Gå til innhold

9700pro feil.

P@rm@nn

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettop et brukt 9700pro. Han glemte å sende med den konverteren fra Molex til 4 pins port. Jeg la merke til at disketstasjonen bruker samme kontakt, så tokk en slik kontakt å tokk i kortet.

Når jeg satt det i så botet maskinen fint, men når jeg kom til Lilo boot loaderen så var grafikken "rar". Det var hvite prikker, mest sentralisert oppe i venstre hjørnet. Men kunne greit så hva som stod der så valgte å boote Win2k. Bildet under oppstart der var også ødelagt. Det var røde streker, på ,05 cm i lengden og 1-2 pixel i bredden nedover skjermen. De var etter hverandre, på rad å rekke. Altså 0,5cm med strek, 1 cm fint bilde, så 0,5cm strek osv.

I windows var det en av 2 ting som skjedde. Om jeg brukte Vga driveren så var det det samme der som under oppstartsbildet, bare med grønn/blå/turkise streker.

Om jeg innstalerte driverene (prøvd med både offesiel 3.7 og Omeda basert på 3.7 oh 3.8) så så det ganske greit ut. Bortsett fra at det var en svart strek ved siden av musen min, som var der hele tiden. Og når jeg kastet smoke i cs så så jeg vertikale streker i røyken.

Jeg har prøvd å øke Agp- volten til 1.6 , sette på Agp4x istedefor 8x og ta av fastwrite, i tilleg til flere drivere. Prøvde også i en annen maskin, men den klarte ikke å bote pga liten Psu.

Min hardware er (Abit Nf7-S v1,2) (512Mb) (340W Enermarq Psu) (80+160Gb hd). kjørte uten noen optiske drev.

Så, er det noen som vet hva som er gale? Noe jeg kan gjøre eller må jeg bare sende kortet tillbake?

Er det kansje slik at den disketstasjonkontakten leverer mindre strøm enn de hardiskontaktene, som jo radeon kortet egentlig skal plugges i (via konverteren). Er det en mulig feilskilde?

Mvh P@rm@nn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:roll: Det der er en feil med kortet ditt, ikke strøm kablen, kablene er standard og skal virke fint. Du kan alltids prøve en annen kabel, det følger som regel med flere sånn kabler med hovedkortet eller strømforsyingen.

Har fint prøvd diskettstasjon kablen med et Radeon 9700 pro kort, fikk ikke spesiele problemer, men fikk sånne vertikale striper. MEN det har ikke noe med kablen å gjøre, stripene (eller tearing som det kan kalles) er ofte tegn på feil med et Radeon kort. Send det inn, og få et nytt et.

Lenke til kommentar
:roll: Det der er en feil med kortet ditt, ikke strøm kablen, kablene er standard og skal virke fint. Du kan alltids prøve en annen kabel, det følger som regel med flere sånn kabler med hovedkortet eller strømforsyingen.

Har fint prøvd diskettstasjon kablen med et Radeon 9700 pro kort, fikk ikke spesiele problemer, men fikk sånne vertikale striper. MEN det har ikke noe med kablen å gjøre, stripene (eller tearing som det kan kalles) er ofte tegn på feil med et Radeon kort. Send det inn, og få et nytt et.

Du sier at du prøvde en slik disketstasjonkabel, og da ble det feil. Men var det feil, tearing, når du brukte den medfølgende omformeren?

Det jeg regner med kan være et problem er strømstyrken. Er det noen som vet om det er samme spenning i den disketstasjonkontakten som i hardiskontakten, altså om de går på samme rille (tror jeg det kalles?), at de har nøyaktig samme spenning, eller er det kansje 2 forskjellige?

Lenke til kommentar

:shrug:

Du sier at du prøvde en slik disketstasjonkabel, og da ble det feil. Men var det feil, tearing, når du brukte den medfølgende omformeren?

Det jeg regner med kan være et problem er strømstyrken. Er det noen som vet om det er samme spenning i den disketstasjonkontakten som i hardiskontakten, altså om de går på samme rille (tror jeg det kalles?), at de har nøyaktig samme spenning, eller er det kansje 2 forskjellige?

Ja, jeg brukte fra diskettstasjonen, MEN da jeg sendte det tilbake til forhandleren fant de samme feil, uten å bruke min kabel.

Grunnen til at jeg brukte diskettst. kabelen, var at forhandleren glemte å sende med egen kabel :shrug:

Dette med tearing er et "vanlig" problem med en del 9700 kort, har også fått "tearing" med et annet 9700 pro kort, med den originale kabelen. Så jeg mener dette er en feil med kortet, og ikke er relatert med hvilken kabel han bruker. Jeg tror at 4 pins kontakten til disk. stasjonen er en standard 4 pins kontakt, som også burde virke med grafikkortet. Han burde få selger til å ettersende original kabelen, eller kjøpe en ny kabel.

Lenke til kommentar

Ja, disketstasjonen-kontakten er nok riktig type. Jeg fant dette.

If your PC already has an unused FLOPPY DISK power cable you may connect it to the 9700 product after removing the Power Extension cable.

Kan dette løses med en bios oppdatering, eller er det bare å sende det tillbake, og har ATI kommet med noe offesiellt om dette siden det er et kjent problem? F.eks om det er mer vanlig i noen revisjoner o.l?

Edit; hva betyr " Power Extension cable." forrsten?

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolla hva slags kabel man bruker da disse uansett går på samme rail.

Jeg tror ikke det er noe håp for kortet ditt.. jeg har selv klart å fucke et et par skjermkort, og har da fått de symptomene du beskriver. Siden problemene kommer alt når du booter så er det ikke et driver-relatert problem heller.

kortet er nok desverre sendt til de evige 3dmarker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...