N o r e n g Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Er det noen tester som går helt tilbake til Core 2 Quad Q9550 e.l.? Sittet på den som prosessor siden 2008 og det frister litt med en oppdatering, men om jeg egentlig trenger det er jeg usikker på http://www.anandtech.com/bench/product/50?vs=287 Det kan være lurt å sammenligne 2600k istedet for 9550 mot nyere CPUer som 4790k fordi Anandtech har oppdatert benchmark-utvalget sitt over tid og har ikke testet mange eldre CPUer i nyere benchmarks. Lenke til kommentar
hajohans Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 masekopper... jeg tester!! hvis dere finner noen som har klokket 5820 eller 5930.. jeg finner ingen. Konge! Ikkje tvil at bf4 bruker 8 tråder Unnskyld min uvitenhet, men hvordan ser du at bf4 bruker 8 tråder? Lenke til kommentar
hajohans Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Hva ellers kan man bruke en pc til hahahahahahahahahahahahahahaha dagens kommentar Lenke til kommentar
hajohans Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 (endret) Det snakkes mye om 5960x og 5930k, men kan ikke se at noen enda har berørt temaet i forhold til hvor stor forskjell det er på 5930k og 5960x egentlig. 5930k kan jo overklokkes ganske mye. Har det ingenting å si for ytelse? Jeg sitter med en gryende følelse av at forskjellen er forsvinnende liten, men håper dere guruer her inne kan geleide meg inn på rett spor igjen. Jeg klarer bare ikke se hvor stor forskjellen er når man faktisk dobler prisen på 5960x. Oppdatering: Jeg fant en link til benchtest og forskjellen mellom de to prosessorene. Ganske tydelig forskjell, og en god forklaring på prisforskjellen, selv om jeg synes 8k er morderisk mye. http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Core-i7-5960X-vs-4960X-Performance-Comparison-588/page2 Ny oppdatering: Ser av diverse spilltester at det er liten forskjell på 5930k og 5960x. Godt mulig det blir en 5930k på meg. Endret 1. september 2014 av hajohans Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 (endret) Anbefaler at du heller titter på hva som faktisk er forskjellig. Tester kan si mye rart, alt etter nøyaktig hva de tester og hvordan de tester. Forskjellen på 5960x og 5930K er 2 ekstra kjerner (25 % flere) og 17 % lavere frekvens. Ettersom ytelseendring av klokkefrekvensen og antallet kjerner er rimelig lett å forutsi (nært helt linært), så er det relativt lett å kalkulere. Ved multitrådede oppgaver/multitasking så vil det nok totalt sett bare 5960x være noe ala 8-9 % raskere på papiret. Etter overklokking så synker marginene i frekvens, og er nok nærmere 200 MHz differanse, eller 4-5 % (ca 4,6GHz VS 4,8GHz). Men pga de to ekstra kjernene så øker forskjellen på de to til nærmere 21 %. Ganske vesentlig med andre ord, gitt at du faktisk har bruk for raskere prosessor og/eller drar nytte av kjernene. I spill så er det ikke så mange som drar nytte av de ekstra kjernene, og som du ser i tester så bør du nok sånn egentlig ha minst 780 SLI eller bedre for å få de helt store forskjellene. (dog tester de færreste med gode SLI oppsett + overklokkede 5930k og 5960x, så det er fortsatt litt vanskelig å finne noen relevante tester) Derimot, hvis du IKKE har SLI/tirppel-SLI/Quad-SLI, eller et par ekstra Raid-kontrollere eller tilsvarende, så ser jeg egentlig ikke hvorfor man skal vurdere 5930k overhode. Da vil 5820K, med sine færre Pci-e kanaler være mer korrekt valg. Og kanskje bør man vurdere 4790k om man heller ikke har bruk for noe tung multitasking eller spiller noen særlige spill med særlig multitrådutnyttelse... Endret 1. september 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Nå er vel prisforskjellen fra 4790 opp til 5820 såpass liten at det ikke gir mening å gå for 4790 ? