Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Begrense linja til hybelboer?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp fått en hybel boer som skal dele vår nettlinje.

Det eg trenger hjelp til er å begrense hans hastighet slik at han ikkje har den minste mulighet til å oppta heile linja vår.Det må skje via Wifi.

Routeren eg sitter med er av typen Asus RT-N660D Dark Knight.

Går noe slikt i det minste ann? Eg finner en instilling hvor eg kan tidsbegrense nett tilgangen hans, men ingenting om struping av hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye skal du begrense?

Har du 100 mbit linje, er det vertfall enklere, siden du kan kjøpe eldre ruter:

3com Tradløs Router om du begrenset det til 54 Mbps har du vertfall noe kapsitet.

Siden du selv skal ha kabel?

Siden det å software begrense en ruter ikke er like sikkert, fordi det finnes måter man kan gjøre det for å ungå problemet, eventuelt kan du sørge for personen er så langt unna at hastigheten droppes.

Lenke til kommentar

Hei!

Har nettopp fått en hybel boer som skal dele vår nettlinje.

Det eg trenger hjelp til er å begrense hans hastighet slik at han ikkje har den minste mulighet til å oppta heile linja vår.Det må skje via Wifi.

Routeren eg sitter med er av typen Asus RT-N660D Dark Knight.

Går noe slikt i det minste ann? Eg finner en instilling hvor eg kan tidsbegrense nett tilgangen hans, men ingenting om struping av hastighet.

Alternativt skaffe deg en ordentlig router/brannmur, segmenter nettverket i flere VLAN, gi ham et eget WLAN tagget inn på dedikert VLAN, og bruk brannmuren til å strupe hastighet. Lykke til.

Lenke til kommentar

Nei! Det hjelper ingenting å bruke QoS til dette! QoS kun prioriterer en type trafikk foran en annen.. Den gir ingen hastighetbegrensning til en bruker over en annen...

Som de andre nevner her, så må man ha utstyr som kan kontrollere båndbredden på gitte porter/segmenter i et nettverk... Dette kan oppnåes med en litt skikkelig switch eller router...

Som et alternativ, så kan man flashe Asus routeren med tredjeparts firmware (Tomato, OpenWRT eller DD-WRT) får å få den funksjonen... Hvilken av de tre, om noen, som eventuelt støtter dette, er ikke jeg sikker på, men det bør være relativt lett å finne ut av...

Lenke til kommentar

Det kan hjelpe litt å bruke QoS, men ikke slik TS ønsker. I Asus sin QoS kan man sette prioritet på forskjellig typer trafikk fra bestemte IP- eller MAC-adresser. Hvis man f.eks. setter leierboers P2P på lavest prioritet, så vil jo den strupes hvis det trengs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Prøvde detta på en DD-WRT boks i fjor. Ikke helt greit, men fikk til sånn noenlunde med litt triksing. Store svakheter dog, ikke prøv om du har svakt hjerte eller lett blir frustrert.

På f.eks. pfSense er det barnemat. Utrolig hvor frustrerende enkelte ting blir når en vet hvor enkelt det kan være.

Lenke til kommentar

Prøvde detta på en DD-WRT boks i fjor. Ikke helt greit, men fikk til sånn noenlunde med litt triksing. Store svakheter dog, ikke prøv om du har svakt hjerte eller lett blir frustrert.

På f.eks. pfSense er det barnemat. Utrolig hvor frustrerende enkelte ting blir når en vet hvor enkelt det kan være.

Du må nesten ha en PFSense boks til slikt ja.

Ellers er det kommando linje og SSH du må forholde deg til, guiden jeg fant for det på wikien der borte virket ikke helt topp og innvolverte og manuelt stille inn dette via den klassiske kommandolinjen.

Og er du ikke stødig i slikt så er det frustrende og ikke noe jeg vil anbefale en nybegynner å leke med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...