Gå til innhold

Hvilken laptop skal jeg velge?

Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Ønsker å investere i en ny og god laptop jeg kan bruke under studier og på fritiden. Åpen for alt av råd og anbefalinger. Jeg har ikke verdens største peiling på området (skylder på at jeg er jente :p), så setter veldig pris på all hjelp! Er jo en jungel av laptoper der ute..

Når det gjelder bruk:

I hovedsak går det i skolearbeid i form av endel skriving, research, enkle presentasjonsprogrammer + nettsurfing.

Av og til ser jeg på film/TV-serier, redigerer bilder (i enkle redigeringsprogram) og spiller spill (Sims), men dette er ikke så ofte.

Hva jeg ønsker:

- godt tastatur med bakbelysning

- lett

- rask å få i gang

- god batteritid

- tåler en støyt

Budsjett: maks 10 000 kr

Har tenkt litt på slike ultraportable. Finnes det noen gode som passer det jeg ønsker meg?

De jeg har tenkt litt på:

Microsoft Surface Pro 3 http://www.klikk.no/teknologi/data/article909385.ece

Macbook Air

Macbook Pro

Lenovo Yoga 2 Pro http://www.hardware.no/artikler/test-lenovo-yoga-2-pro/156128

Hittil har jeg tenkt mest på macbook air, og da har problemstillingen vært om jeg skal ta en 11 eller 13. Noen som har tanker her?

Men nå er jeg bare i startfasen av laptop-jakten, så er åpen for alt av innspill her :)

Er det noen som har anbefalinger, tips, råd...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at du sier at du ikke har så god peiling, synes jeg du har klart å finne fram til veldig gode kandidater.

Hva valget faller på, vil til syvende og sist avhenge av hva du prioriterer mest. Surface Pro har mer funksjonalitet enn MacBook Air. Den har en glimrende touch skjerm, og kan også brukes som tablet. Det medfølger en penn, som gjør den utmerket til OneNote som er det mest gunstige programmet å bruke til å ta notater i timer uten tvil. Oppløsningen på skjermen er høy, så du kan kjøre et vindu på venstreside og et på høyreside (f. eks. lese på Wikipedia på høyre og skrive i Word på venstre) for å bli mer effektiv.

Så mens Microsoft Surface Pro 3 gir flere funksjoner, gir MacBook Air høyere ytelse. Den har et bedre tastatur og pekeflate, og lengre batteritid. En kan vel si at den er en bedre bærbar til tradisjonelt bruk, mens du nok vil ha mye glede av Surface Pro 3 dersom du drar nytte av den ekstra funksjonaliteten.

Det er også spørsmålet mellom operativsystemet OSX (Apple) og Windows (Microsoft). Personlig ville jeg valgt Microsoft Surface Pro 3, men ville ikke hatt noen vansker med å anbefale konkurrenten MacBook Air til andre. Det er en superflott maskin det også.

Apropos 11 og 13 tommer, synes jeg du bør velge det største du har plass til. En 13 tommer MacBook Air er egentlig ordentlig kompakt og superbærbar, så jeg synes at 11-tommeren har litt leketøyfaktor over seg i forhold og ville aldri vurdert den. Imidlertid ville jeg ha vurdert å vente til desember for å se Apples første redesign av MacBook Air siden første modell - dersom du har en reserve du kan bruke til da. :) Sannsynligvis vil den være milevis bedre enn begge dagens alternativer.

Lenke til kommentar

alle de du nevner er gode valg, ville dog absolutt valgt 13" utgaven av macbook air, større skjerm uten spesielt stor vektøkning og høyere skjermoppløsning.

Jeg hadde også tatt med Asus UX32LN i vurderingen, har denne selv og er godt fornøyd. God ytelse og lav vekt, bra tatatur etter min smak (dog macbook air har nok enda litt bedre tastatur), meget god skjerm (langt bedre enn macbook air). Batteritid rundt 6 timer med wifi påskrudd og lett bruk, med wifi av har jeg klart over 10 timer med filmtitting, men macbook air har bedre batteritid.

Har hatt lenovo yoga 11 og prøvd sony vaio pro på rett over 1kg, og i praksis merkes omtrent ikke forskjellen på 1kg og 1,5kg vekt. Så jeg ville valgt en 13" maskin, du får mer skjermplass og tastatur er ofte litt større og bedre å skrive på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...