Gå til innhold

[Løst] Fungerende automatisk mottak og sending av MMS

vger42

Anbefalte innlegg

TL;DR

Siden det ikke har kommet noen svar etter 50 visninger og 6 dager så antar jeg at spørsmålet er irrelevant enten i form av at ingen bruker MMS lenger eller at det bare er meg som ikke har fått det til eller at det rett og slett bare ikke funker så bra i 2014 som i 2004.

Setter derfor denne som løst da jeg antar at dette ikke finnes en fungerende løsning på.

Original post følger:

Dette fremstår som et komplett nybegynner problem, men jeg finner ikke ut av det og er lei av å feilsøke selv.

Hvordan får man autoamtisk varsling av innkommende MMS med automatisk nedlasting av hele mld når man ikke roamer. Altså uten manuell aktivering av mobildata først. Og hvordan kan man sende MMS uten først manuelt aktivere mobildata?

Pr. i dag har jeg tilgang til følgende enheter:

- Samsung Galaxy S4

- Samsung Galaxy Note 3

- Google Nexus 5

Alle med original fullt oppdatert firmware, ingen root.

De befinner seg på Tele2 (nexus'en) og Chess nettverk.

Alle skal snart over til OneCall, så hører gjerne om en løsning for det nettverket!

Default sms app på Nexus'en er Hangouts og default på Samsung'ene er Samsungs egen meldings-app.

"Auto-retrieve" for MMS er aktivert uten at det ser ut til å hjelpe.

Har prøvd 3 andre app'er på Note'n også (Hello, Txtra, Go SMS PRO), uten at den settingen hjalp.

På Note'n så finner Hangounts flere APN's enn det ene som telefonen selv i sine settings rapporterer om.

Uten at å endre på dette ser ut til å hjelpe heller.

Så, hvordan mottar og sender dere MMS uten manuell aktivering av mobildata først?

Hvilken meldingsapp (kun interessert i sms/mms) bruker dere i så fall og hvilken leverandør?

Slik det er i dag, med mauell aktivering av mobildata så vil jo alle andre app'er kunne benytte datatrafikk også, noe som kan medføre dataforbruk utover MMS'en og det er slettes ikke ønskelig.

Et viktig kriterie dersom jeg skal benytte meg av noe annet enn Samsung sin meldingsapp er at jeg ønsker en visning av sendingsprosessen så jeg vet hvor raskt meldingen blir sendt. Fordi det lokalt her kan ta "evigheter" å sende sms og det er greit å vite om den blir sendt eller om jeg må re-sende den på et senere tidspunkt før den går i glemmeboka.

Årsaken til flyttingen til OneCall er bl.a. at Tele2 bruker svenske simkort som byr på egne utfordringer, samt alt for mange brudd i samtalene på Chess. OneCall ser også ut til å skjønne behovet for egen MMS APN, men om det virker er jo et annet spørsmål.

Håper noen sitter med en verifiserbar løsning.

Beklager om dette er feil underforum, regner med at tråden i så fall blir flyttet til rett seksjon.

Endret av vger42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...