Frobe Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Og da er det fortsatt min personlige mening at det er tryggest å komme raskt forbi, innenfor trygge grenser, naturligvis.Den "trygge grensen" er allerede satt i form av fartsgrensen. Eller står du fritt til å lage dine egne trygge grenser? Man skal ikke kjøre mye på Vestlandet før man skjønner at fartsgrensen ikke nødvendigvis er trygg. På enkelte veier burde folk mistet sertifikatet for farlig kjøring hvis de ligger nær fartsgrensen på 80km/t. Nærmeste vei med 80-sone der jeg bor er en smal og svingete grusvei, riksveien med gul stripe er 50-70km/t. I andre ytterkant blir fartsgrensene satt ned på fine veier selv om det lokale politiet protesterer mot senkingen. Vegvesenet har innrømmet at de ofte setter fartsgrensen etter kun å ha sett på kartet og trafikkprognoser, uten å ha kjørt på veien. (En kuriøs ting er at trafikktellinger/prognoser for turistattraksjoner ikke alltid foretas i høysesongen, med lite trafikk på vinteren kan veien vurderes som "god nok" selv om det er kaos i høysesongen). Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Slettes ikke overrasket over at UP har klistret et L-skilt på bilen for å få folk til å bryte fartsgrensa. For å få folk til å bryte fartsgrensene? Ser du et L skilt, så betyr det øvelseskjøring og at det dermed er å merke seg at man bør være ekstra aktsom/ta hensyn til dette. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Jeg har nå prøvd å starte en diskusjon om når/hvorvidt dette FAKTISK SKJER og de som har opplevd dette, ikke alle de andre situasjonene. Mitt bidrag til statistikken: Jeg har aldri opplevd det og har aldri hørt fra noen jeg kjenner at de har opplevd det. Men jeg er ikke overrasket over at det finnes en og annen på nettet som hevder de har opplevd det. Særlig på VG-nett. 4 Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 På enkelte veier burde folk mistet sertifikatet for farlig kjøring hvis de ligger nær fartsgrensen på 80km/t.Ja, jeg burde lagt til at fartsgrensen er den høyest tillatte hastigheten en kan ha, ikke at man skal holde den til enhver tid. Jeg lot være å nevne det siden det ikke er relevant når diskusjonen er hvorvidt man skal kjøre over fartsgrensen når man kjører forbi. I andre ytterkant blir fartsgrensene satt ned på fine veier selv om det lokale politiet protesterer mot senkingen.Hvor da? Hvis det er helt hinsides og protestene store nok, gjør kanskje Vegvesenet en revurdering? Poenget om at en ikke kan lage egne regler består. At fartsgrensene kunne vært justert 10 opp eller ned noen steder får vi bare innrette oss etter til det blir gjort noe med. Det minner meg om en på forumet her som mente at det var tryggere å kjøre langt over fartsgrensen, da det skjerpet sansene hans. Det blir det samme å argumentere for at "20 km/t over fartsgrensen mot slutten av dette rettstrekket må være greit, ellers kommer jeg ikke forbi". Hadde det vært sånn, skulle man i første omgang økt aldersgrensen på førerkort til minst 25 år, jeg vil ikke møte en 18-åring og hans individuelle fartsgrense front mot front. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 (endret) UP gjør slike ting hele tiden. Jeg kjører mye på E18 i østlandsområdet og har sett det meste når det kommer til sivile UP biler som har lagt ned en solid innsats i å forkle bilen. Forkledninger har jeg ikke noe problem med så lenge de overholder trafikkreglene når de ikke er i utrykning, men desverre er det også noen tjenestemenn som provoserer og forstyrrer andre førere slik at de mer eller mindre ufrivillig begår lovbrudd. Du har jo bl.a. saken fra Bergen der en eldre mann ble banket opp da han prøvde å dokumentere villmannkjøring av en sivil politibil. Link1, Link2Akkurat denne saken er jo grei dersom de ellers har kjørt som normalt. Personen som ble stoppet har jo like fullt gjort noe ulovlig uavhengig av om den sivile bilen hadde "L" på hekken eller ikke. Dersom de derimot har brukt denne "L"en for å kjøre uberegnelig for å fremprovosere reaksjoner hos andre bilister stiller saken seg annerledes. Endret 14. august 2014 av Feh Lenke til kommentar
Bone Skrevet 14. august 2014 Forfatter Del Skrevet 14. august 2014 Tror kanskje folk har misforstått her.. For, det var ikke helt meningen å diskutere om det er lov eller ikke å kjøre fortere enn fartsgrensen ved forbikjøring. (Selv om det er en interessant nok diskusjon i seg selv). Diskusjonen var om noen hadde hørt om, eller opplevd selv, at politiet "fremprovoserer" en forbikjøring. Jeg ønsket bare å høre dette faktisk var noe folk opplevde, siden dette var veldig så nytt for meg. Med andre ord: Jeg svelger ikke ned hva "debattantene" på VG-nett sier uten videre. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Jepp, har et eksempel fra Harstad en gang på 90-tallet. Da ble flere av mine kompiser tatt av en sivil politibil som sto parkert i et kryss, bare for å trolle folk til å kjøre forbi. Dette ble en sak i avisen, og alle fikk bøtene sine slettet. Alle visste jo at man ikke kunne kjøre forbi en bil i det krysset, men den sto bare der og kjørte ikke videre med vilje for å fremprovosere forbikjøring, DA slo de på blålysene og stoppa dem rett borti veien igjen. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 14. august 2014 Forfatter Del Skrevet 14. august 2014 Så da er det jo dokumentert at slik kan forekomme.. Selv om jeg er helt sikker på at det kun er unntaksvis.. Bra det ble henlagt da! Kjipt hvis det bare var en eller to det gjaldt.. ikke sikkert at de hadde gitt seg så lett da.. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Jeg ler av hele saken. At en bil er L-merket gir ingen lisens til å bryte fartsgrensen, selv ikke når man kjører forbi. I VG står det at vedkommende ble stoppet etter et gjennomsnitt på 125,32 km/t i en 90-sone. En gjennomsnittsmåling betyr ofte at bilen er målt over en lengre strekning, og at han kan ha kjørt fortere enn det som står. Jeg vet fra egen erfaring at de trekker fra en god del i sikkerhetsmargin i slike målinger. Om politiet oppfører seg som idioter, eller ikke kan diskuteres. Litt av poenget med sivile politibiler er at man ikke skal vite hvem som er politi. Om en L-merket bil blir et idiotbevis på at det ikke er en sivil politibil, så er ikke det en bra ting for de som faktisk øvelseskjører. 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 (endret) I byen jeg lærte å kjøre (Harstad) var det sånn at alle hadde litt ekstra "moro" med biler som hadde L skilt. Bare for å freake ut den som øvelseskjørte gjorde folk teite ting som å stoppe i en oppoverbakke på vinteren så stakkaren måtte ta en bakkestart, legge seg rett oppi hekken deres når dt var mørkt ute etc. Kanskje de var ute etter å ta sånne "morotroll". Men fortsatt feil metode. Sivilt politi skal ikke kle ut bilene som noe annet. Bilene til kjøreskolen var neonfargete, så folk likte å trolle dem også på lignende vis for å fritte ut den som kjørte. Endret 15. august 2014 av Bytex Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Eigentleg slår det meg som ein god idé å utstyre sivile UP-biler med L-skilt for å ta enkelte bilførere. Det er klart at å kjøyre forbi ein lærekjøyrebil som kjøyrer svært sakte eller liknande er heilt stuereint. Men eg har sjølv sett og opplevd at mange bilister presser seg forbi lærekjøyrebilar utan at det foreligger nokon grunn til å gjere det. Slike ting skaper farlige situasjoner, ikkje berre pga forbikjøyringa i seg sjølv, men også fordi den som blir forbikjøyrt er ein fersk sjåfør som kan finne på å gjere dumme ting som f.eks å akselerere medan dei blir forbikjøyrt. 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 jeg tror folk liker å tulle litt med L sjåfører, spesielt ungdom som akkurat har fått lappen selv er høye på pæra og gjør dumme ting som å akselerere når de kjører forbi. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Eigentleg slår det meg som ein god idé å utstyre sivile UP-biler med L-skilt for å ta enkelte bilførere. Det er ingen god ide at de som skal håndheve regler og lover, selv skal bryte dem. Det må i så fall en lovendring til, som jeg egentlig kan være enig i har vært helt greit. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 (endret) Jeg ler av hele saken. At en bil er L-merket gir ingen lisens til å bryte fartsgrensen, selv ikke når man kjører forbi. I VG står det at vedkommende ble stoppet etter et gjennomsnitt på 125,32 km/t i en 90-sone. En gjennomsnittsmåling betyr ofte at bilen er målt over en lengre strekning, og at han kan ha kjørt fortere enn det som står. Jeg vet fra egen erfaring at de trekker fra en god del i sikkerhetsmargin i slike målinger. Om politiet oppfører seg som idioter, eller ikke kan diskuteres. Litt av poenget med sivile politibiler er at man ikke skal vite hvem som er politi. Om en L-merket bil blir et idiotbevis på at det ikke er en sivil politibil, så er ikke det en bra ting for de som faktisk øvelseskjører. Er vel hevet over enhver tvil om at vedkommende har gjort noe ulovlig og bør bli straffet. Det er derimot ikke slik at hensikten helliger