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Har man ikke bruk for de to ekstra kjernene, så vil 4790K gi mer ytelse (differansen synker nok ved overklokking, selv om du nok kommer noe høyere med 4790K). For ikke å snakke om noe rimeligere HK. Så i bunn og grunn koker alt ned i nøyaktig hva du skal bruke maskinen til. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 (endret) masekopper... jeg tester!! hvis dere finner noen som har klokket 5820 eller 5930.. jeg finner ingen. Konge! Ikkje tvil at bf4 bruker 8 tråder Unnskyld min uvitenhet, men hvordan ser du at bf4 bruker 8 tråder? Sjekk bildet i posten til **DP** Der kjører han 8 kjerner uten hyperthread. Bildet er av taskmanager som viser cpu aktivitet. Endret 1. september 2014 av Nizzen Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 (endret) Anbefaler at du heller titter på hva som faktisk er forskjellig. Tester kan si mye rart, alt etter nøyaktig hva de tester og hvordan de tester. Forskjellen på 5960x og 5930K er 2 ekstra kjerner (25 % flere) og 17 % lavere frekvens. Ettersom ytelseendring av klokkefrekvensen og antallet kjerner er rimelig lett å forutsi (nært helt linært), så er det relativt lett å kalkulere. Ved multitrådede oppgaver/multitasking så vil det nok totalt sett bare 5960x være noe ala 8-9 % raskere på papiret. Etter overklokking så synker marginene i frekvens, og er nok nærmere 200 MHz differanse, eller 4-5 % (ca 4,6GHz VS 4,8GHz). Men pga de to ekstra kjernene så øker forskjellen på de to til nærmere 21 %. Ganske vesentlig med andre ord, gitt at du faktisk har bruk for raskere prosessor og/eller drar nytte av kjernene. I spill så er det ikke så mange som drar nytte av de ekstra kjernene, og som du ser i tester så bør du nok sånn egentlig ha minst 780 SLI eller bedre for å få de helt store forskjellene. (dog tester de færreste med gode SLI oppsett + overklokkede 5930k og 5960x, så det er fortsatt litt vanskelig å finne noen relevante tester) Derimot, hvis du IKKE har SLI/tirppel-SLI/Quad-SLI, eller et par ekstra Raid-kontrollere eller tilsvarende, så ser jeg egentlig ikke hvorfor man skal vurdere 5930k overhode. Da vil 5820K, med sine færre Pci-e kanaler være mer korrekt valg. Og kanskje bør man vurdere 4790k om man heller ikke har bruk for noe tung multitasking eller spiller noen særlige spill med særlig multitrådutnyttelse... Hva med 5820k, 1440p og SLi oppsett, vil det være noen flaskehals der kontra flere PCIe lanes på 5930k? Endret 1. september 2014 av FiveInline Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Om du KUN har to skjermkort i SLI, så vil du nok akkurat to dedikerte Pci-e 8x lanes (5820K/4790K) holde uten noe begrensninger. Men slenger du inn et kort til, areca, Pci-e SSD eller tilsvarende, så bør du gå for 5930K/5960x. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 16x8x4 vs 16x16x8 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Om du KUN har to skjermkort i SLI, så vil du nok akkurat to dedikerte Pci-e 8x lanes (5820K/4790K) holde uten noe begrensninger. Men slenger du inn et kort til, areca, Pci-e SSD eller tilsvarende, så bør du gå for 5930K/5960x. Blir evt bare et lydkort, men dette har vel ingen spesiell innvirkning? Lenke til kommentar
War Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Nvidia kjører 100% på x8 så det skal gå utmerket. (100% er vel 88% av x8) Vil du ikke ha muligheten for å utvide så er det vel penger spart. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 (endret) Om du KUN har to skjermkort i SLI, så vil du nok akkurat to dedikerte Pci-e 8x lanes (5820K/4790K) holde uten noe begrensninger. Men slenger du inn et kort til, areca, Pci-e SSD eller tilsvarende, så bør du gå for 5930K/5960x. Blir evt bare et lydkort, men dette har vel ingen spesiell innvirkning? Det går helt fint (er jo bare PCI-e 1x og tar knapt noe båndbredde overhode) Selv en Pci-e 4x enhet går også fint. Edit: Ja, faktisk så blir det enda mer enn jeg beskrev, selv om du ikke får noe ut av at et skjermkort kjører på PCI-e 16x og et annet på 8x. Så sånn sett så burde også Trippel-SLI funke bra med dagen skjermkort. Obs: Om du har tenkt å ha CPUen lenge så kan man være oppmerksom på at det kan komme kraftigere skjermkort som utnytter mer enn bare en PCI-e 8x buss. Og dermed kan SLI-ytelsen minke litt. Men ikke noe jeg ville uroet meg for. Endret 1. september 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 (endret) Lurer dog på om de siste PCI-e 8x er routet gjennom nordbroen, og dermed også delt med PCH? Altså noe høyere latens, og delt kobling med SSDer, eksterne enheter osv... Endret 1. september 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 (endret) Får veldig lyst på en 5820K, Men så er det Ny ram, Også Hk, Men om jeg overhodet trenger det er en annen sak, Det tyngste prosessoren min har jobbet med er Bf4. Burde heller satse på 980 Sli elns. Ikke at jeg overhodet trenger det heller da et 780 er sikkert nok for meg ^!^ Hvor mange lanes bruker en pci-e ssd? Hadde jeg fått en flaskehals med SLI og SSD? Endret 1. september 2014 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
War Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 (endret) Amd er kongen av å kjøre lite buss, kjører 290x på 100% selv på 4x. (8,8,4) eller (8,4,4) hvor nvidia ville flaskehalset på stedet. Nvidia driver å spør cpu om den er enig i hver eneste utregning. Dårlig kodet drivere egentlig. Endret 1. september 2014 av War Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 775 holder ennå til veldig mye. Det kommer vel ann på hva du forventer og hva du bruker maskinen til. Er det noe du er misfornøyd med? Det siste på sokkelen i alle fall. Hadde også en Pentium 4 på 775 fra ca. 2004 og den føltes veldig sliten når den ble pensjonert i 2008. Nå derimot så klarer jeg meg fremdeles helt fint med Q9550 egentlig, men det hadde vært ålreit med en generell forbedring i speed over hele fjøla. Vanlige bruksområder er noe spill, litt bildebehandling og diverse browsing, film og musikk. Blir nok uansett å vente et par måneder ettersom jeg den siste tiden har brukt en ~15k på disker og raidkort til en filserver. Er det noen tester som går helt tilbake til Core 2 Quad Q9550 e.l.? Sittet på den som prosessor siden 2008 og det frister litt med en oppdatering, men om jeg egentlig trenger det er jeg usikker på http://www.anandtech.com/bench/product/50?vs=287 Det kan være lurt å sammenligne 2600k istedet for 9550 mot nyere CPUer som 4790k fordi Anandtech har oppdatert benchmark-utvalget sitt over tid og har ikke testet mange eldre CPUer i nyere benchmarks. En god idé. Ser det har skjedd en del de siste årene selv om en nok merket det mer på hverdagsbruken i tidene før prosessorene hadde to kjerner. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Asrock ectreme 11 http://www.ocaholic.ch/modules/news/article.php?storyid=10693 Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Lurer dog på om de siste PCI-e 8x er routet gjennom nordbroen, og dermed også delt med X99 brikkesettet? Altså noe høyere latens, og delt kobling med SSDer, eksterne enheter osv... Nå er ikke jeg noen ekspert, men fra figuren ser det ut som en får 40/28 lanes fra CPU og at andre tilkoblinger går gjennom brikkesettet. http://www.anandtech.com/show/8426/the-intel-haswell-e-cpu-review-core-i7-5960x-i7-5930k-i7-5820k-tested Dog blir vel busen til f.eks. en Ultra M.2 (x4) tatt fra disse 40/28. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå