Gå til innhold

Den store Nexus 6-tråden

116 stemmer

1. 1. Har du kjøpt Nexus 6?

• Ja
      46
    • Nei
      40

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sermoni: hvilke valg da?

Mate 7...

Som forøvrig har bedre batteri.

Den har bedre batteri, muligens. Men bedre overall er jo... vel... litt merkelig å påstå. Er litt mer enn batteritid som må vurderes. Feks skjerm, ytelse, ergonomi, lyd, osv osv osv.

Lenke til kommentar

Sermoni: hvilke valg da?

Mate 7...

Som forøvrig har bedre batteri.

Den har bedre batteri, muligens. Men bedre overall er jo... vel... litt merkelig å påstå. Er litt mer enn batteritid som må vurderes. Feks skjerm, ytelse, ergonomi, lyd, osv osv osv.

Ingen har påstått at den er bedre, det er bare mer telefon for pengene, til en billigere pris.

Etter et par tester så er det derimot fult mulig å sammenligne disse to enhetene, og det kommer vel fram om noen uker. :).

Endret av Sermoni
Lenke til kommentar

Tar man utgangspunkt i en pris på 5000,- for 32 GB versjonen og 5500,- for 64 GB versjonen, er prisen på Nexus 6 bra kontra andre toppmodeller på markedet (husk at Nexus 6 innehar det nyeste av det nyeste når det kommer til spesifikasjoner)!

Samsung Galaxy S5 (16 GB): 3990,-

Sammenligning

Samsung Galaxy Note 4 (32 GB): 6138,-

Sammenligning

LG G3 (32 GB): 3995,-

Sammenligning

HTC One (M8) (16 GB): 4905,-

Sammenligning

Sony Xperia Z3 (16 GB): 5095,-

Sammenligning

Motorola Moto X (2014) (16 GB): 4190,-

Sammenligning

iPhone 6 Plus (64 GB): 7550,-

Sammenligning

Lenke til kommentar

Jeg tar ikke utgangspunkt med en pris som ikke stemmer og en sammenligning som ikke er riktig.

Spesifikasjoner sier meg svært lite, det er hvordan enheten yter i praksis som har noe å si for meg.

Hvorfor er den det Slai?

Note 4 har TouchWiz, det er ikke interessant å betale flerfoldige tusen for en enhet som Note IIII som er treig ut av boksen.

Lenke til kommentar

Det er ikke interessant å betale flerfoldige tusen for en enhet som Mate 7 som har knust skjerm ut av boksen heller.

Hvorfor den er mer for pengene? Blir veldig individuelt, men den har en del flere gode funksjoner enn nexus 6 såvidt jeg vet. For noen er dette stor verdi, for andre helt irrelevant. Som med Mate 7. Den gjør sikkert enkelte ting like bra/bedre, og andre dårligere. Avhenger så mye av brukeren.

Sammenligningen med 630 er like mye verdt når det gjelder "telefon per krone" som Mate 7, vel? Mate 7 har jo plusser og minuser mot Nexus 6 den og, akkurat som 630? Men prisforskjellen er ENDA høyere, så da kan man jo si at den har mer slingringsmonn på skjermkvalitet osv, til og med OS-endring kommer på bordet når det er SÅ mye prisforskjell, surely?

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Knust skjerm og treigheter er vel en liten interessant sammenligning.

Hvorfor den er mer for pengene?

Først og fremst, så er det den eneste sammenlignbare enheten størrelses-messig, noe maskinvare-messig og infrastruktur. Hvorfor du tar opp Lumia 630 som både er en mindre telefon, et annet marked og en annen plattform er helt uforståelig for meg.

Du kan ikke drive å spekulere rundt skjermkvalitet og OS-endring når du ikke har sett det ferdige resultatet engang, lel.

Når en sammenligner per krone, så er det svært lurt å sammenligne med en noe tilsvarende enhet.

Det der blir bare useriøst, rett og slett.

Endret av Sermoni
Lenke til kommentar

Ok så var det et ekstremt eksempel. Men poenget er like fullt at når du snakker tlf per krone blir ting veldig grumsete.

Jeg syntes, feks, at fordelene med multitasking og spen (for eksempel) til note 4 er en stor fordel over andre store telefoner, som mate, Z3, 6+, no osv.

Med andre ord betyr det at selv om prisen til note er over, kan den for meg tilby mer tlf per krone enn feks mate 7, som har dårligere skjerm og andre svakheter i tillegg.

Fordelen med n6 over mate er vel potensielt skjermen (me får sjå) men mest av alt at den er helt stock med direkte oppdateringer fra Google. For mange er bare det verdt prisøkningen.

Det blir så individuelt.

Hvis du skal sette bare direkte "X funksjon er verdt Y kr" greier på det, vil jo alt være med i spillet, og avhengig av formelen brukt kan fort 630 havne på listen.

If that makes sense?

Ang. knust skjerm og treigheter var det bare en like feilaktig påstand som det du påstod om TW på note 4.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Det at det er touchwiz er nok til å styre unna. Det mest overflodige og rotete UI jeg har vært borti. Personlig foretrekker jeg clean Android, men synes også Xperia modellene har et veldig behagelig og raskt UI.

TouchWiz er bloated, stygt og treigt.

Selv enheter som S5 er treige, og selv Z1 og iPhone 5 er kjappere ved UI-navigasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rotete og overflødig? Tja. Mulig. Eneste jeg ser selv av TW er settings (de få gangene jeg er der på daglig basis) og toggles/notification area. Resten er jo annen launcher osv.

Med wanam xposed og Nova launcher ser jeg ikke mye stygt selv.

Tregt? Nei, ikke på note 3 for meg (s3 var forferdelig, dog) og absolutt ikke på note 4 i følge alle reviews jeg har vært borti.

