Gå til innhold

utdanning i automatisjon

kristian 98

Anbefalte innlegg

jeg er en gutt på 16år og har nettopp kommet inn på elektro vg1. jeg tenker meg å gå automatisjon i vg2 og vg3 og etter det som lærling. jeg vurderer også å ta y-veien etterpå.

ting som er viktig for meg er at jobben er kjekk og at det er god lønn.

jeg vet at det er lenge igjen til jeg må ta velgene, men vil vite litt hvordan det er og hva som er bra eller dårlig med utdanningen/yrket.

alle kommentarer/forslag tas positivt imot :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er en gutt på 16år og har nettopp kommet inn på elektro vg1. jeg tenker meg å gå automatisjon i vg2 og vg3 og etter det som lærling. jeg vurderer også å ta y-veien etterpå.

ting som er viktig for meg er at jobben er kjekk og at det er god lønn.

jeg vet at det er lenge igjen til jeg må ta velgene, men vil vite litt hvordan det er og hva som er bra eller dårlig med utdanningen/yrket.

alle kommentarer/forslag tas positivt imot :)

God ide! Er selv utdannet Automatiker, og det er ett fantastik fag! Det er stort, så du må påberegne deg å legge inn litt innsats på skolen. Du har mange muligheter, Automasjon finnes innen "alle" bransjer og behovet bare øker og øker.

Skolen er veldig rettet mot olje/gass bransjen(iallefall der jeg gikk, Rogaland), så man lærer mye om ventiler, motorer/pumper & forskjellige typer måleinstrument. Så lærer man hvordan man styrer alt dette. Man skal også lære en god del elektro & mekanisk.

Som automatiker har en utrolig mange valg og er attraktiv for arbeidsmarkedet. Selv begynte jeg som ingeniør akkuratt 1 måned etter endt fagbrev. Lønna er jevnt over god.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

tusen takk for tilbakemeldingen! :D yrket automatiker øres kjekt og attraktivt ut!

Jeg har enda ett spørsmål. trenger man høyt snitt for å komme inn på vg2 og vg3 automatisering og er det vanskelig å få plass som lærling? (bor også i rogaland)

Det er jo vanskelig å forutse, men det har tidligere vært relativt høyt snitt for å komme inn. måtte selv dra utenbys for å komme inn på vg2(fokuserte ikke nok på vg1 så snittet var ikke alt for bra). Men jeg vet det er kommet flere klasser i Rogaland de siste årene, så det er nok blitt noe lavere snitt.

Har intrykk av at det er lett å finne læreplass som automatiker, fikk selv læreplass ca halvveis inn i vg3. Og de fleste i klassen startet rett i lære etter skolen/ferien. Har du lyst å prøve deg på ROV/FU etter vg2 tror jeg det er verre, har intrykk av at mange søker og det er lite plasser.

Lenke til kommentar

tusen takk for tilbakemeldingen! :D yrket automatiker øres kjekt og attraktivt ut!

Jeg har enda ett spørsmål. trenger man høyt snitt for å komme inn på vg2 og vg3 automatisering og er det vanskelig å få plass som lærling? (bor også i rogaland)

Det er jo vanskelig å forutse, men det har tidligere vært relativt høyt snitt for å komme inn. måtte selv dra utenbys for å komme inn på vg2(fokuserte ikke nok på vg1 så snittet var ikke alt for bra). Men jeg vet det er kommet flere klasser i Rogaland de siste årene, så det er nok blitt noe lavere snitt.

Har intrykk av at det er lett å finne læreplass som automatiker, fikk selv læreplass ca halvveis inn i vg3. Og de fleste i klassen startet rett i lære etter skolen/ferien. Har du lyst å prøve deg på ROV/FU etter vg2 tror jeg det er verre, har intrykk av at mange søker og det er lite plasser.

tusen takk for svarene! dette hjalp og kommer til å hjelpe meg masse fremover, jeg vet nå hva yrket gjelder og hva som er bra/dårlig :laugh:

Lenke til kommentar

tusen takk for svarene! dette hjalp og kommer til å hjelpe meg masse fremover, jeg vet nå hva yrket gjelder og hva som er bra/dårlig :laugh:

Men automasjon er virkelig ett fag å satse på! Bare se denne videoen feks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...