The0ne Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Jeg har nå bodd med min samboer i en kort periode, og vi deler stort sett på alt av utgifter. Hun hadde barn fra et tidligere forhold som jeg selvfølgelig bidrar til å forsørge, men saken er at hennes biologiske barnefar driter å betale bidrag. Det gjør det desto mer irriterende at han tar nytte av barnehage, klær, leker osv. som vi betaler. NAV sender selvfølgelig ut faktura, og nå er han fire måneder på etterskudd. Istedet bruker han penger på annen luksus. For meg blir det en irriterende prinsippsak, og for min samboer blir det penger hun gjerne skulle hatt. Hva skjer videre i en slik sak? Vil NAV Innkreving kreve lønnstrekk? Hente eiendeler? Hvor lang tid tar det før slike ting iverksettes? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 NAV Innkreving vil iverksette lønnstrekk hvis det finnes noen lønn å ta utlegg i. Tvangssalg av eiendeler er som regel ikke aktuelt for å dekke løpende barnebidrag, av flere årsaker, men kan bli aktuelt hvis det bygger seg opp bidragsgjeld. Med tanke på at de fire månedene inkluderer fellesferie vil jeg anta at utleggstrekk er like rundt hjørnet. 1 Lenke til kommentar
The0ne Skrevet 13. august 2014 Forfatter Del Skrevet 13. august 2014 (endret) NAV Innkreving vil iverksette lønnstrekk hvis det finnes noen lønn å ta utlegg i. Tvangssalg av eiendeler er som regel ikke aktuelt for å dekke løpende barnebidrag, av flere årsaker, men kan bli aktuelt hvis det bygger seg opp bidragsgjeld. Med tanke på at de fire månedene inkluderer fellesferie vil jeg anta at utleggstrekk er like rundt hjørnet. Takk for responsen. Har fellesferien noe med hastigheten på et eventuelt utleggstrekk å gjøre? Edit: Og hva skjer dersom andre kredittselskaper ønsker sine penger? Er det en prioritert rekkefølge over hva som trekkes først når alle vil ha pengene sine? Endret 13. august 2014 av The0ne Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 (endret) Unndragelse av barnebidrag er den eneste gjeldstypen i Norge som kan føre til fengselstraff, ubetinget sådan,men etter det jeg vet,skal det være snakk om stor gjeld,sikkert flere år med unndragelse, men som sagt,det er mulig. Endret 13. august 2014 av Malmern Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Edit: Og hva skjer dersom andre kredittselskaper ønsker sine penger? Er det en prioritert rekkefølge over hva som trekkes først når alle vil ha pengene sine? Staten tar det den skal ha (i dette tilfelle barnebidrag) - så får de andre det de skal ha hvis det er igjen noe. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Så lenge vedkommende oppholder seg i Norge (siden han benytter Barnehage etc så antar jeg det) så kommer nok pengene en dag. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 (endret) Har fellesferien noe med hastigheten på et eventuelt utleggstrekk å gjøre? Edit: Og hva skjer dersom andre kredittselskaper ønsker sine penger? Er det en prioritert rekkefølge over hva som trekkes først når alle vil ha pengene sine? Fellesferien har noe med hvor mange som er på jobb for å iverksette og beslutte utleggstrekk å gjøre, ja. Prioritetsreglene i lønnstrekk reguleres i dekningsloven § 2-8 første og annet ledd: Dersom det er gitt pålegg om trekk for flere krav hos samme skyldner, og det som kan trekkes etter § 2-7 første ledd ikke er tilstrekkelig til å dekke alle kravene, har kravene prioritet som følger: (a) krav som grunner seg på lovbestemt forsørgelsesplikt,(b) krav på erstatning eller oppreisning for skade voldt ved en straffbar handling, © krav på bøter, (d) krav på skatt eller offentlig avgift, (e) andre krav. Fortrinnsretten etter første ledd bokstavene a - d gjelder tilsvarende for ansvar for slike krav eller tilsvarende trekk. Internt i de fem gruppene gjelder regelen om først i tid - best i rett. Hvis bidragspliktige har ett lønnstrekk for barnebidrag og to lønnstrekk for kredittkortgjeld vil barnebidraget bli dekket fullt ut, deretter det første gjeldstrekket fullt ut eller så langt det går, og så det siste gjeldstrekket hvis det er noe igjen. Det er en særregel hvis man har flere bidragskrav (bokstav a); "lovbestemte bidragskrav" er barnebidrag, ektefellebidrag, og barnevernsbidrag. Hvis det ikke er nok lønn til å dekke alle bidragskrav skal de deles forholdsmessig. Det betyr at hvis det er 10k i månedlige trekk fordelt på 3k barnebidrag, 3k barnevernsbidrag, og 4k ektefellebidrag, og 5k i tilgjengelig lønn, skal hvert krav dekkes med hhv. 1,5k, 1,5k, og 2k. Med mindre særlige grunner taler for en annen løsning - for eksempel kan det tenkes at ektefellen må finne seg i å stå bak barna fordi ektefellene bor sammen og de 4k (2k) i realiteten går til bidragspliktiges eget hushold; i en slik situasjon kunne fordelingen blitt 2,5k/2,5k/0. Endret 13. august 2014 av krikkert Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Det kan desverre ta sin tid, fort noen måneder (erfaring fra egen familie), men når NAV først fikser lønnstrekk så ordner det seg Lenke til kommentar
Feh Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Jeg var under oppfatning at dersom det ikke finnes noe å trekke (ingen inntekt hos bidragspliktig), så betaler NAV likevel ut bidraget, og oppretter det som gjeld hos den bidragspliktige? 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 NAV Innkreving vil iverksette lønnstrekk hvis det finnes noen lønn å ta utlegg i. Tvangssalg av eiendeler er som regel ikke aktuelt for å dekke løpende barnebidrag, av flere årsaker, men kan bli aktuelt hvis det bygger seg opp bidragsgjeld. Med tanke på at de fire månedene inkluderer fellesferie vil jeg anta at utleggstrekk er like rundt hjørnet. Takk for responsen. Har fellesferien noe med hastigheten på et eventuelt utleggstrekk å gjøre? Edit: Og hva skjer dersom andre kredittselskaper ønsker sine penger? Er det en prioritert rekkefølge over hva som trekkes først når alle vil ha pengene sine? Statens innkreving er første prioritert, så kommer farsbidrag som nr2 og kredittselskaper som Lindorff o,l som nr 3. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Jeg var under oppfatning at dersom det ikke finnes noe å trekke (ingen inntekt hos bidragspliktig), så betaler NAV likevel ut bidraget, og oppretter det som gjeld hos den bidragspliktige? Det er det de gjør, men NAV er som kjent ikke så kjappe at det gjør noe. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Vel, nei. Statens krav kommer som nummer 2, og det gjelder bare voldsoffererstatning. Det første rent statlige kravet i prioriteringslisten kommer som nummer 3, og er bøter. Jeg var under oppfatning at dersom det ikke finnes noe å trekke (ingen inntekt hos bidragspliktig), så betaler NAV likevel ut bidraget, og oppretter det som gjeld hos den bidragspliktige? Du tenker på ordningen med bidragsforskudd. Det er noen tilleggsvilkår der med tanke på mors økonomi og sivilstatus som gjør at dette ikke automatisk gjelder for alle. 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Hos meg trekkes bøter/skyldig skatt som første prioritet, farsbidrag som nummer 2 og en gammel Lindorf sak som nr 3 i følge NAV. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Snodig prioritering NAV har gjort. Det kommer uansett ikke på spissen så lenge det er rom for trekk til alle kravene. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Så lenge dette er snakk om utleggstrekk så avgjøres vel prioriteten av hvem som fikk utlegg først? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Se dekningsloven § 2-8, sitert over. 2 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Hva er grensen for arbeidsgivertrekk? Er det tre måneder? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Du mener utleggstrekk? Et utleggstrekk kan som hovedregel ikke overstige to år fra datoen utleggstrekket blir besluttet, se tvangsfullbyrdelsesloven § 7-21 (som også gjelder i bidragssaker), med mindre noe annet gjelder etter dekningsloven § 2-7 tredje ledd. Hvor det tilfeldigvis står at det ikke gjelder noen frist for bidragskrav, og bøte- og skattekrav kan tas for fem år. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Du mener utleggstrekk? Et utleggstrekk kan som hovedregel ikke overstige to år fra datoen utleggstrekket blir besluttet, se tvangsfullbyrdelsesloven § 7-21 (som også gjelder i bidragssaker), med mindre noe annet gjelder etter dekningsloven § 2-7 tredje ledd. Hvor det tilfeldigvis står at det ikke gjelder noen frist for bidragskrav, og bøte- og skattekrav kan tas for fem år. Du skrev i ditt første innlegg at du antar utleggstrekk er like rundt hjørnet, basert på at barnefar ikke har betalt på fire måneder. Da fikk jeg inntrykk av at det var grense på 3-4 måneder før NAV Innkreving iverksatte slikt? Min samboer er i samme situasjon selv. Om han ikke betaler til fristen som er 25. august vil han ligge tre måneder på etterskudd. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Det går på saksbehandlingstid hos NAV og vurderinger der, det er ingen lovfestet grense for hvor lenge man kan ligge på etterskudd før NAV iverksetter lønnstrekk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå