Litejk Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Har per dags dato eit Minolta 5D speglreflekskamera. Dette føler eg no er gammalt og slitt og ynskjer å byta det ut i eit nytt med meir funksjonalitet og betre teknologi.Har funne Sony A77 til 4990 med Kit-objektiv. Er dette den beste dealen eg kan få? Er kanskje litt skeptisk til elektronisk søkar.. Ynskjer et kamerahus som passar til dei gode gamle objektiva eg har til Minolta-kamera mitt, og som gjer mykje for pengane! Har snust litt på fullformat. Men dette kostar jo flesk! Tek gjerne imot hjelp! Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 (endret) Tek gjerne imot hjelp! Det har skjedd en del siden 5D kom på markedet. Vil du ha ekte speilrefleks må du gå til Canon, Nikon eller Pentax, men elektroniske søkere har blitt veldig bra etter hvert og har både fordeler og ulemper sammenlignet med optisk søker. Jeg tror du kan bli fornøyd med en elektronisk søker, men enkelte liker det ikke så prøv å få lånt et kamera med slik søker før du bestemmer deg. A77 er en utgående modell og derfor er det en del tilbud for tiden. Det er riktignok en high end modell i Sonys serie med APS-C-størrelse sensor, men samtidig er det noen år gammelt og det har skjedd litt med både sensor, annen elektronikk og ikke minst autofokusen til Sony siden det ble lansert. Jeg synes det er vanskelig å generelt anbefale A77 i dag, men samtidig er det et gunstig tilbud så liten tvil om at du får mye for pengene. Om det hjalp vet jeg ikke... Endret 12. august 2014 av se# Lenke til kommentar
OMyre Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 A77 er en utgående modell, men du glemmer samtidig å nevne at denne har blitt erstattet av den nye A77 II http://www.prisjakt.no/product.php?p=2640924 http://www.trustedreviews.com/sony-alpha-a77-ii_Digital-Camera_review Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 (endret) A77 er en utgående modell, men du glemmer samtidig å nevne at denne har blitt erstattet av den nye A77 II Glemte det ikke, men det virket som TS både hadde orientert seg godt og var på jakt etter et godt tilbud, og der er ikke A77 II ennå. Kunne godt skrevet om alternativer, men uten å vite mer om budsjett og prioriteringene til TS virket det litt bortkastet. Hadde jeg vært TS ville jeg startet med å få sett på et kamera med elektronisk søker for å verifisere at det fungerer OK. Endret 13. august 2014 av se# Lenke til kommentar
Minoltaman Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 (endret) Har sjøl nylig gått fra KM 5D til moderne kamera med elektronisk søker og angrer IKKE. Har ikke brukt KM5D siden jeg kjøpte nytt Sony a7. Har hatt flere Minolta kamera siden tidlig 80tall og hadde mange gamle gode manualle objektiver til Minolta md pluss et par gode zoomer til Minolta AF fatning jeg brukte på et av de siste filmbaserte Minoltaene. Kjøpte Konica Minolta 5D med en billig kitzoom, men siden jeg bare hadde fullformatoptikk ellers drømte jeg om å kjøpe fullformat digitalkamera, men disse var typisk i 20.000kr-klassen så det ble aldri. Var aldri helt fornøyd med APS-C formatet og selv om jeg kunne bruke alle mine gamle fullformatobjektiver fikk jeg aldri utnytta vidvinklene mine pga crop-formatet. For meg ble valget enkelt når Sony lanserte sitt a7 og jeg kjøpte det uten optikk og investerte i Sony adapteret LAEA-4 som gir rask autofokus på Minolta/Sony A fatning. De gamle manuelle linsene er en drøm å fokusere manuellt og med elektronisk søker ser du umiddelbart hvordan bildet blir slik at det er lett å se effekten av å justere blender eller lukkertid i manuell modus. Autofokusobjektiven fungere minst like rask som på KM5D iallefall. Hvis du har flere objektiver i APS-C som du er fornøyd med så vil du kanskje fortsett med det formatet. Da er det nok en utrolig forbedring å hoppe til a77 og til en kjempefin pris., Men vil du ha bedre autofokus, raskere kamera, bedre buffer og bedre skjerm/søker er nok a77 II (den nye modellen) enda bedre men dyrere (9990,- for huset hos Japan Photo nå). Den nye modellen har wifi men ikke gps. A77 har gps men ikke wifi. Tror uansett du blir fornøyd med overgang fra 5D til a77! Hvis du har gammel manuell optikk (uansett merke og fatning) i tillegg til dine aps-c objektiver for Sony A fatning ville jeg vurdert et av fullformatkamerane i Sony a7 serien da de kan brukes med tilnærmet ALT av optikk ved hjelp av enkle adapteroverganger. Det billigste A7 koster fra ca 10800kr nå. Endret 13. august 2014 av Minoltaman Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 14. august 2014 Forfatter Del Skrevet 14. august 2014 Takk for gode svar! Når det gjeld teknologi og liknande i A77-seren så er den garanert god nok for meg. Eg treng ikkje kjøpa det som er nyast med best mogleg autofokus og likande. Dette er fordi det er uansett godt nok for meg. 5D er ikkje eit dårlig kamera, men med ein gong ein går litt opp på ISO-følsomhet blir det kornete så dette kombinert med treighet og gammal teknologi gjer at eg har lyst på nyare kamera.Når det gjeld optikk så har eg kun fullformatoptikk så det er fullformat eg ville hatt egentlig. Eg har eit tamron 90mm macro, 20mm F2.8, tamron 28-75 f2.8 samt det evigunge 70-210 F4. Skal spe på med eit 50 F1.4 er planen... A7 har eg sett på og det ser strålande ut, men 10.000 blir dessverre for mykje for meg no.Hadde lyst på nytt kamera fordi eg har lyst å ta opp igjen interessa for foto, og får ikkje motivasjonen med gammalt kamera...Skal tenka litt på det, veit at 5000 for eit A77 er bra pris, men kanskje eg skulle ha venta litt og spart til eit fullformat sidan det ser ut som det er framtida! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå