Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke (selvbygd pc)

Anbefalte innlegg

Jeg har en selvbygd PC jeg ikke får til å fungere. Den er ikke bygget av meg. Problemet er at den ikke vil starte når jeg slår den på. Viftene går noen runder, men det er alt som skjer. En sjelden gang, når jeg prøver å starte den, får jeg opp bilde på skjermen eller kommer inn til skrivebordet i Windows, men det går ikke mange minutter før den plutselig slår seg av.
Jeg trodde først det kunne være strømforsyningen som var defekt, men etter å ha byttet denne, var problemet fortsatt det samme.
En lampe som heter CPU_LED på hovedkortet blinker rødt når jeg prøver å starte maskinen.
Her følger komponentliste:

Prosessor: INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155

Prosessorvifte: NOCTUA NH-U12P CPU COOLER

Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX +IN-EAR

Kabinett: ANTEC P182 PERFORMANCE ONE

Harddisk SSD1: CORSAIR FORCE GT SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC

Harddisk SSD2: INTEL SSD 180GB 330 SERIES

Harddisk: Usikker på navn

Skjermkort: SAPPHIRE RADEON HD6970 2GB GDDR5 PCI-E 1 2 079,20

DVI/HDMI/DP

Strørmforsyning: XFX ProSeries Black Edition 750W PSU

Minne: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1 519,20

1600MHZ (2X4GB)

Noen tips? Eventuelt et sted jeg kan få fikset den i Lillehammer-området.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oisann her var det skikkelig spagetti .. Ikke godt å se noe. Kan anbefale bedre cable management :p

Kan du noe om å sette sammen komponentene? Det jeg egentlig spør om er: Hvis du napper ut alle kablene, og flere av komponentene, får du det da sammen igjen?

Fordi et veldig godt triks er rett og slett å ta vekk mest mulig av det som ikke er absolutt nødvendig for å starte maskinen. Hvis alt fungerer fint da, legger man 1 og 1 komponent helt til feilen eventuelt oppstår.

Feilen du skisserer kan minne litt om enten en kabel/plugg som står på feil plass, ikke er skikkelig i eller hvis du har noe som kortslutter (uisolert kabel mot gods, manglende mellomstykker under HK osv). Det kan også være en RAM brikke eller skjermkortet som trenger en re-seat (ta ut og sett inn igjen). Eller rett og slett CPU som ikke sitter skikkelig eller har skade på pinnene (kjøpte du den brukt, og den er blitt transport til deg?).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg kan nesten ingenting om å sette sammen komponenter, men kan muligens klare helt enkle ting med forklaring.

Den er ikke blitt kjøpt brukt. Den er kjøpt i deler, og satt sammen av en bekjent. Men den er blitt transportert et par ganger frem og tilbake mellom to leiligheter.

Endret av Nistelrooy
Lenke til kommentar

Vi får ta utgangspunkt i manualen til hovedkortet ditt da:

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8Z68-V_PRO/E6696_P8Z68-V_PRO.zip

Last ned den og unzip. Sjekk den hvis du er usikker på hva som menes. Den er relativt selvforklarende med bilder, og er ikke kjempevanskelig å forstå.

QfZHwL.jpg

1.

8 pin fra strømforsyning. Dette er strøm til prosessor og denne må du ha. Ta denne ut og inn så du er sikker på den sitter, og pass på at den sitter skikkelig i strømforsyning også. Sjekk manual/hjemmeside/reviews for strømforsyning hvis du er usikker på hvilke utganger som er hva.

2.

Prosessor. Denne kan flytte på seg hvis man er uheldig, spesielt med et digert kjøletårn som du har hengende på, og man flytter mye på maskinen. Jeg tviler litt på det er dette, men det kan være du må ta av kjøletårnet, åpne låsemekanismen på prosessor-socket og sjekke at prosessor ligger riktig og at det ikke er noen skader. Gjør du dette må du vaske toppen av prosessor ren (isopropanol), legge på termisk pasta og montere alt igjen. Det finnes masse videoer hvordan du gjør dette.

3.

