Formula90 Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Hvordan er det å starte enmannsforetak? hvordan funker dette? La oss si at jeg vil starte et lite transport selskap, der jeg tar på meg jobber med lastebilen. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 (endret) Ett enkelmannsforetak så står du personlig ansvarlig, dvs du mister både hus og bil hvis du roter det skikkelig til. Hvis jeg skulle drevet enkelmannsforetak så ville jeg kun leid ut tjenester på timer for da blir det mye lettere å ha ett overskudd. AS koster 30 000kr å oprette, men du kan handle feks verktøy eller annet utstyr med de pengene. Med AS går det ikke utover din privatøkonomi hvis ting går galt, men du kan selvfølgelig blir stilt ansvarlig ved brudd på lover/svindel. Har du egen lastebil? Endret 14. august 2014 av MongoMan Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 (endret) Hvis du har en lastebil og denne ikke er belånt (eller lånet er forholdsvis lavt) kan du bruke den som tingsinnskudd. Da er det helt uproblematisk å stifte AS og drive gjennom det. Det er litt mer papirarbeid, men ikke mye. Til gjengjeld slipper du unna med vesentlig lavere økonomisk risiko. Det eneste er at marginalskatten så vidt jeg vet er en del lavere for enkeltmannsforetak ved lave inntekter, men her er jeg ikke helt sikker. Edit: Marginalskatt"problemet" kommer du deg unna ved å ta ut penger som lønn heler enn utbytte. Så lenge du faktisk jobber er det uproblematisk. Da får du dessuten bedre trygderettigheter enn om du driver som ENK. Endret 14. august 2014 av Herr Brun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå