikke relatert til det trådstarter spør om.

Jeg er igrunn helt enig med deg. Men når noen slenger ut en slik påstand med tall som tilsynelatende er helt urealistiske og på ingen måte kan dokumenteres synes jeg det er på sin plass å sette et spørsmålstegn.

Forøvrig vil jeg si at det likevel er delvis relatert til trådstarters spørsmål når en debattant nærmest prøver å sverte en produsent trådstarter vurderer å kjøpe et produkt fra.

Jeg er ellers enig med deg at vi avslutter kvalitetsdiskusjonen her inntil det eventuelt skulle dukke opp noe håndfast som faktisk bekrefter de tidligere påstandene.

Lenke til kommentar

Asus UX32LN og Toshiba portege Z30 er IKKE skrotmaskiner. Begge er gode maskiner, bedre enn MAC på noen områder, dårligere på andre. (for eksempel macbook air vs disse to: UX32LN har bedre ytelse og lavere støynivå, Z30 har lavere vekt, begge har langt bedre skjermer og begge har langt bedre utbyggingsmuligheter med tanke på HDD/minne - macbook air har litt bedre batteritid med wifi på, men z30 har LANGT bedre batteritid enn macbook air med wifi av f.eks).

OS-X er et bedre OS - på en del områder ja, men det har også sine restriksjoner og ulemper med tanke på at ikke all software er støttet. Så at det på generell basis er et bedre OS er LØGN.

Hvis du begynner å diskutere saklig så er du velkommen i diskusjonen, hvis du bare kommer med usaklig svada bør du la være å poste. Det finnes ikke et svar som sier at Mac er bedre uansett, det er feil svar. Mac er bra, men det finnes også gode windows alternativer.

Hadde først og fremst Acer, men til dels også Toshiba i tankene, angående "skrotmaskiner". Asus ligger jevnt over et godt steg høyere på kvalitetsskalaen, og kan gjerne sammenlignes med Apple når det gjelder ren byggekvalitet og pålitelig hardware. Men så koster jo disse Asus-maskinene også gjerne omtrent like mye som en sammenlignbar Mac, så en kvalitetsbærbar koster. Imidlertid sliter Asus bl.a. med å lage like gode pekeplater som Apple.

Asus UX32LN er på mange måter en god maskin, men for meg virker den ikke helt godt balansert når det gjelder prioriteringer. Den har en litt kraftigere CPU enn Air, samt en brukbar GPU, men prisen er at den har problemer med høy varmeutvikling og vesentlig kortere batteritid. Asus har en noe bedre skjerm - der er Air moden for en oppgradert versjon med noe høyere oppløsning - men til gjengjeld har Air en bedre styreflate, et tastatur uten uønsket flexing, en vesentlig raskere SSD-løsning - samt OS X, med en del nyttig medfølgende programvare, som er en befrielse i seg selv for alle oss som ikke er videre begeistret for Microsofts schizofrene Windows 8... ;)

Toshibas Portege Z30 finnes i ulike versjoner, med relativt stor prisdifferanse. Fra rundt 9.000 kroner, dvs. sammenlignbar pris med en MacBook Air, til godt over 12.000 hvis man vil ha en mer brukbar skjerm. Sistnevnte koster da like mye som en MacBook Pro med en atskillig bedre Retina-skjerm. Versjonen som er naturlig å sammenligne med Air prismessig er stor sett dårligere enn Air hele veien, inkludert skjermoppløsning og reell batteritid - som selvsagt alltid er med Wi-Fi og skjermbelysning satt til et rimelig nivå.

OS X er bedre - og det er selvsagt min mening, spesielt i denne konteksten men også på mer generell, uspesifisert basis, ikke en allmenn og objektiv sannhet for absolutt alle scenarier eller spesialtilfeller. Men bedre for helt vanlige brukere som skal ha en maskin hjemme eller til generell studiebruk, for mange mer avanserte brukere, og for mange profesjonelle/power-brukere, synes jeg, avhengig av behov og bruksområder. Man skal selvsagt alltid vurdere hvilken software man har behov for ved valg av maskin og OS, men antall tilgjengelige softwaretitler er da noe helt annet enn kvaliteten på selve OS-et, og softwareutvalget for OS X er i alle fall ikke betinget av "restriksjoner" i OS-et.

