gixer Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Ja, da var det sånn at min IBM disk bare døde helt med alle mine bilder (fra ferier osv) ombord. Har hørt at det er noen firmaer som finner frem filene for deg for en liten slant med penger. Kan noen fortelle meg hvor stor den slanten er? Og hvilkne firmaer som driver med sånt? Takker og bukker! Lenke til kommentar
Lapette Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 IBAS heter de... og det er en STOOOR slant... Tror det er ca 10 000 kr eller no for å hente frem data fra en ødelagt harddisk, men så kan du jo tross alt slå på harddisken din med en slegge 10 ganger og slippe den ut av 20-etasje. Ikke no problem for IBAS, nei, tror nok harddisken din er hei sveis... Ta backup neste gang :grine: Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 De 10000 er vel bare for at de skal se om det går ann å gjenopprette filene dine, om jeg ikke husker feil. Skal gjøre noe mer så blir beløpet BETYDLIG større. Du finner IBAS her, dersom du forsatt er interessert i bruke masse penger på noen ferie bilder. Som sagt, backup er viktig. Lenke til kommentar
gixer Skrevet 25. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2003 bah... hater å ta backup :grine: Lenke til kommentar
Haaland Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Det kjem sjølvsagt litt an på korleis harddisken har det, men dersom han startar og blir funnen i BIOS, er FileScavenger verdt eit forsøk. Søk på Google, så finn du det. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Dersom det er elektroenikken som er gåen på disken finnes det muligheter for å få tak i en _identisk_ disk og så flytte over elektronikk fra denne. Man flytter over det kortet med masse kretser på som er på undersiden av disken. Har gjort det selv på en disk og det fungerte helt feilfritt. Ikke akkurat garantert resultat, men det er en mulighet dersom du er villig til å hacke litt. (Eg kan sikkert grave op noen linker og HOWTO's dersom du er interesert.) Lenke til kommentar
gixer Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2003 Dersom det er elektroenikken som er gåen på disken finnes det muligheter for å få tak i en _identisk_ disk og så flytte over elektronikk fra denne. Man flytter over det kortet med masse kretser på som er på undersiden av disken.Har gjort det selv på en disk og det fungerte helt feilfritt. Ikke akkurat garantert resultat, men det er en mulighet dersom du er villig til å hacke litt. (Eg kan sikkert grave op noen linker og HOWTO's dersom du er interesert.) Ja, takk! Jeg vet ikke om det elektronikken, men regner med det siden harddisken ikke reagerer i det hele tatt når maskinen blir slått på. Det virker som om den ikke får strøm eller no. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Ja, takk! Jeg vet ikke om det elektronikken, men regner med det siden harddisken ikke reagerer i det hele tatt når maskinen blir slått på. Det virker som om den ikke får strøm eller no. Det kan jo være at den ikke grier å spinne opp på en eller annen måte. Det går an å "tappe" på den dvs. dunke lett på overflaten når du starter maskinen sånn at den kommer seg i gang. Men dersom den virker helt død er det nok et eller annen med elektronikken eller strømmtilførselen på harddisken. Uansett her er linkene: http://slashdot.org/article.pl?sid=03/08/09/157249&tid= Linkene i dene artikelen peker til denne siden: http://www.deadharddrive.com/ http://www.deadharddrive.com/faq.html Som du ser er det helt avgjørende at du får tak i en identisk disk med tilnærmet lik firmware. Slettes ikke umulig med en IBM disk, men det kan jo bli vanskelig også. Gjennomførte det samme som han fyren gjør med en 20 GB disk som eg hadde, men da hadde eg allerede en lik disk så eg slapp å skaffe en ny disk. Lykke til! Lenke til kommentar
gixer Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2003 Takker! Skal prøve det. En kamerat av meg har identisk disk som han ikke bruker (vi bestilte diskene sammen). Må bare vente på at han skal komme hjem fra USA så skal jeg mase litt på han. Sier det igjen: Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå