Gå til innhold

Alternativer til Sonos

Anbefalte innlegg

Er det noen reelle alternativer til Sonos i forhold til enkelthet i bruk? altså styres via mobil og kan på egenhånd spille Spotify, nettradio og podcast hver for seg fra trådløse høyttalere i flere rom.

Jeg har kun enkle greier i dag, men brukes Pi Musicbox(http://www.pimusicbox.com/) på en Geneva S og noen andre enkle høyttalere. Den funker bra, men er klønete med at det krever ekstra stikkontakter.

Jeg vurderer å starte med å kjøpe en playbar(6000) til stua, en play:3(2500) til kjøkkenet og play:1(1500) til badet. Hvor nødvendig vil det være med en sub i tillegg til playbaren? Sonos sin sub dobler effektivt prisen på anlegget i stua. Da er alternativet en Sonos Bridge(den man kobler til ruter er vel den?)/Sonos Amp og et annet anlegg som spiller bra men ikke koster så mye.

Er det noen som har oversikt over noen alternativer som kan løse dette på en tilsvarende god måte? Jeg verdsetter trådløst system og kvalitet. Høy pris kan gå(10-15k) om det er et bra system. Man kan si at Sonos er bra, men jeg er usikker på om nytten til Suben tilsvarer kostnaden. Eller hva?

Takk for svar. Skrevet fort så beklager at det er litt rot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må alltid ha én enhet koblet til routeren din. Enten Selve høyttaleren som spiller, Sonos Bridge eller Sonos Connect.

Sonos Connect brukes hvis du skal koble til andre høyttalere (ikke sonos) som har sin egen forsterker.

Sonos Connect AMP brukes hvis du skal koble til andre høyttalere som ikke har egen forsterker. Effekten er på 2x55w så det er jo noe begrenset hvor hissige saker du kan koble til.

Sonos Bridge trenger du hvis du bare skal ha Sonos høyttalere, hvis du skal ha flere Sonos høyttalere, eller hvis du bare har én høyttaler, men ønsker å plassere den et annet sted enn der routeren din står.

Edit: Jeg er ikke så godt kjent med alternativene, men vet at både Samsung (Shape), Bose (SoundTouch), Denon (Heos - ikke i salg enda) m.fl. har lignende systemer, bare at de mangler soundbar/sub greiene. Hvor stor forskjell det er på soundbar+sub vs. de største høyttaleralternativene til konkurrentene aner jeg ikke.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Akkurat ja, takk. Ruteren er bak tv-en, så den blir koblet til uten problemer.

Det egentlige spm mitt er: Finnes det noe annet en Sonos som har like mange muligheter innen multiroom styring fra mobil? Hvis Sonos da er den beste løsningen, finnes det et annet setup enn playbar+sub(+evt plus bakhøyttalere) som kan gi meg mer for pengene, altså da i kombinasjon med Sonos Connect?

Lenke til kommentar

Ang. Multiroom er det nok bare Samsung som er i nærheten av Sonos, men ikke et direkte alternativ (det er jo dog noe billigere). Samsung Shape fikk Spotify Connect-støtte nå i sommer, men utover dette så er jeg usikker på hvilke streamingtjenester det støtter. Man har også mulighet for Bluetooth direkte til en av høyttalerne.

Bose mangler Spotify så det er kanskje ikke så aktuelt (uvisst når det kommer). Denon Heos er jo heller ikke kommet på markedet enda.

En stor fordel Sonos har er at det kjører en helt egen "wireless mesh" (økt stabilitet), mens Bose og Samsung kjører over vanlig Wi-Fi.

Oppsettet ditt vil jo med kun Sonos komme på ca. 16.000 for Play 1+3, Bridge, Sub+soundbar.

Med Samsung vil et lignende oppsett komme på drøye 11.000 (m5 + m7 multiroom høyttalere, Shape hub (samme som Bridge) + HW-H750 soundbar+sub som støtter Shape systemet).

Kutter du sonos sub+soundbar må du ha connect istedet dersom du vil at anlegget ved TVen inne i sløyfa, så da blir det ca. 6500 kr for Play 1+3 + Connect. Når du sitter igjen med nesten 9k til å kjøpe anlegg er det jo egentlig ganske mye som vil fungere bedre enn soundbar+sub kombo.

Oh. Og et siste system: Bluesound. Skal visstnok knuse Sonos på lydkvalitet, men det er også relativt dyrt. Det hadde ikke spotify støtte før, men fikk det nå nylig.

Lenke til kommentar

Bluesound funker like bra som Sonos. Har hatt begge, tester Bluesound for øyeblikket, mulig jeg går for Sonos til slutt.

Sonos er det absolutt enkleste, spesielt å sette opp. Bluesound er litt mer tunggrodd å sette opp, men funker som ellers like bra. Begges app er en vanesak, og funker like godt, selv om nok Sonosen er hakket enklere å sette seg skikkelig inn i.

Bluesound er hakket dyrere, men har bedre lyd hvis man bruker det som DAC (ikke kjører digitalt ut av dem). Men de har ikke ett stueanlegg versjon slik som Sonos har, hvis man ikke går for en NAD receiver som har dette innebygd.

En skikkelig konkurrent kommer nå i høst, da Denon lanerer Heos systemet sitt. Da får man integrering i hjemmekino forsterkere hvis man ønsker det (Noe Bluesound har i ett par NAD forsterkere). Er fristet til å teste dette også, hvis Marantz AV8802 får støtte for det (Er samme selskap som Denon), men Appen som Denon/Marantz bruker på sine receivere i dag er ikke bra nok. Må være ærlig å kalle den søppel i forhold til Sonos/Bluesound, men det jeg har sett av Heos appen, så er den milevis bedre enn hva de har i dag (ligger i playstore som demo)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...