Gå til innhold

Borttauing av bil

Anbefalte innlegg

Hei

For 2,5 år siden solgte jeg en bil. I går fikk jeg en regning av et "borttauingsselskap" på ca 125 000 kr. Derav hvis jeg betaler ca 20 000 kr innen 7 dager ville de se vekk fra resten, ellers vil det gå til inkasso. Den var blitt tauet ca 6 måneder etter jeg solgte den.

Jeg har aldri blitt kontaktet på telefon, fått mail, brev eller noe liknende fra firmaet før denne kjemperegningen kom i posten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes veldig shady ut. Jeg ville bare sagt fra at jeg ikke lenger eier bilen. Du kan jo for sikkerhetsskyld sjekke med veivesenet om den nye eieren har overført bilen på seg. Får du inkasso på dette er det bare å melde saken som omtvistet. Da sitter de på bevisbyrden ang. kravet. Jeg ville også vurdert å politianmelde dette hvis det ikke viser seg å være en misforståelse. Synes saken lukter svindelforsøk lang vei.

Lenke til kommentar

Har du skevet salgsmelding og levert inn til BT? Har du salgskontrakten enda?

Gjør som vidor, sjekk med BT at bilen ikke står registert på deg lengre. Ville også sjekket opp selskapet som har kontaktet deg, samt hvorfor bilen har blitt tauet bort og fra hvor. 20k høres mye ut, 125k er helt bak mål!

• Liker 2
Lenke til kommentar

125.000,- er helt bak mål. Normalt sett blir biler tvangsauksjonert/skrotet om de blir stående for lenge og du skulle i forkant ha mottatt varsel om at bilen var tauet bort og at dette kom til å skje om den ikke ble hentet igjen snart.

Jeg synes og at dette høres shady ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan jeg litt om.

Det høres ut som at bilen ikke er omregistrert på ny eier. Den nye eier kjøpte bilen av deg for så å få den tauet ikke lenge etterpå. Derfra har han gitt faen. Taueselskapet tar ca 2000 - 3000 kroner for å tause den inn, og så starter en lagringsleie på 150 til 300 kr døgnet. Videre sjekkes autosys for daværende eier på bilen. Derfra sendes det ut et brev og evt med til politiet hvis det var fra privat grunn. Hvis offentlig grunn så har stort sett parkeringsselskapet for kommunen både bilder og sak. Det er ikke plikt å gjøre mer for å kontakte eier.

Bilen må stå minst tre mnd før man får lov å skrote den. Ofte blir den bare stående og beløper stiger. Det er en kjedelig situasjon å havne i, men er nesten uten unntak bileier selv sin feil. De vanligste årsaker:

1. Du som bileier har ikke tatt kontroll på omregistrering av bilen slik at du selv er helt sikker på at den blir registrert på ny eier.

2. Hvis det er din bil og den blir tauet, så hadde du kanskje savnet den innen rinelighetenstid?

3. Du har ikke oppdatert adresse i autosys fordi du enten har flyttet uten flyttemld? Slik at brevet til deg ble sendt i retur.

Hvis du sto og står som bileier fordi den ikke er omregistrert bort fra deg er det du som sitter med regningen. Det er ikke lett å komme seg unna det bare med en prat. Jeg ville ringt selskapet, aller helst tatt en tur inn til daglig leder og tatt en vennlig prat og lagt fram saken. Helst med dokumentasjon på salg inkl navn adresse og telefon nummer til ny eier. Hvis taueseselskapet er samarbeidsvillig vil du få en langt bedre pris eller at de forsøker nye eier. Viser det seg at det ikke blir enkelt å få penger derfra vil de nok holde deg for beløpet siden det da er du som er ansvarlig. Kanskje en rettsak eller noe lignende er mulig ?

Jeg ville iallfall snakket personlig med taueselskapet. De pleier ikke bite :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sakset fra Vegvesenet:

"Når vi har registrert salgsmeldingen, er det den nye eieren som får tilsendt årsavgift, bompengekrav og eventuelle bøter. Er ikke salgsmeldingen riktig utfylt vil tidligere eier fortsette å få slike krav tilsendt, selv om vedkommende ikke har kjøretøyet lenger."

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Omregistrering

Hvis du ikke har fått krav om årsavgift de siste par årene så er nok ikke bilen registrert på deg lenger...

Lenke til kommentar

Dette kan jeg litt om.

Hvis du sto og står som bileier fordi den ikke er omregistrert bort fra deg er det du som sitter med regningen.

Dette kan du egentlig lite om.

Hvis han(TS) har gjort det han skal gjøre som selger(levere inn korrekt utfylt del 2 av vognkortet), har han alt sitt på det tørre.

Lenke til kommentar

Dette kan jeg litt om.

Hvis du sto og står som bileier fordi den ikke er omregistrert bort fra deg er det du som sitter med regningen.

Dette kan du egentlig lite om.

Hvis han(TS) har gjort det han skal gjøre som selger(levere inn korrekt utfylt del 2 av vognkortet), har han alt sitt på det tørre.

I ALLE DAGER ? hva er det vi har sagt over her da? Hvis han har gjort som han skal som selger, levert inn del to av vognkortet ferdig utfylt, ja da han jo omregistrert bilen videre til ny eier. Her må selvfølgelig ny eier betale omreg avgift. Gjør ikke det blir det en begjæring på bilen i autosys, og bilens eier kommer klart fram som den nye uansett om han har betalt eller ikke betalt omreg.

Hvis ikke han har gjort det, risikerer han å sitte med regningen selv. Det du siterer med for, og det du skriver, er faktisk akkurat det samme :)

Endret av Amistadheart
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...