lanterne Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Kommer sikkert til å starte en del tråder om forskjellige yrker, for jeg er så usikker på hva jeg skal jobbe med. Lønn har en del å si for meg, Vil prøve å oppnå 400 000 +. Ikke mindre hvert fall fordi jeg ønsker å kjøpe hus. Så, hva ligger lønna på når en kjører budbil? Har vurdert vogntog også, men er kanskje litt for pysete til det. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Kjørte nattdistribusjon med lastebil en sommer for et par år siden for 200,- per time. Regner med de som kjører fast har en del mer enn det, men dette var som sagt vel å merke nattarbeid. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Kjørte nattdistribusjon med lastebil en sommer for et par år siden for 200,- per time. Regner med de som kjører fast har en del mer enn det, men dette var som sagt vel å merke nattarbeid. 200,- timen for natt? Håper det er mange år siden da sommerjobb på lager er likt lønnet på dagtid. +30% natt... Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 200,- timen for natt? Håper det er mange år siden da sommerjobb på lager er likt lønnet på dagtid. +30% natt... De fleste med sommerjobb på lager tjener ikke 200 kr i timen. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 200,- timen for natt? Håper det er mange år siden da sommerjobb på lager er likt lønnet på dagtid. +30% natt... De fleste med sommerjobb på lager tjener ikke 200 kr i timen. det er minstelønnen du kan ha hvor jeg jobber, uten ansenietetsøkning eller truckbevis. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Godt mulig det er lavt, er bare snakk om to år siden. Var godt fornøyd med det jeg som sommerjobb. Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Hvilken utdanning har du? Det er vanskelig å tjene godt uten god utdanning. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Det er svært vanskelig å gi gode svar då lønna i forskjellige yrker varierer svært mykje med ein del faktorer: -Kvar i landet er det snakk om? Lokal konkurranse og tilgang på arbeidskraft gjer at lønna varierer svært mykje alt etter kvar i landet det er snakk om. Ofte er også lønningane delvis avspeila i dei generelle levekostnadane i området. Jobbar i Oslo har ein tendens til å være betre betalt enn tilsvarande jobbar i andre delar av landet, men til gjengeld koster det meir å bu i Oslo enn ein del andre plassar i landet. Lønn handler ikkje berre om kor mykje du tjener, det handler eigentleg mest om kor mykje du sitter igjen med at utgiftene er betalt. -Når vil du tjene 400 000 i året? I dette legg eg både om du vil ha 400k som startlønn, eller om det er greit at du på sikt tjener dette beløpet. Er eit yrke med gjennomsnittslønn på 400k være greit sjølv om startlønna er lavare? I tillegg er det sjølvsagt eit spørsmål om du er villig til å jobbe på ukurrante tider, jobber du kun natt og i helgene så tjener du meir enn om du har 8-16 jobb, men då på bekostning av ditt sosiale liv. I kjøyrejobber vil det også kunne være aktuelt med oppdrag som går over fleire dagar, er det greit med arbeidsdager som går over 8 timer? -Har du tilleggseigenskapar som du kan tilby arbeidsgiver? Om du har erfaring, kompetanse eller utdanning så vil dette påvirke kva lønn du får. Har du attester som tilseier at du er flittig, lojal, hardarbeidande og effektiv så vil arbeidsgiver kunne tilby langt høgare lønn enn om du innehar dei motsatte eigenskapane. -Er det stilt spesielle krav til stillinga? Om stillinga har krav om vandelsattest så vil dette kunne bety høgare lønn sidan det er færre potensielle arbeidstakere som kan ta ei slik stilling. Tilsvarande vil graden av ansvar som du har i jobben kunne påvirke lønna. -Er du flink til å forhandle? I norge så har vi ikkje minimumslønn, lønna er ofte basert på kva partane har forhandla seg fram til ved inngåelsen av arbeidsavtalen. Etter at avtalen er inngått så vil også forhandlingseigenskapane dine være av betydning når du skal forhandle lønnsaukning. Enkelte stillinger er underlagt tariffavtaler og liknande standariserte lønnsavtaler, men det er langt frå alle arbeidsplassar som har ein slik avtale. Men når det er sagt, å tjene 400 000 i året (startlønn?) krever vanligvis enten at du har høgare utdanning innafor eit fagfelt der det er stort behov for din kompetanse. Eller så krever det beinhard jobbing, enten i form av lange dagar med lite fritid, eller ved at du jobber mest om kveldane og natta, eller på andre måter inngår i ein form for turnus som gjer at du får ubekvemstillegg. Dei fleste håndtverkere kjem i denne kategorien, grunnlønna er ikkje allverden å juble over, men når dei tar på seg eit par prosjekt på kveldstid slik at dei får overtidsbetaling, og ellers jobber 6 dagar i veka så blir den totale årslønna ganske bra, men då har dei også slitt mykje for å tjene pengane. Lenke til kommentar
lanterne Skrevet 13. august 2014 Forfatter Del Skrevet 13. august 2014 Takk for svar dere Kanskje budbil ikke er greia å satse på om jeg vil tjene 400 000 +. Men nå satt dere meg på ideen lagerarbeider. Får starte en tråd om det også da. Dere kommer sikkert til å bli lei av meg her inne. Haha. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Eventuelt kan du lage en tråd om yrker med 400.000+ i lønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå