ChrisCo Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Ja ok sånn ja... Da er jeg med.... Trodde mente at du kun hadde brukt AP'er og ikke routere... For da kommer du ikke så langt nemlig... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 (endret) Ja ok sånn ja... Da er jeg med.... Trodde mente at du kun hadde brukt AP'er og ikke routere... For da kommer du ikke så langt nemlig... Nei, det gjør man så visst ikke. Avansert router/brannmurløsning er noe jeg lenge har hatt, pluss managed core-switch og rent aksesspunkt for Wifi (det jeg bruker nå støtter 4 SSID m/ støtte for VLAN-tagging). Endret 15. august 2014 av stigfjel Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 15. august 2014 Forfatter Del Skrevet 15. august 2014 Men finnes det apper eller noe for å koble nettbrett og mobiler opp mot nettverksserveren og få tilgang til bilder og slikt? Jeg er forholdsvis fersk på dette med apper generelt, så jeg har minimalt med peiling på hva som må til for å få til noe slikt. Nettverksserveren min (som jo er urgammel) er nok defekt, for jeg får feilmeldinger om å plugge i den eller noe, selv når den er koblet direkte til maskinen. Ikke får jeg tilgang til den via webgrensesnitt heller. Har prøvd å resette den og har prøvd å installere nyeste programvare, men får bare feilmeldinger når jeg prøver på dette. Så det mest fornuftige er kanskje å kjøpe seg en ny. (Mulig jeg koblet den fra fordi den ikke fungerte, men husker rett og slett ikke, for er årevis siden)Fungerer de billigste NAS-ene greit? Kommer til å bli mest brukt til å sikkerhetskopiere bilder fra laptopen til en harddisk eller flere. USB-tilkoblinger bør jeg ha ett par av, da jeg har flere USB-disker jeg gjerne vil koble til (for å ha de flere steder)Og må man ha en intern harddisk i de for at de skal fungere? Eller går det ant å koble til ett par USB-disker bare til å begynne med og så utvide med en intern en senere (når økonomien tillater det. Sprengt litt budsjett på å kable nettverk allerede ) Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Ja, Synology har flere apper til NAS'ene sine,, hvertfall til Android... Er bare å søke dem opp på Play... Utifra hva du skriver, så virker det ikke som NASen er defekt... De er ikke beregnet på å kobles direkte til en PC, selv om det går, men til ett nettverk... Den vil spørre om IP adresse via DHCP som alle andre enheter.. Får den ikke det, så får du heller ikke kontakt med den... Men for all del, den kan like gjerne være defekt... Og ja, du har en gammel og liten NAS.. Ville ha oppgradert til en DS214+ (eller større) med plass til 2 harddisker.... Lurere USB diskene til routeren, hvertfall til du får oppgradert og stappa inn et par harddisker... Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 15. august 2014 Forfatter Del Skrevet 15. august 2014 Ja, Synology har flere apper til NAS'ene sine,, hvertfall til Android... Er bare å søke dem opp på Play... Utifra hva du skriver, så virker det ikke som NASen er defekt... De er ikke beregnet på å kobles direkte til en PC, selv om det går, men til ett nettverk... Den vil spørre om IP adresse via DHCP som alle andre enheter.. Får den ikke det, så får du heller ikke kontakt med den... Men for all del, den kan like gjerne være defekt... Og ja, du har en gammel og liten NAS.. Ville ha oppgradert til en DS214+ (eller større) med plass til 2 harddisker.... Lurere USB diskene til routeren, hvertfall til du får oppgradert og stappa inn et par harddisker... Ser ut til at den enklere versjonen Synology DS214se dekker det meste av det jeg trenger også. Men fungerer den uten interne harddisker? Eller må den ha dette for å i det hele tatt fungere? Jeg prøvde å koble den gamle til pcen for å prøve å få satt den opp skikkelig. Husker jo ikke hva som var på den eller noe lengre. Jeg trodde den måtte settes opp på en eller annen måte for at nettverket skulle se den? Er vel ikke bare å plugge den til LAN port på D-linken så finner laptopen den automatisk liksom? Jeg prøvde det og, men fikk det ikke til. Og hvordan i alle verden får jeg koblet de rett til routeren? Routeren har bare en USB-port og den krevde noe som het Shareport for å fungere visst. Prøvde å installere dette, men fikk bare feilmelding på dette og. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Den er ufyselig treg da... Har en 211 selv med 1.6 GHz CPU og den irriterer meg til tider fordi den er treg... Du vil altså da ha en med halvparten igjen - 800MHz... Opp til deg, men jeg hadde gått for en kraftigere utgave... Om den vil funke uten disker? Tvilsomt... Det er jo hele poenget med den - lagring.. Du vil nok bare få beskjed om å sette minimum en disk for å fortsette, men det er spekulering.. Jeg vet ikke... Du må konfigurere noe ja, men den skal fint synes og du skal få tilgang på den uten konfig... Du må jo komme deg inn på den i utgangspunktet for å få konfigurert den ikke sant... Skal være en liten resett knapp på baksiden du kan prøve.. Koble den til routeren din og finn ut hvilken IP adresse den har fått, og skriv den inn i nettleseren din og legg ved portnummer 5000 - eks: 192.168.1.4:5000 Da skal du komme inn på kontrollpanelet på den... Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 15. august 2014 Forfatter Del Skrevet 15. august 2014 Jeg har funnet ip-adressen på den (den gamle Synologyen som nå er koblet til LAN på D-linken), men får ikke kontakt med den via ip-adressen i nettleseren. Hva kan være grunnen til dette? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Får du pinget synology'en? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Får du koblet til med SSH? Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 15. august 2014 Forfatter Del Skrevet 15. august 2014 Får du koblet til med SSH? Hva er det? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Hva er det? Secure SHell. Kryptert alternativ til telnet, som er terminal. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Jeg har funnet ip-adressen på den (den gamle Synologyen som nå er koblet til LAN på D-linken), men får ikke kontakt med den via ip-adressen i nettleseren. Hva kan være grunnen til dette? Koble opp med Synology-klienten for PC (Synology Assistant). Den søker opp og kobler deg på enhetene den kan finne på nettverket ditt. Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 15. august 2014 Forfatter Del Skrevet 15. august 2014 Har prøvd det. Den finner Synolgyen, men jeg får beskjed om at jeg ikke har installert DSM. Prøver jeg å laste ned og installere dette, så får jeg følgende beskjed: "Du må bruke 368 eller høyere versjon av installasjonsfilen" ... Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 15. august 2014 Forfatter Del Skrevet 15. august 2014 Den er ufyselig treg da... Har en 211 selv med 1.6 GHz CPU og den irriterer meg til tider fordi den er treg... Du vil altså da ha en med halvparten igjen - 800MHz... Opp til deg, men jeg hadde gått for en kraftigere utgave... Om den vil funke uten disker? Tvilsomt... Det er jo hele poenget med den - lagring.. Du vil nok bare få beskjed om å sette minimum en disk for å fortsette, men det er spekulering.. Jeg vet ikke... Du må konfigurere noe ja, men den skal fint synes og du skal få tilgang på den uten konfig... Du må jo komme deg inn på den i utgangspunktet for å få konfigurert den ikke sant... Skal være en liten resett knapp på baksiden du kan prøve.. Koble den til routeren din og finn ut hvilken IP adresse den har fått, og skriv den inn i nettleseren din og legg ved portnummer 5000 - eks: 192.168.1.4:5000 Da skal du komme inn på kontrollpanelet på den... Ikke uten disker, men uten intern disk tenkte jeg. Tenkte foreløpig å koble til to usb-disker da i tilfelle. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Har prøvd det. Den finner Synolgyen, men jeg får beskjed om at jeg ikke har installert DSM. Prøver jeg å laste ned og installere dette, så får jeg følgende beskjed: "Du må bruke 368 eller høyere versjon av installasjonsfilen" ... Her har du alle. http://ukdl.synology.com/download/DSM/ Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Den er ufyselig treg da... Har en 211 selv med 1.6 GHz CPU og den irriterer meg til tider fordi den er treg... Du vil altså da ha en med halvparten igjen - 800MHz... Opp til deg, men jeg hadde gått for en kraftigere utgave... Om den vil funke uten disker? Tvilsomt... Det er jo hele poenget med den - lagring.. Du vil nok bare få beskjed om å sette minimum en disk for å fortsette, men det er spekulering.. Jeg vet ikke... Du må konfigurere noe ja, men den skal fint synes og du skal få tilgang på den uten konfig... Du må jo komme deg inn på den i utgangspunktet for å få konfigurert den ikke sant... Skal være en liten resett knapp på baksiden du kan prøve.. Koble den til routeren din og finn ut hvilken IP adresse den har fått, og skriv den inn i nettleseren din og legg ved portnummer 5000 - eks: 192.168.1.4:5000 Da skal du komme inn på kontrollpanelet på den... Ikke uten disker, men uten intern disk tenkte jeg. Tenkte foreløpig å koble til to usb-disker da i tilfelle. Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 16. august 2014 Forfatter Del Skrevet 16. august 2014 (endret) Den er ufyselig treg da... Har en 211 selv med 1.6 GHz CPU og den irriterer meg til tider fordi den er treg... Du vil altså da ha en med halvparten igjen - 800MHz... Opp til deg, men jeg hadde gått for en kraftigere utgave... Om den vil funke uten disker? Tvilsomt... Det er jo hele poenget med den - lagring.. Du vil nok bare få beskjed om å sette minimum en disk for å fortsette, men det er spekulering.. Jeg vet ikke... Du må konfigurere noe ja, men den skal fint synes og du skal få tilgang på den uten konfig... Du må jo komme deg inn på den i utgangspunktet for å få konfigurert den ikke sant... Skal være en liten resett knapp på baksiden du kan prøve.. Koble den til routeren din og finn ut hvilken IP adresse den har fått, og skriv den inn i nettleseren din og legg ved portnummer 5000 - eks: 192.168.1.4:5000 Da skal du komme inn på kontrollpanelet på den... Ikke uten disker, men uten intern disk tenkte jeg. Tenkte foreløpig å koble til to usb-disker da i tilfelle. Ok. Så den må ha minst en intern disk. Da blir det jo fort oppunder 2000 selv om jeg velger den billige DS214se. Da er det spørs om jeg må vente litt og spare. Heller finne en måte å få tilgang til en av usb-diskene på D-linken, så kan jeg feste en på Zyxelen (modemet) og en på D-linken (routeren.) Er det forresten noen som har noe erfaring med Netgear sine NASer? Ser at Expert har en med en disk i Netgear ReadyNAS RN10211-D100 . Er det noe "anerkjent" merke innen NAS? Endret 16. august 2014 av Sissel B Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 16. august 2014 Forfatter Del Skrevet 16. august 2014 Har prøvd det. Den finner Synolgyen, men jeg får beskjed om at jeg ikke har installert DSM. Prøver jeg å laste ned og installere dette, så får jeg følgende beskjed: "Du må bruke 368 eller høyere versjon av installasjonsfilen" ... Her har du alle. http://ukdl.synology.com/download/DSM/ Ja har vært der og lett, men fikk som sagt ikke den til Synology DS106e til å virke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå