Gå til innhold

Pulsrele for 433 Mhz (kobles til Telldus)


Anbefalte innlegg

Sysler litt med fjernstyring av ferieboligen for tiden og en av utfordringene er å restarte internettmodemet når det er offline.. Enkleste metoden er å kjøpe et ukesur og koble(restarte) modemet med gjevne mellomrom.

 

Dette ønsker jeg ikke og lurer på om noen der ute vet om det finnes noen løsning ala dette:

 

- Motta puls på 433 Mhz (fra telldus) og holde rele inne i 2-3 timer.

- hvis ikke mottatt puls på en time++, koble ut i 5-15 min og koble inn igjen,

 

Oppstart posisjon må være å holde releet inne i 2-3 timer.

 

 

Mvh

Harald

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om jeg forstår deg riktig, men ønsker du å resette modemet hver 2. time?

 

Har du 230V AC i fritidsboligen?

Er internettmodemet ditt et kablet ADSL-modem, kabel-TV modem (via koax), fibermodem eller et trådløst 3G mobilmodem?

 

For uten dette internett-modemet, har du noen annen form for kontakt med fritidsboligen (eller er ALL ekstern kontakt brutt når modemet er nede) ?

 

Det med 433Mhz fra telldus skjønte jeg ikke. Har du link til dette telldus.produktet?

Endret av 77679857
Lenke til kommentar

OK. Jeg kan lage en liten krets som som klakker inn et rele (straks spenningen settes på) og holder dette releet aktivt i 2 timer før det slipper releet i 10 minutt. Kan også legge ut en trigger-inngang som ved aktivering nullstiller telleren slik at innslagstiden forlenges med ytterligere 2 timer. Altså at releet holder konstant inne med mindre denne triggerpulsen forsvinner. Trenger da å vite hvilken driftsspenning som er tilgjengelig. Men hvor kommer da denne triggerpulsen i fra?

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har fulgt opp tråden i helgen, vært på hytta og det ble litt annet å gjøre..

Slik er det bare noen ganger.

 

Litt oppklaring, ser at jeg var upressis i starten her.

  • Strømmen jeg ønsker å bryte er 230V.
  • Telldus kan en lese mer om her, www.telldus.com, jeg har tellstick.net versjonen ( og ja jeg vet at det ikke er den ultimate løsningen. Jeg sysler med dette for lære og ha litt nytte av det)
  • 433 Mhz er frekvensen som de trådløse bryterne og sensorene jobber på (hvis en kan si det slik....)
  • Modemet jeg ønsker å restarte er eneste mulige internett.

 

Sokkalf her en løsning som fungerer, det er noe i den gata jeg tenker på og. helst uten pc/tilsvarende da denne skal klare seg selv i lengre perioder.

 

Grunnene til at jeg ønsker denne løsninger er for å unngå at modemet hardbootes hvert døgn.

Jeg vil at det kun skal hardbootes når det mister forbindelsen med internett, og det gjør det med ugjevne mellomrom. Kanhende det er mulig at boote det vha reset bryteren på modem. Må se på det.

 

Strømbrudd er går helt fint, da rebooter det og kommer opp etterpå.

 

Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...