Gå til innhold

Skal oppgradere hjemmeserver - WHS2011 eller WSE2012 R2

pstub

Hjemmeserver - Valg av OS  

9 stemmer

1. 1. Hvilket OS burde jeg velge til min oppgraderte hjemmeserver?

• Windows Home Server 2011
    • Windows Server Essentials 2012 R2

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har kjørt Windows Home Server i mange år nå, og er veldig fornøyd med det. Begynte med en HP EX410 eller hva den nå het, og bygget for noen år siden en egen server med gammel hardware som jeg har kjørt WHS 2011 på uten noen problemer.

HW i serveren er ganske gammel, og jeg vil nå oppgradere denne. Føles litt dumt å ha en lagrings-server som ikke har støtte for SATA3 blant annet, og kun kjører 4GB DDR2 minne (Hovedkortet er ASUS M3N72-EM med en 3-core AMD CPU, husker ikke hvilken modell).

Som nytt hovedkort har jeg valgt meg ut ASUS H97M-Plus, og regner med at CPU blir en i3-4150, pluss 2x4GB 1866MHz HyperX RAM fra Kingston.

Kom gjerne med kommentarer til dette, men hovedspørsmålet mitt er som følger:
Skal jeg installere WHS2011 på den nye maskinvaren også, eller skal jeg oppgradere til Windows Server Essentials 2012 R2? Dere kan se bort fra kostnads-forskjellen, da jeg allerede har lisens til begge to! FreeNAS og andre Linux-baserte OS er ikke interressant, det er kun de to jeg har nevnt over som er med i vurderingen!

Serveren benyttes til backup av alle husets maskiner samt lagring/streaming av bilder, film og musikk. Alle maskiner i nettverket kjører for øvrig Win8.1, og automatisk backup mot serveren hver natt. Kjører ikke masse tillegg, men MyMovies er et must (og mulighet for å prøve ut Plex, har bare ikke kommet så langt enda). StableBit DrivePool brukes også, men det støttes også av begge nevnte OS.

Ville satt stor pris på om noen kunne nevne noen fordeler/ulemper med disse to OS-alternativene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligheter til hva da? Jeg er jo klar over at det er et nyere og mer omfattende operativ-system, men er det vanskelig å sette seg inn i? Har lest at det er mulig å omgå domene-registrering, men at det krever litt "pilling"... Jeg kommer IKKE til å bruke domene-muligheten i hvert fall, for det blir litt for avansert for meg og mine behov. Vet faktisk ikke hva det brukes til engang, eller hva som er bra med det kontra "vanlig" workgroup....

Lenke til kommentar

Du kan installere dei fleste Windows programvare.

Eg vil ikkje seie det er eit vanskeleg å sette seg inn i.

Eg har faktisk aldri prøvd Home server, men har prøvd meg på SBS(Lita bedrift server) og den likte eg ikkje =)

Sidan Essentials er ein nedstrippa versjon av standard, fins det fleire tusen "How to" på Youtube.

Er det noko du lurar på kan du berre spør.

Lenke til kommentar

OK

Dog ikke noe problem å installere "vanlige" Windows programmer på WHS heller... Den er vel bare ENDA mer nedstrippet, men er vel basert på en eldre versjon av Windows Server enn 2012. Nyere er jo alltid bedre, og jeg vil regne med og tro at Microsoft vil fortsette å supportere Essentials lengre i fremtiden enn WHS (som nå er et mer eller mindre "dødt" produkt fra MS side). De har jo bekreftet at det ikke kommer til å komme noen nye versjoner av WHS, så jeg regner med at det kun er et tids-spørsmål før man må oppgradere i alle fall... Spørsmålet er jo bare når det kommer en ny Essentials versjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...