Gå til innhold

Nettverk og NAS: Hvordan settet opp?

Anbefalte innlegg

Hvis du skal bruke Asusen som router, noe du virkelig bør uavhengig av ISP, så bridger du modemet fra ISP, hvis det er et multimodem (modem, router, switch og AP i en, som Zyxelen fra Telenor er), og da blir alle routing og WiFi funskjoner slått av, inkludert DHCP, og den fungerer kun som modem.. Asusen får også da WAN IP adressen på sitt WAN interface...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvis du ser på linje 1 og 3, så ser du at det står YES på Default gateway... Og har du satt kabelen i WAN eller DSL porten på den? Etter hva jeg vet, så skal du ikke ha linje 1 der i det hele tatt...

Men uansett, bridge alle sammen, har ingenting å si sånn sett.... Da blir den hvertfall bridget...;)

Lenke til kommentar

Ja, hvis du ser på linje 1 og 3, så ser du at det står YES på Default gateway... Og har du satt kabelen i WAN eller DSL porten på den? Etter hva jeg vet, så skal du ikke ha linje 1 der i det hele tatt...

Men uansett, bridge alle sammen, har ingenting å si sånn sett.... Da blir den hvertfall bridget... ;)

Kabelen fra veggkontakten (inntaket for ADSL) står i DSL. Ethernettkabelen fra Asusen står i Ethernettkontakten på Zyxel og WAN på Asus?

Lenke til kommentar

Jeg satte alle linjene i Bridge, men tror ikke alt er som det skal allikevel. Det står fortsatt krysset av for DHCP og Trådløst LAN når jeg logger meg og inn og ser. Jeg får ikke komme meg inn på internett via den det nye Asus nettverket nå etterpå. Jeg får logget meg på både Asus routeren og Zyxel modemet. Det får jeg IKKE gjort hvis jeg logger meg på den gamle Telenor SSIDen, men jeg kommer meg inn på internett. Så noe er det som ikke stemmer, men jeg har ikke vett til å skjønne hva :p, og tør ikke prøve meg fram i vilden sky.

Lenke til kommentar

Restartet Zyxelen nå, og da funker internett gjennom Asus nettverket. Jeg får dog ikke lenger logget meg på Zyxelen med dens IP-adresse lenger.

Ser på Asusen sitt kontrollpanel at den har fått en helt annen WAN adresse nå. Før jeg restartet Zyxelen, så hadde den en adresse av typen 10.0.0.xx. Nå har den en som begynner på noe helt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...