Gå til innhold

Haswell 5xxx-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hjelper på litt på benching ja. Hvor mye kan ikke jeg svare på :) Min står på 4,3 på begge nå. Når jeg folder så klokker core ned, mens cashe står konstant på 4,3.

Skulle gjerne hatt engasjementet som mange andre har her, og komme med konkrete tall, men isteden ligger jeg på sofaen med laptop i fanget og tenker "jeg får jo ikke gjort noe lell... pc'n er jo ikke ferdig med å folde enda..." :)

Til helga kanskje :)

Må prøve å klokke med 125 strap selv. Se om det skiller noe voltmessig. Synes jeg har mye sånn det er nå...

Lenke til kommentar

Ga meg med AIDA64 CPU/FPU/Cache etter litt over timen. Virker stabilt på 1.275V. Skal ta neste nå med 1.25V, se om jeg kan få ned temperaturen noe mer. 70 grader er jo ikke såå ille, men vil ha den litt mer ned. Romtemperaturen er 26 grader. :)

EDIT: 1.25V var også stabilt i over en time i AIDA64.
Går nå for 1.23V, holder det, så skal jeg si meg fornøyd, men regner med at jeg nærmer meg punktet hvor det ikke går. Tilbake i BIOS. BTW, liker UEFI til Asrock, første HK jeg har med UEFI, og jeg må si jeg liker det. :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Melder meg herved inn i "entusiast"-klubben med en 5930K på ett ASRock OC-Formula.

Brukte gårdagen til bygging, og dagen i dag til finpussing/installering, så kvelden og natten i dag skal bli brukt til overklokking! Sikter meg inn på 4.5 Ghz i første omgang, så får jeg se hvordan det går. Kjøler den foreløpig med en Phanteks PH-TC14PE inntil videre, men har planer om custom vannkjøling etter hvert.

Noen med dette HK/eventuelt CPU som har noen tips å komme med før jeg setter i gang?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Usikker på hvor bra kjølingen din er, men du kan jo først prøve med en av presetsene i BIOS? Prøv med Turbo 4.2 f.eks, så får du se hvor bra kjling du har først. Så får du legge på etter hvert. ;)

Da har jeg kjørt AIDA64 og tempen er nede i 66 grader ved 1.230V. Ikke verst. Kjørte også en Realbench også, men da kræsjer skjermkortdriveren av en eller annen grunn. Det skjer helt på slutten når testen er over. Merkelig, de er nesten ikke klokket en gang (1350MHz/7500MHz).

Lenke til kommentar

Usikker på hvor bra kjølingen din er, men du kan jo først prøve med en av presetsene i BIOS? Prøv med Turbo 4.2 f.eks, så får du se hvor bra kjling du har først. Så får du legge på etter hvert. ;)

Ikke helt sikker på hvor bra den er jeg heller, men den henger vel ikke altfor langt etter de beste luftkjølerne tror jeg. Skal se ann presetene, kanskje det holder, men det spørs om jeg blir fornøyd med dem. :)

Lenke til kommentar

Ikke uenig, men en grei måte å finne ut av hvor landet ligger, er du ikke enig? Sånn med tanke på kjøling osv?
Ellers så kan du jo ta det helt fra starten av. Sett Vcore volt og begynn med multipliers.

Når det er sagt så er jeg her mest for å lære jeg også, så får holde kjeft og la de som har peiling svare før jeg svarer noe dumt. :)

Min preset på 4.4 var dønnstabil, det eneste var at den gav litt høy volt (Vcore 1.310V). Søppel var det i alle fall ikke..

EDIT: Ser at den ikke ville ja. Da får du ta det manuelt da, det er trossalt det beste. ;)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Ingen preset ville fungere her, så jeg har prøvd litt manuelt.. Men det må være noe jeg ikke har har fått med meg, for jeg tror jeg har satt vcore til 1.300 og frekvens til 4 GHz, men selv det vil ikke slippe meg forbi Windows-logoen på startup..

Edit. Ja, da har jeg klart å kjøre meg fint fast. Nå vil den ikke er gang inn i BIOS lengere.. Popper opp "UEFA defaults has been loaded. Press F2 og Del to run setup. Press F1 to continue.

Her er den låst. Hjelper ikke hva enn jeg trykker på, og resette CMOS er til null hjelp..

Endret av Nixxy
Lenke til kommentar

Fikk kodene 67, 99 og A4 for det meste. Tuklet litt med det og kom meg forbi låsepunktet og tilbake til BIOS.

Fikk reset alt og prøvde igjen. Kan hende jeg gjorde noe galt første gang, for nå har jeg fått satt Vcore til 1.3 og frekvens til 4,3 Ghz, og tatt en kjapp runde BF4 (32 man Locker). Ingen crash enda og maks 66 grader.

