Gå til innhold

[Løst] Oppgradere PC - CPU, MB og RAM. Hjelp!?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en PC stående i stua som begynner å bli moden for en oppgradering. Brukes til å se film (bluray/dvd), strømme (netflix osv), nettsurf, musikk og noe bildebehandling. Har blitt for gammel for å holde meg oppdatert på komponent-fronten, så jeg håper noen kan hjelpe meg. Det har jo blitt rene jungelen der ute...

Fornøyd med kabinettet (Silverstone Grandia GD05), og har en grei 128 gb SSD til OS osv, så det er som sagt CPU, MB og RAM som må byttes. Opplever til tider nå at bluray og netflix kan hakke litt, og det er ikke greit! Har nå et Gigabyte GA-MA78GM-S2H hovedkort (onboard Radeon HD 3200 grafikk) med en AMD Athlon 64 X2 4850E (2,5 ghz dobbeltkjerne, 45 W). 4 gb ddr2-800 ram. Kjører Win 7 på dette, og kommer nok til å fortsette med det.

Trenger da som sagt hjelp til å plukke ut noe nytt. Har egentlig ikke noen formening om jeg vil ha AMD eller Intel, så kom gjerne med forskjellige forslag. Eneste kravet er at det er så stillegående som mulig. Har dermed sett på CPU'er under 50 W, men er som sagt helt ute i forhold til hva som gjelder og ikke. Bør man ha en i3/i5, eller trenger man ikke så vasst utstyr? 4651-modellen, eller 4652-modellen i så fall (satt på spissen). I forhold til grafikk har jeg sett for meg at det holder lenge med noe som sitter på MB. Noen synspunkter på dette?

Økonomi har jeg ikke helt sett for meg, men noe rundt 2500-3000 bør vel være mulig? I tillegg er oppstartstid et viktig kriterie. Er villig til å legge noen ekstra hundrelapper i et MB som har en BIOS som starter kjapt. Må ha et MB i microATX-klassen.

Håper noen kan hjelpe meg med noen tips og innspill, eventuelt peke i en retning hvor jeg kan begynne å lese.

- Per-Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar folkens. Tenker som sagt at noen hundrelapper til eller fra ikke er det viktigste. Heller at jeg får noe som holder en stund.

Men ja, her er vi jo rett på hovedproblematikken: min uvitenhet...

Kan noen ta seg bryderiet med å forklare fordeler/ulemper med 2ghz x 4 kjerner (4590T) vs 2,9ghz x 2 kjerner (4570T). Og hvis noen kan forbarme seg: 4570T vs G3258 (3,2ghz x 2). Utenom det åpenbare: TDP'en.

Trenger nok en kjøler også ja Kyrre. Skulle i sin tid kjøpe en scythe ninja mini, men den forsvant fra markedet før jeg fikk rota meg til å handle. Muligens shuriken som erstattet ninja mini?

Takk for all hjelp!

• Liker 1
Lenke til kommentar

T serien til Intel er vel den strømgjerrige varianten, de klokker da ned for å generere mindre varme for de som trenger eller vil ha dette. Ofte så blir slike CPU'er brukt til småbygg da evnen til å få bort varme er er langt dårligere enn hos et vanlig atx bygg.

Når det kommer til 2 vs 4 kjerner så er det ikke alle programmer som benytter seg av 4 kjerner, til og med idag. Alt kommer ned i hvor mye "multitasking" du skal holde på med. Skal du spille samtidig som du ser på en film for eksempel vil en 4 kjerners være å foretrekke. Det samme gjelder de CPU'ene som har hyperthreading.

G3258 er pentiums jubileums utgave og er en veldig god overklokker ifølge mange til en veldig god penge.

4570T er også et godt alternativ om du trenger 4 kjerner samt lavt forbruk. Som sagt når du skal redigere bilder vil dette ha en positiv effekt på arbeidet ditt.

Lenke til kommentar

TS bygger i et HTPC kabinett, til en PC som skal brukes primært til underholdning.

Hvis denne i tillegg står plassert i TV-benken sammen med receiver osv så vil jeg absolutt anbefale en 35 W prosessor. Jeg har selv dette (i3 2120T), og da det var 35 grader ambient i stua i sommer kom prosessoren opp i godt over 70 grader ved avspilling av film (PC står på hele tiden, og jeg har dører på TV benk)

TS: Hvis du skal ha en CPU kjøler så må du måle litt, spesielt hvis du har Blu-Ray rom i maskinen din. Jeg har selv GD-06 til Silverstone og jeg kan ikke ha noen stor CPU kjøler så lenge jeg har Blu-Ray spiller montert. Uten BR så får du plass til litt høyere kjøler.

Så mitt forslag er fortsatt i3 eller i5 - T variant (35 W), HD 4600 integrert grafikk, ikke noe top-end hovedkort (Z97 er uaktuelt), 4 eller 8 GB ram (Jeg har bare 4 (2*2)).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har ikke 1155/1156 og 1150 samme avstander mellom hullene for feste av kjøler da?

TS trenger selvsagt ikke kjøpe denne. Det var mer sånn: "Sett på en annen kjøler, fordi stock kjølere er så dårlige..".

LGA1156_vs_LGA1150.gif

Dette stemmer. 1156\1155 og 1150 har samme størrelse.

Stock bråker noe grusomt under last så det er godt nok argument for meg.

Lenke til kommentar

Bukker nok en gang for mange (gode) svar, men jeg er fortsatt litt i stuss i forhold til hvilken prosessor jeg skal gå for. Tror jeg ender på en i5 kombinert med 8 gb ram og hovedkortet som er nevnt i toppen her. Ganske sikker på at det skal gå fint med kjølern (shuriken) som er nevnt også.

MEN... Klarer ikke å bestemme hvilken av i5'ene det bør bli. Driver ikke såååå mye med bilde, men hender jo at det blir rekoding av film (til ipad) osv. Hvis jeg har skjønt det riktig vil da en 4-kjerners prossessor yte til dels mye bedre (er jeg på villspor).

Sukk.... Husker gode gamle dager... "Skal du ha Pentium 100 eller 133?"...

Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt å komme med et godt utsagn om du bør gå for i3 eller i5.

For applikasjoner/software som ikke utnytter flere kjerner vil i3'n yte bedre. i3'n vil også koste mindre. Veldig mye i dag utnytter greit 4 kjerner - som gjør i5 til et bedre valg. Det hele koker ned til hva du bruker maskinen til og om du er villig til å betale ekstra for at enkelte oppgaver skal gå litt fortere.

Her er en lenke som sier litt om forskjellen ifm bilderedigering og antall kjerner:

http://www.dpreview.com/forums/post/53456062

Når du ymter frempå at bilderedigering ikke er det du skal drive mest med så vil nok en i3 med HD4600 grafikk og 35W TDP være et ypperlig valg.

PS: Integrert grafikk drar nytte av raskere minne. Prisforskjellen mellom 8 GB 1600 mhz ram og 8 GB 2400 mhz ram er relativt liten (ca. 150,- prisen har desverre nylig økt noe og for kun kort tid siden var disse to settene med ram faktisk priset nesten helt lik). Så du kan ta det med i din betraktning også.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En liten oppdatering:

Endte opp med hovedkortet fra MSI og RAM'en @kyrre s tipse om øverst. Etter mye frem og tilbake endte jeg med en 4570T, delvis fordi den var på lager når 4590T ikke var... Uansett: strålende fornøyd. Litt mikk med Windows gi og med at jeg bare plugga i gammel SSD og håpet på det beste, men jaggu ser det ut som det går greit. Oppstartstid er halvert, nydelig bilde på film, og alt er bare fryd og gammen. Kjørte en liten stresstest av pc'en også med prime95. Klarte ikke komme opp i mer enn ca 55 grader. Ligger vanligvis rundt 40 med normal belastning, shuriken gjør jobbem!

TAkk for all hjelp!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...