Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mye olsygen lager gress og trær?

Anbefalte innlegg

Hvor mye olsygen produserer 1x1 m med gress?

/hvor mye co2 binder 1x1 m med gress?

Har begynt å gå langs veikanten og tynner ut bitte små eiketrær som står tett i tett. Jeg tar med noen trær hjem, planter dem i potter. Når de har blitt litt større planter jeg dem ut i hagen eller skogen.

Trærne langs veikanten blir kuttet ned av kantemaskinen, så der kan de ikke være.

Hvor mye produserer trær oksygen og binder co2?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har begynt å gå langs veikanten og tynner ut bitte små eiketrær som står tett i tett. Jeg tar med noen trær hjem, planter dem i potter. Når de har blitt litt større planter jeg dem ut i hagen eller skogen.

Slutt med dette tullet umiddelbart!! Ta heller en tur med ryddesagen og sprøytemidler!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norge-gror-igjen-se-historiske-bilder/a/23263298/

Lenke til kommentar

Hvor mye olsygen produserer 1x1 m med gress?

/hvor mye co2 binder 1x1 m med gress?

Trærne langs veikanten blir kuttet ned av kantemaskinen, så der kan de ikke være.

Hvor mye produserer trær oksygen og binder co2?

Noen som vet?

Trær binder karbon, men med en gang treet går bort (dør og råtner) så blir det sendt rett tilbake i omløpet som CO2. Det er ikke før du tar det ut av omløp av du faktisk har fjernet noe karbon i praksis. F.eks vil bygging av hus/planker etc... fjerne dette fra omløpet. Så fremt det ikke blir brent/råtner bort.

Mer permanent er nok å dytte det ned under jorden, og ender da opp som olje/gass.

Å plante trær hjelper nok lite/ingenting totalt sett (lokalt sett så kan det jo være godt for lokalmiljøet). Men i bunn og grunn så vil naturen selv klare å utnytte ubrukt jord mer enn godt nok. (de sprer seg så fremt jordsmonet er godt nok og det er nok sollys). Så du har nok ingen innvirkning overhode.

Ps:

Ved å øke CO2'en i atmosfæren så gir du det faktisk lettere for planter og trær å leve, og teoretisk sett så bør trær i litt høyre områder (over tregrensa) få det litt lettere. Ettersom det er svært lite CO2 igjen i atmosfæren, så er det bare de i lavere områder som klarer å overleve. (derfor man har tregrense) Ironisk nok.

Edit2:

Hvis du ikke ønsker å gravr ned trær hundre meter under overflaten. Så ville det vært å øke antallet trevirke eller totale antallet trær. Og du måtte i så fall ta dyrket mark (eller som blir brukt til noe annet) og gjøre det om til et område med trær.

Selv om det sikkert er lettere og bedre å heller felle trær som du fjerner fra omløpet. Og så lar skogsområdet vokse opp igjen av seg selv.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...