Gå til innhold

Hvordan bli bilfotograf?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hva som skal til for å bli bilfotograf, tenker da en som tar bilde for reklamer, promo og annonsering av nye biler. Jeg begynner nå 3 året medier og kommunikasjon, og er interressert i både biler og fotografi :)

Kunne tenke meg å gjøre noe ala GFWilliams Photographer på facebook og Shmee150 på YT. Altså fotografere biler som yrke, gjerne da sjeldne biler, men har ikke noe imot vanlige :p

Hva skal til for å komme inn og lykkes i denne bransjen?

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er først og fremst "bare" å skaffe seg en god portfolie.

Få tilgang til å låne noen biler, ta bilder rediger dem og vis hva du kan, legg de ut på din egen nettside. Så kommer det vanskelige, og det er å få solgt det inn. Jeg ville kontaktet bileiere/annonser på Finn og tilbudt gratis annonse bilder i første omgang mot å du får bruke bildene i portofolien din. Når du har bygget opp den kan du begynne å kontakte selskaper og henvise til hjemmesiden din. Her kan det derimot være vanskelig å etablere et forhold da mange av bilforetningene har allerede fotografer de bruker, så du må nok skille deg ut på en eller annen måte eller være god selger for å få det til.

Lenke til kommentar

Det er først og fremst "bare" å skaffe seg en god portfolie.

Få tilgang til å låne noen biler, ta bilder rediger dem og vis hva du kan, legg de ut på din egen nettside. Så kommer det vanskelige, og det er å få solgt det inn. Jeg ville kontaktet bileiere/annonser på Finn og tilbudt gratis annonse bilder i første omgang mot å du får bruke bildene i portofolien din. Når du har bygget opp den kan du begynne å kontakte selskaper og henvise til hjemmesiden din. Her kan det derimot være vanskelig å etablere et forhold da mange av bilforetningene har allerede fotografer de bruker, så du må nok skille deg ut på en eller annen måte eller være god selger for å få det til.

Takk for tips!

Det som du skrev der er noe jeg kan få til, virket som en smart måte å komme inn på og har jo ikke dårlig tid! :)

Hva slags utstyr trenger jeg for dette? Har allerede ordentlig kamera, men kun 1 objektiv på 18-105.. Kanskje kjøpe nytt objektiv, hvilket da?

tenkte og å kjøpe et stativ.

Har allerede noen biler jeg kan fotografere, blant annet min egen og en kompis sin, også får faren min ny bil hver 3-5 måned så der får jeg splitter nye biler jeg kan ta bilde av :)

ang. kontakte annonsører, jeg burde vel allerede ha bilder å vise til?

Så det å ta bilder er første prioritet? Bli god på bilbilder, stilige utsnitt osv? :)

Endret av Rubenevo
Lenke til kommentar

Jeg jobber som bilfotograf (dog ikke på samme nivå som du beskriver her - kun bruktbiler hos forhandlere i Oslo og omegn). Det viktigste for deg er nok å få mer lys. Det minste jeg bruker til en hver tid er fire eksterne blitser. Gjerne mer!

Lenke til kommentar

I tillegg til å prøve å få seg litt gratisoppdrag for å bruke som eksempel i ein portfolie, så hadde eg også sattsa på å øve i småskala.

Som Huxy seier så er lyssettinga viktig, sidan dei aller fleste bilar består av blanke delar så er det også viktig å ikkje få gjennskin av blits eller refleksjoner av andre ting.

Derfor hadde eg rett og slett laga meg ein portfolie som består av bilder av diverse (små) blanke gjenstander.

Klarer du å fotografere blankpussa messinglysestaker, glasplater, osv så viser du også at du vil være i stand til å ta tilsvarande gode bilder av større blanke gjenstander.

Ellers så er nok journalistutdanning også ein god inngangsbilett til å få komme tett innpå nylanserte modeller og unike bilar sidan både bilmagasin og vanlige nettaviser bruker å få sende journalister til å lage ei sak på slike ting.

Om du då både kan fotografere og skrive artikkelen så vil du ha eit godt fortrinn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...