Dette er headers til vifter, du har flere av disse spredd rundt forbi. Både 3 pins og 4 pins. Pass på at kabelen som kommer fra viften på prosessor-kjøleren står på den headeren som er merket CPU_FAN. Dette er forøvrig den eneste viften du MÅ ha tilkoblet for at PC skal fungere greit. Alle andre vifter kan kobles vekk for en test.

4.

RAM slots. Her kan det være lurt å ta brikkene helt ut og sette dem inn igjen. Alternativt kan man ta ut alle utenom 1. Man må ha 1 RAM brikke i maskinen for at den skal gå. Det er primære og sekundere slot's her, så pass på å sette dem riktig. Brikkene passer bare en vei i slot'en.

5.

20+4 pin fra strømforsyning. Behandles likt som kabelen i punkt 1.

6.

USB 3 header. Ikke vital del og kan tas ut under testing.

7.

SATA porter fra HDD/SSD/ROM. Ta vekk samtlige kabler fra her. Du kan fint teste maskinen mot BIOS uten harddisk eller SSD'er tilkoblet. Eventuelle DVD eller Blu-Ray drev vil også være kablet hit. Ta vekk. Det er forskjellige kontrollere av disse portene. Konsulter manual. Anbefaler å ha SSD på Intel SATA 3 (6 Gb/s) portene.

8.

Frontpanel header. Dette er startknapp, resetknapp, HDD led osv. Alle disse kan du nappe vekk under test, fordi du kan starte PC med startknappen som er PÅ hovedkortet. Men det er sjeldent feil med disse. Like fult, sjekk manual for hvordan de skal være koblet og sjekk at alt står riktig.

9.

USB 2.0 og 1394 tilkoblinger. Ikke-vital og kan fjernes. Pass på at du ikke blander disse to. USB kabel skal til USB osv.... Pluggene fra fronten din er merket.

10.

Audio tilkobling fra front. Ikke-vital ...

11.

Primær GPU slot. Du kan faktisk ta vekk skjermkortet og koble HDMI/DVI direkte fra hovedkortet. Da eliminerer du om det er noe feil med skjermkortet.

Så i prinsippet må du ha veldig lite tilkoblet for å starte en PC og komme til BIOS. Hvis maskinen din kommer fint til BIOS med mimalt tilkoblet, så er du kommet et stykke på vei. Mange liker å bygge opp maskinen på utsiden av kabinettet i slike sammenhenger. Da blir alt mer tydelig og oversiktlig. Medfører en del mer-arbeid da .. :\

Hvis alt dette er føles veldig mye, så kan du forsøke å bare ta inn og ut en og en ting (alle kabler, kort, RAM osv) og forsøke en omstart. Kanskje du er heldig ^^

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Denne maskinen har fungert tidligere og nå fungerer den ikke ?

Du har ikke bytta deler nylig hvor dette skjedde etterpå ?

Lenke til kommentar

Tusen takk for godt svar Kyrre S. Jeg skal forsøke meg på det du skrev senere i kveld. :)

Tiltman: Den har fungert tidligere ja. Det var bare plutselig en dag at den bestemte seg for at nok er nok. Byttet strømforsyning etter det igjen, ettersom jeg fikk tips om at det mest sannsynligvis var der feilen lå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Okey. Feilen arter seg som en kortsluttning, dvs. strømforsyninga slår seg av.

Det kan jo skyldes alt fra at noe strømledende kommer nær hovedkortet til at en aller annen komponent har tatt kvelden (brent). Tror neppe maskinen er satt sammen feil siden den har virket, men noe kan jo ha kommet halveis ut av kontakten eller lignende.

Siden jeg har et lass med deler hadde jeg begynt prøve feile metoden, først bytte skjermkort, så RAM, cpu etc. Men slikt er jo litt vanskelig om du ikke har deler tigjengelig.

Lenke til kommentar

Kan ligge en skrue eller noe bak hovedkortet (siden maskinen har blitt flyttet på).

Eller at noen løse strømkabler har uheldig kontakt med metall.

Du klarer ikke å samle komponentene litt? De fleste strømkabler har flere kontakter, så dersom du plasserer harddisker i nærheten av hverandre kan du slippe å trekke absolutt alle strømkabler opp til kabinettrommet.

Strips er fint for å samle kabler i bunter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...