Burde være rom for å få ut mer da vil jeg tro.

Lenke til kommentar

66 grader er ikke ille. Prøv også med 64 player maps, og kjør gjerne en benchmark. Jeg bruker AIDA64 og Asus Realbench, men kan godt hende at andre her inne har bedre forslag til bench. :)

Begynner å lure på om jeg skal åpne opp blokka mi her nå eller i allefall legge kjølepastaen pånytt, særlig når jeg ser at du får 66 grader på luft, dog ved noe lavere frekvens, men jeg har i tillegg lavere spenning. :huh:

EDIT:
Jeg maser mye om denna tempen :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Fikk kodene 67, 99 og A4 for det meste. Tuklet litt med det og kom meg forbi låsepunktet og tilbake til BIOS.

Fikk reset alt og prøvde igjen. Kan hende jeg gjorde noe galt første gang, for nå har jeg fått satt Vcore til 1.3 og frekvens til 4,3 Ghz, og tatt en kjapp runde BF4 (32 man Locker). Ingen crash enda og maks 66 grader.

Setter opp et par punkter du kan se på. Skal hjelpe/stabilisere ved OC. Navnene er hentet fra ASRock, men du finner nok tilsvarende hos alle produsentene:

- Spread Spectrum --> Disable

- Filter PLL Frequency --> High BCLK hvis du etter hvert skal klokke med høyere strap

- CPU Integrated VR Faults --> Disable

- CPU Integrated VR Efficiency Mode --> Disable

- CPU C States --> Kan disables, men trengs gjerne ikke (alltid)

- CPU Load-Line Calibration --> Disable/Level1

Lenke til kommentar

Bare jeg får lastet ned resten av DLC skal det testes litt grundigere ja. Dette var bare for å se om den faktisk holdt. Lastet ned trial av AIDA64, så skal få prøvd det også etterhvert.

Har jo en del hoderom med bare 66 grader, så vil prøve å få det litt høyere!

Var det noe spesielt du måtte gjøre for å få SLI til å fungere hos deg? Har to 670 som fulgte over ifra min forrige kasse, som ikke helt er villige virker det som. De er plassert i slot 1 og 4 som annvist i boka, men finner bare den ene i nvidia control panel. Så jeg får ikke aktivert SLI.

Lenke til kommentar

Setter opp et par punkter du kan se på. Skal hjelpe/stabilisere ved OC. Navnene er hentet fra ASRock, men du finner nok tilsvarende hos alle produsentene:

- Spread Spectrum --> Disable

- Filter PLL Frequency --> High BCLK hvis du etter hvert skal klokke med høyere strap

- CPU Integrated VR Faults --> Disable

- CPU Integrated VR Efficiency Mode --> Disable

- CPU C States --> Kan disables, men trengs gjerne ikke (alltid)

- CPU Load-Line Calibration --> Disable/Level1

Flott! Skal inn å ta en titt på dette. Kanskje dumt spm., men hva er strap?

Lenke til kommentar

Baseclock (BCLK) og strap går hånd i hånd.

Uten at jeg er noen ekspert på terminologien så er strap det som sørger for at selv om du kjører en høyere base clock til CPU så gjør du det ikke til minnet og PCIE (skjermkort).

Strap kalles BCLK/PCIE Ratio hos ASRock.

Det tillates et lite avvik her, men hvis du tenker 125 BCLK og 1,25 i BCLK/PCIE Ratio så er du 1:1.

Edit: Og fordelen med baseclock/strap OC er at man får opp båndbredden på DDR4 minnet :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Aha, jeg skjønner! Tror jeg prøvde å justere på den i starten etter at jeg hadde satt opp vanlig clock, og da stod det plutselig 5.2 Ghz på toppen. Satte den kjapt tilbake da. :p

Men vil du si det er bedre å sette det til det du sier, altså 125 og 1.25 for eks., enn å bare øke BCLK?

Og hva med den Cache-clocken? Står den burde settes likt med BCLK, men da bare frøs det. Så nå står den på stock.

Lenke til kommentar

Aha, jeg skjønner! Tror jeg prøvde å justere på den i starten etter at jeg hadde satt opp vanlig clock, og da stod det plutselig 5.2 Ghz på toppen. Satte den kjapt tilbake da. :p

Men vil du si det er bedre å sette det til det du sier, altså 125 og 1.25 for eks., enn å bare øke BCLK?

Og hva med den Cache-clocken? Står den burde settes likt med BCLK, men da bare frøs det. Så nå står den på stock.

Bclk skal helst være like core clock, ihvertfall ikke høyere, prøv 4Ghz 1.250V for Cache :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...