Gå til innhold

Haswell 5xxx-tråden

Anbefalte innlegg

Test HVER slot med KUN en brikke totalt. Tester du med flere så aner man ikke hvilken slot som eventuelt som ikke funker, og da er du like langt. Funker alle slot'ene så tester du med ny RAM-brikke (fortsatt bare en om gangen).

Du må finne ut om noen brikker er defekt, noen spesifikke minnekanaler, eller noe annet.

Ps: Skriv ned hva som funker og ikke på et skjema, slik at du har oversikt over hvilke slots som gir feil. Og så ser du på manualen hvilken slot som er koblet til hvilken kanal. Tipper at om en slot er feil, så finner du i alle fall en ekstra feil (to slots per kanal).

Står i bios hvilken slot det er.

Det er 8 slotter, altså 1, 2 ,3 ,4 ,5 ,6 ,7 ,8.

Brikkene vises på slott 2 og 6, mens slott 4 og 8 ikke fungere helt. Testet alle brikkene på de forskjellige slottene. Alle fungerer.

Windows rapporterer 8Gb, mens Nvidia experience og Cpu-Z sier 16Gb.. :p

EDIT: Kjører OCCT på 4.5Ghz 1.220V (Det som ikke helt fungerte før) 10 min gått uten feil. _Å

EDIT2: Får ikke bootet med 1 brikke på slott 4 f.eks. må være nr2 så kan ikke teste den veien :p

EDIT3: Sorry for of-topic

EDIT4: attachicon.gifRam problem.png

Det der kan være CPU og pinner i sokkelen, ville sjekket det

Ta opp task manager og sjekk hvor mye minne du har der

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der kan være CPU og pinner i sokkelen, ville sjekket det

Ta opp task manager og sjekk hvor mye minne du har der

Etter litt frem og tilbake og resett av bios så ser det ut til at minnet er på 16Gb igjen... Skjønner ikke dette hekseriet... I sta fungerte det kun på slott 4 og 6, bytter hele veien, dog løsnet litt på cpu blokka (just in case)

Ser at Gm200 er kommet, kjenner det var litt kjipt, mtp at mine kort blir last gen ^^

Lenke til kommentar

AA - Alt OK.

AE - Betyr vel at den ikke finner Boot disken.

A0 - At det er noe galt med SATA/IDE.

Dette er i følge instrruksjonsboka mi i allefall. Problemene du opplever, stemmer overens med kodene du får i alle fall, hvorfor kan nok dessverre ikke jeg hjelpe deg med, men det kan sikkert noen andre her inne. :)

Det som er rart er at det står AA mens maskinen går. Og de lysene i knappene på HK lyser hele tiden, noe den ikke har gjort fra starten. Ut fra manual skulle dette tilsi en eller annen feil i Post status check.

Men hva vet vel jeg.

Det kan du slå av i BIOS hvis du vil. Det finner du under "Good Night LED", trykk enable og hovedkortet ditt slukker alle lysene. :-)

Lenke til kommentar

Test RAM-brikkene i en annen PC. Eventuelt CPU også.

Har man ikke en annen som passer i 10 mil omkrets, og har dårlig tid, send inn både HK og RAM, og ta støyten på rundt 500-800kr for at enten HK eller RAM fungerer fint. Fungerer hverken, så er det CPU.

Har man bedre tid:

Bestill ny RAM og HK på komplett (eventuellt også CPU om man har kapital), og finn ut hva som fikset problemet.

Tipper på HK, mem det er skudd i blinde.

Lenke til kommentar

Har nok ikke kapital til det, tvert imot så er jeg fire k i gjeld^^

Men far har en x99 pc, så samme cpu, et msi sli plus hk og 2x 4Gb med de Crucial brikkene.

Det fungerer igjen nåda av en rar grunn.

Er det mulig at cpu/hk mistet kontakten med ram ved høy input voltage og høy system agent voltag?

Om det er hk, da blir det styr med loopen, har ikkje drainport engang^^

Komplett ei Di tok aldri noe for testing av utstyr som fungerte hos dem (selv om dvi porten forsatt daua hos meg igjen)

Jeg kan ha vært heldig da også. :)

Edit: Cpu er stabil, gått igjennom linpack til jeg manuelt stoppet det. Og det med oC

Far reiser ut på jobb om en uke, så får teste når han har reist. Så har jeg tid til å teste enda grundigere :)

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Har nok ikke kapital til det, tvert imot så er jeg fire k i gjeld^^

Du kan komme å vaske ned kåken min. Gjør du dette skikkelig 4 ganger skal du få 4K av meg. He he ... #TrengerVaskeHjelpSidenNyMotensHusmødreErUbrukeligeTilSlikt

Om det er hk, da blir det styr med loopen, har ikkje drainport engang^^

noob :p

Jeg skulle selv hørt på Nizzen & Co med en gang: Hurtigkoblinger. Jeg satt inn dette relativt raskt, og har nå QD3 på alle komponenter. I tillegg har jeg drainport. Men dette blir nok vanskelig i tradisjonell kasse, så Define R5 blir for jalla.

Edit: Men du har jo kommet enormt langt som "14iss" da .. #Oljebarna som War sier. Da jeg var 14 var det voodoo2 og mus med kule under som var 1337.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På DI så har jeg tidvis fått komme inn og stå for testingen selv (DuraN er egentlig en veldig hyggelig gubbe), og aldri hatt fungerende utstyr jeg har sendt inn igjen, så det vet jeg ikke noe om. :p

Far reiser ut på jobb om en uke, så får teste når han har reist. Så har jeg tid til å teste enda grundigere :)

Det er nok lurt. Jo mindre man vet, jo bedre. :green: Pappa kommer hjem igjen til ramponert maskin, og en lapp på pulten, om at du har flyttet hjemmefra. :rofl:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har kommet veldig langt ja, kjenner ingen andre med 980 sli, Custom loop, rog swift å x99 på min alder, kunne jo aldri oppnådd noe av dette om jeg ikke hadde møtt lederen av #oljebarna ^^ og fått jobb :D

Haha, han vil egentlig at jeg ikke skal teste potensielle døde komponenter i hans maskin^^ derfor vente til han har reist^^

Ja, dau dvi port på ene 980 kortet, fungerer litt fær før porten går til helv. Trist jeg ikke får byttet det engang, så blir å folde dem til døde^^

Cpu er garantert stabil, linpack, folding osv fungerer. Cpuen er jo egentlig hans, men bytta fordi hans klokket bedre ^^

R5 var en slags gave fra en av folderene, samne som psu og ssd, så har fått en god del, som jeg selvsagt setter utrolig stor pris på. :33

Haha, meg + vasking = forvent en halvferdig jobb^^

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Edit: Men du har jo kommet enormt langt som "14iss" da .. #Oljebarna som War sier. Da jeg var 14 var det voodoo2 og mus med kule under som var 1337.

Du da gammern! :green:

Vodoo 3 i første familie-PCen, men var da bare 9-10 år. Selve PC-entusiasten ble i grunn sparket i gang takket være SLI for første gang ble lansert på Geforce 6800. :dribble: Var for ung da førkommeren til SLI (før nvidia kjøpte rettighetene) kom og gikk til at jeg kunne fått det med meg. Men da SLI kom, samtidig som den fantastiske 6000-serien, så var det en fullstendig game-changer.

Selv om jeg på det tidspunktet allerede hadde "brent opp" laptopen med overklokking (radeon 9000 mobility og Pentium 4) da jeg var 14-15. :ph34r:

Husker også at jeg syntes det å gå fra ATI-driver til Nvidia var som en stor bør ble løftet bort fra mine skuldre. :whistle:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ingenting slo den halv-kramme man fikk av å koble en ekstern kabel mellom HK (integrert grafikk - 4 MB på pentium1) og voodoo2 (12mb? 16?) og dro igang doom på buet CRT skjerm og nettverk på coax. I say god damn. Det tok jo gjerne 1 dag å forberede lanparty hehe. Svei og bricket mange HK i de tidene.

Lenke til kommentar

Mitt første kjøp av GPU var Geforce2ti (første ti-kortet til Nvidia tror jeg) med hele 32MB RAM. Husker jeg kunne kjøre CS i hele 99 FPS, og tar jeg ikke feil så var vel max du kunne kjøre spillet i. :) Gode gamle AGP ble brukt, som var helt rått da, Voodoo-serien med PCI var jo avleggs. :p

Gamle LAN-parties var gøy. Vi hadde ikke råd til Switcher og slikt, vi spleiset og kjøpte HUB i stedet. "Kjempefint" når noen i gruppa hadde et 10Mbits-kort når alle andre hadde 100, da HUB gjorde det slik at det laveste bestemte. Good times. :rofl: Men seriøst, det var fine tider å være nerd på den gangen også. :)

Back on topic, beklager mimringen min - har dere testet forskjellene mellom si 4.2GHz kontra 4.5GHz i spill? Har reist på jobb, så er ikke hjemme igjen før om noen uker, så får ikke testet det selv, kunne vært interessant å vite hva dere opplever. :)

Lenke til kommentar

Mitt første kjøp av GPU var Geforce2ti (første ti-kortet til Nvidia tror jeg) med hele 32MB RAM. Husker jeg kunne kjøre CS i hele 99 FPS, og tar jeg ikke feil så var vel max du kunne kjøre spillet i. :) Gode gamle AGP ble brukt, som var helt rått da, Voodoo-serien med PCI var jo avleggs. :p

Gamle LAN-parties var gøy. Vi hadde ikke råd til Switcher og slikt, vi spleiset og kjøpte HUB i stedet. "Kjempefint" når noen i gruppa hadde et 10Mbits-kort når alle andre hadde 100, da HUB gjorde det slik at det laveste bestemte. Good times. :rofl: Men seriøst, det var fine tider å være nerd på den gangen også. :)

Back on topic, beklager mimringen min - har dere testet forskjellene mellom si 4.2GHz kontra 4.5GHz i spill? Har reist på jobb, så er ikke hjemme igjen før om noen uker, så får ikke testet det selv, kunne vært interessant å vite hva dere opplever. :)

Kunne jo kjøre 99 fps i CS med geforce 2 mx :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører nå 4.5Ghz 1.220V, føler er det laveste jeg vil gå siden jeg har brukt penger på vannkjøling :p

Men spill messig så tror jeg det ikke har alverdens å si, noe har det nok, spesielt mer om du kjører flere kort som de fleste her gjør :)

MItt første kort var 8800GTX med 512Bm ram, brukte en klokket Q6600 som kjørte på 3.2Ghz og 6Gb DDR2. ^^

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Kan du ikke teste litt da? ;)

Kunne jo kjøre 99 fps i CS med geforce 2 mx :p

Bygde meg en fremtidsrettet rigg jeg vettu! :tease:

Lenke til kommentar

Jeg husker tilbake til da vi måtte flytte en jumper eller to på hovedkortet for å overklokke CPU. Og den gang priser fra Komplett var noe vi lastet ned i et Word dokument siden nettbutikk som de har nå ikke fantes den gangen :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...