middelet. Hva slags straffer som kan iverksettes vet jeg ikke, men det er hvertfall ikke lov for politiet å fremtre uberegnelig for å fremprovosere reaksjoner hos andre bilister. Sett bort fra denne saken så blir det fundamentalt feil og mot sin hensikt om politiet skal være opphavet til farlige situasjoner. De i UP som driver med dette bør dog passe seg. Dashcams er på vei inn i norske biler i rekordfart så det er vel bare et tidsspørsmål før det dukker opp dokumenterte hendelser. Endret 15. august 2014 av Feh 3 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 i Russland er dashcams nesten standard utstyr fordi politiet eller andre bilister gjør så mye ulovlig. Noe av det havner på YouTube. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 15. august 2014 Forfatter Del Skrevet 15. august 2014 Personlig ser jeg heller ikke det store problemet med L-merking. For, som Thomas sier, så gir ikke L-skilting noe lisens for å kjøre forbi i seg selv. Jeg har selv opplæring i disse dager, og vi har både L og innvendig speil. Og, selv om jeg synes vedkommende som kjører bil kjører veldig så godt i disse dager, så har visse folk en trang til å kjøre forbi, uansett. Fordi det er en som øvelseskjører, folk klarer ikke helt å ligge bak disse sjåførene, av prinsipp. Mitt problem ligger ikke i L-en, eller andre måter å "skjule" seg på. Mitt problem er mer hvis politiet kjører uregelmessig, altså som "skikkelige dårlige sjåfører", hvor de eventuelt vingler, kjører i rykk og napp, osv. For, dette er kjøring som normalt ikke ville ha skjedd. Og i slike tilfeller er det best å kjøre forbi. Ikke pga L-en, men pga (planlagt?) uvettig kjøring.. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 (endret) Jeg tror folk har høyere terskel for å bølle med L-bil sjåfører kontra vanlige biler. Det er kanskje disse folkene denne UP-bilen var ute etter å ta. Det er liksom morsomt å skremme en uerfaren sjåfør. Kanskje betjentene selv hadde blitt utsatt før bøllekjøring når de hadde 17-åringen sin til øvelseskjøring og tenkte de skulle ta "hevn". I Harstad f.eks. var det en slags greie der man MÅTTE kødde med elevskole-bilene eller andre ferske sjåfører når man selv var 18-20 og kjørte rundt som verdens beste sjåfør. Gjerne med 2-3 kompiser i baksetet og høy musikk. Bygdementalititen var i aller høyeste grad til stede selv om det var en liten by. Selv ble jeg utsatt for morokaren i en kjøretime som hadde 4-hjulstrekk og stoppet midt i oppoverbakken ved siden av videregående, så han tvang meg til å stoppe på blåisen og ta en bakkestart mens han bare kjørte avgårde igjen. Selvsagt bare for "moro skyld" siden det var en bekjent i klassen min. Endret 15. august 2014 av Bytex Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 (endret) Sivilt politi skal ikke kle ut bilene som noe annet. Hva er en sivil politibil, om ikke en politibil utkledd til å se ut som en sivil bil? Eigentleg slår det meg som ein god idé å utstyre sivile UP-biler med L-skilt for å ta enkelte bilførere. Det er ingen god ide at de som skal håndheve regler og lover, selv skal bryte dem. Er du sikker på at det er forbudt å bruke L-skilt om man ikke øvelseskjører? Og om det er det, er du sikker på at ikke politiet har et unntak fra forbudet? Endret 15. august 2014 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 I følge VG: "– Det er i strid med trafikkopplæringsforskriften om bruk av L, og er første gang jeg har hørt om det, sier Karlsen.I forskriften står det nemlig at L-skiltet skal fjernes når kjøretøyet benyttes til annet enn øvelseskjøring. Dessuten skal ikke politibiler brukes til å øvelseskjøre." 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Jeg har opplevd å bli forsøkt provosert av sivilpoliti. De råkjørte for å ta meg igjen. Jeg lå i 80 ned en langt tunnel på litt over 4 kilometer. Halvveis i tunnelen så var det ingen bak meg. Da jeg nærmet meg utgangen, var det en bil som kom bak meg i høy fart. Ut av tunnelen så lå de rett bak meg inn i 50 sona. I samme tunnel har jeg blitt forbikjørt av sivil som blir lei av å kjøre bak meg når jeg ligger i 80-sonen, og jeg tydeligvis kommer til å holde den farten. Da legger de seg forbi, og gasser for å ta igjen neste bil. Har også hørt rykter om at de har kjørt opp i samme tunnel uten lys på bilen for å holde seg skjult. Ikke særlig smart når det er ferjekøen på flere titalls biler som kjører opp og Politiet legger seg i det andre feltet... Snakker om Masfjordtunnelen, for de som kjenner til den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå