Gå til innhold

Får ikke lov til å installere windows 7, hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å fikse laptopen min etter det har hatt mye skit på seg og blir veldig treg med årene. Jeg har laget en Windows 7-CD og skulle formatere. Det første som skjer er at jeg får en feilmelding når jeg skal formatere C: disken.

"Kan ikke formatere den valgte partisjonen. [Feil: 0x8004242d]."

Så jeg tenkte at jeg kan i det minste installere windows og håpe på det beste med en ny installering. Men da får jeg denne meldingen:

"Windows kan ikke installeres på denne disken. den valgte disken har en MBR-partisjonsbabell. På EFI-systemer kan Windows bare installeres på GPT-disker."

Jeg skjønner ingenting nå... Er det noen som kan hjelpe meg med å få formatert hardisken og installert Windows 7 på nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver å gjøre det fra boot. Etter å ha lest mer på nettet prøvde jeg å bare slette alt som var for så å installere. Jeg fikk framdeles ikke lov til å installere på C: disken, men D: disken var åpnet opp igjen. Jeg har bare en harddisk med splittet partisjon, så jeg synes ikke det gir noen mening.

Nå er problemet heller at serienøkkelen min ikke blir godkjent, til tross for at jeg har hatt den i mange år...

Lenke til kommentar

Anbefaler å installere med minnepenn, da kan du også hoppe over inntastingen av produktnøkkelen og heller aktivere med din egen etterpå. Se tråden Hvordan få tak i Windows 7 når en ikke har DVD platen?

Hvordan har du lagd Windows 7 DVD-en? Det virker som du har valgt å boote fra DVD-en som UEFI. Windows vil da installeres på en annen måte og det kreves at disken er GPT, kontra MBR. Iaf. slik jeg tyder det ut fra dine feilmeldinger. Se denne guiden: How to Install Windows 7 Using the "Unified Extensible Firmware Interface" (UEFI).

Lenke til kommentar

Slett partisjonene dine først, da burde du kunne konvertere den (altså slett hele partisjonen(e), formater hjelper ikke).

(Koble drevet ditt til en annen PC, og utfør dette i diskbehandler).

http://www.sevenforums.com/tutorials/26193-convert-mbr-disk-gpt-disk.html

Alternativt kan du lage en boot CD og gjøre dette.

"Prøvd Ranish Partition Manager ultimate boot cd?"

(Stjålet fra LMH1) :p

PS: Denne informasjonen finner man forøvrig enkelt ved å søke på dette forumet!

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...