Og ned note 4 har de fjernet veldig mye normal bloat og funksjoner som var bare drit (øyescrolling osv).

Det er greit å se et produkt som det er, ikke gjennom hatbriller fra tidligere modeller.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Det er greit å se et produkt som det er, ikke gjennom hatbriller fra tidligere modeller.

Tidligere modeller sier mest om tidligere modeller, men også en del om bedriften bak de. Mye av argumentasjonen for Nexus er jo raske oppdateringer til nye versjoner av Android, og at disse fortsetter å komme i mye lenger tid enn andre produsenter bryr seg om. At Nexus 4 og Nexus 7 (2012) får 5.0 er jo gode eksempler på dette.

Samboeren min har S4 mini som fortsatt er på 4.2.2. Det ble lovet 4.4, og mange land har fått det, men ikke kommet til Norge ennå. Dette er en telefon som kom ca et halvt år etter Nexus 4 om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar

Absolutt, Samsung er ikke gode på å oppdatere til nyeste versjoner, spesielt ikke på sidemodeller som active og mini osv.

Har 4.4.4 på note3 og fornøyd med det. Hatt det lenge.

Det er fordelen med flaggskip over sidemodeller.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

For noen vil det tale for å velge toppmodellen, for andre vil det tale for å holde seg langt unna bedriften. Jeg faller i den siste kategorien. Samsung sin strategi med å lansere flust av produkter for å i det minste treffe en del demografier, vil også kreve ekstra oppfølging i etterkant. Hvis de ikke er villig til å sette av ressurser til dette, vil jeg heller ikke velge dems toppmodeller.

Når det er sagt, så er det også kun i senere tid at de har blitt bedre på oppdatering og lansering av spesifikasjoner som de slik jeg forstår det er pålagt å oppgi gjennom GPL krav (her er jeg på tynn is, så mulig jeg tar feil). Siste Samsung telefonen jeg hadde var S2, og den hang langt bak i oppdateringer, selv om det var en toppmodell i sin tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er godt mulig. Selv er jeg den type bruker som rooter og styrer, som gamle s3en til dama har jo custom rom osv.

Så lenge ingen har noe som står mot funksjonene til note har jeg ikke mye alternativ. Skulle gjerne sett Sony eller noen slippe et godt alternativ, men enn så lenge sitter jeg med note3 og venter på note4. Uansett hvor drit de behandler sidemobilene sine =/.

Lenke til kommentar

Slai hva mener du med knust skjerm på Mate 7 er det en svakhet jeg ikke har fått med meg eller ?

Mate 7 har metall kropp , større skjerm , den beste fingeravtrykk leseren og best batteri.

Note 4 har s pen, bra kamera og skjerm men TW og glippen mellom skjerm og chassiet trekker ned samt oppdateringer og plastikken til samsung.

Nexus 6 blir spennende og se hva leverer når det gjelder batteritid , kamera og kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er en like feilaktig ting å påstå som at TW er fullt av lag ut av esken på note 4.

Så nei det er ikke en svakhet med mate 7, det var rent fiktivt for å illustrere et poeng.

Jeg ser ikke glippen som noe nedtrekk selv dersom det ikke er et problem. Har du sett dette med egne øyne? Det er latterlig hvor lite dette faktisk er.

TW er jo en smakssak, men foretrekker absolutt funksjonene til TW over... vel... mangelen på det. Jeg overlever å se TW i notificationpane og settings for å få de.

Ellers er plastikken til Samsung et stort pluss for meg. Utskiftbart bakdeksel som i tillegg er enkelt å erstatte hvis telefonen skrapes opp bak, som jo også er siden som telefonen ligger mest på. Det største er nok hvor mye bedre grep det gir kontra metall. Gir en bedre kvalitetsfølelse for meg.

Men nok om TW og slikt, det er tross alt en Nexus 6 tråd. Beklager delvis avsporing. Blir alltid litt slik under sammenligninger. Typisk gråsone for tråder om nye enheter =p

Endret av Slai
Lenke til kommentar

TW er svært treigt, og har en svært dårlig infrastruktur som ingen andre bruker. Note 3 og Galaxy S5 er treige enheter som selv Moto G 2014, med langt dårligere maskinvare, gir en langt bedre brukeropplevelse.

TW leveres dessuten med en ufattelig stor pakke, diverse 2 GB med bloat ish, det som var på min tidligere Note 3. Hjelper også lite at disse applikasjonene kjører i bakgrunnen og spiser opp alt minne som telefonen har tilgjengelig.

Det er ikke fiktivt å illustrere noe som ikke stemmer overens med realiteten!

Kan diskutere absolutt det du vil i denne tråden, bare så lenge du ikke kommer med desinformasjon som ikke stemmer overens med realiteten.

Den dagen Samsung innser at kanskje ikke TW er det beste valget for majoriteten av forbrukere, så kommer nok salget av hele sortimentet til å øke drastisk.

Hjelper forøvrig ikke at de bruker elendige DACer som man finner i telefoner nede i 2K-prisklassen oss andre.

Endret av Sermoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel du som misinformerer når du påstår note 4 har bloated TW som gjør at det hakker og er tregt når du jun baserer det på note 3 og andre produkter, spesielt når note 4 har kuttet enormt ned på akkurat bloat og alle reviews sier det er enorm forbedring i fart og opplevelse fra TW tidligere og den som leveres på note 4.

Jeg syntes og S5 er treg, faktisk føltes den verre enn s4. Note 3 er kjapp og smooth, men rykker til her og der.

Jeg syntes og det er fiktivt å illustrere noe som ikke stemmer overens med realiteten, det var poenget.

At du misliker TW er jo helt greit, men det hjelper å ikke dra inn fordommer og antakelser.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...