Eller for å snu på flisa: Jeg har også software utviklet eksklusivt for OS X installert, som altså ikke er tilgjengelig i Windows-versjoner (Nevner også er veldig enkelt å installere Windows i tillegg til OS X på en hvilken som helst moderne Mac, for dem som måtte føle behov for det).

Så at OS X er et bedre OS er så langt fra løgn, det er min helt ærlige og oppriktige oppfatning av selve OS-et, basert på lang erfaring med begge verdener - og bekreftet nok en gang etter å ha stiftet bekjentskap med noen rett og slett ubrukelige maskiner med Windows-system i håpløst forfall, hos helt vanlige gjennomsnittsbrukere, dvs. noen fortvilte slektninger og venner som jeg har besøkt i sommer. Det jeg så var virkelig "Windows-råte" i full utvikling.

Til slutt bør du selv avstå fra usaklig svada, som å argumentere mot påstander jeg aldri har kommet med, som i "Mac er bedre uansett". La oss heller være enige i at både Apple og Asus tilbyr gode alternativer, hver med sine fordeler og ulemper - og at "skrotmaskinene" til 3.995 som regel er best å glemme...

Det som stadig står fjellstøtt, og som var mitt opprinnelige poeng, er at det faktisk er mange gode grunner til å kjøpe en Mac. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Jeg forstår din definisjon av windows råte nå. Fordi windows er et mer åpent OS er det mye lettere å få installert mye søppelprogramvare fra nettet for uerfarne brukere som gjør maskinen treg (spesielt om man sitter med en snurredisk i maskinen).

Siden OS X er et mye mer lukket OS slipper man at mye skrotprogramvare sniker seg inn og gjør maskinen treg.

Ett stjerne-eksempel er java installasjonen, så mange som bruker java til nettbank og annet, og hver *****piiiiip****** gang skal den på dø og liv også installere ASK søkebar drit som jeg ikke har noen som helst interesse av. Folk flest huker ikke bort dette når de installerer.

Det er bare et eksempel, så mange programmer som også installerer malware/reklame/drit som gjør maskinen treg.

Man kan si at åpenheten i windows er windows sin forbannelse og befrielse, mens lukketheten til OS-X er OS-X sin forbannelse og befrielse Det kommer alt ann på brukeren.

Er brukeren relativt oppegående og påpasselig så vil en windows maskin holde seg rask og fin i årevis og man har fordelene over OS-X med programvareutvalg og mindre restriksjoner.

For en mindre påpasselig bruker vil nok en OS-X maskin holde seg raskere i mange år, fordi den er mer beskyttende/har mer restriksjoner med tanke på at unødvendig software ikke så lett sniker seg inn.

Når du kaller kvalitetsmaskiner som Asus UX32LN og Portege Z30 skrotmaskiner kunne du like gjerne sagt at mac er bedre uansett. ;) Portege Z30 er en god maskin, men en jeg aldri anbefaler fordi den er overpriset. Samme grunn som at jeg sjelden anbefaler macbook pro - fordi de er overpriset. Macbook air derimot er fornuftig priset i forhold til konkurrentene.

Batteritider ved wifi surfing:

UX32LN: 6t 14m

Macbook Air 13" 2014: 8t 35m

UX32LA (uten dedikert grafikk og bare HD skjerm): 10t 40m

Kilde notebookcheck.net

Det at UX32LN har dedikert grafikk ødelegger en del for betteritiden dessverre, tilsvarende grunn til at Macbook Air gjør det bedre - den har ikke dedikert grafikk. Sammenlignet med UX32LA som ikke har dedikert grafikk så er ikke macbook air så fantastisk mer ;) Men dette er batteritid under windows - for sammenligning. OS-X er mer strøm-effektivt enn windows og vil nok gi noe lenger batteritid enn dette for macbook air under OS-X.

Men ett poeng har du, det er få maskiner som har tastatur og touchpad som er like bra som mac, UX32LN/LA har god touchpad og godt tastatur, men mac har fremdeles bedre.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...