Gå til innhold

Haswell 5xxx-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spesielt unødvendig på 8-kjerner å kjøre torturtester.

De har så høy kapasitet/parallellitet at den blir ferdig med alle oppgaver lenge før den klikker. Og ingen spill eller tilsvarende klarer å hente ut maks fra alle kjernene. Personlig kjører jeg heller en runde med 3Dmark og Cinebench for å se hvordan den klarer seg i mer "realistiske" og tidsbegrensede situasjoner. Finner jeg maks frekvens i cinebench som tar noen sekunder, og er en raskt og grov måte å finne ut om den er stabil, så jekker jeg ned 30-40 MHz og vips er den som regel stabil i alt annet.

Og har man noen tunge mer spesifikke oppgaver til CPUen, så er det bedre å teste den der.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

De har så høy kapasitet/parallellitet at den blir ferdig med alle oppgaver lenge før den klikker. Og ingen spill eller tilsvarende klarer å hente ut maks fra alle kjernene. Personlig kjører jeg heller en runde med 3Dmark og Cinebench for å se hvordan den klarer seg i mer "realistiske" og tidsbegrensede situasjoner. Finner jeg maks frekvens i cinebench som tar noen sekunder, og er en raskt og grov måte å finne ut om den er stabil, så jekker jeg ned 30-40 MHz og vips er den som regel stabil i alt annet.

Og har man noen tunge mer spesifikke oppgaver til CPUen, så er det bedre å teste den der.

Da er du ikke en av oss som kjører Folding@Home nesten 24/7 vil jeg tro da ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Folder med gpu nesten 24/7, men cpu trekker 200watt + for uselige 50K ppd elns, sammenlignet med 980 200watt nesten 400K ;)

Lenke til kommentar

Folder med gpu nesten 24/7, men cpu trekker 200watt + for uselige 50K ppd elns, sammenlignet med 980 200watt nesten 400K ;)

Ja, men det var ikke mitt poeng her. Personlig ville jeg ikke stolt på en overklokk som bare var testet Cinebench stabil. Men jøss hvis det funker for Andrull, så bra for ham.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Dette kommer helt ann på bruken (som andrull sier). Personlig driver jeg ikke med noe folding, så trenger ikke "AIDA64-I-12-TIMER-STABIL". Temperaturene er såpass lave i spill ift f.eks AIDA (~50°C VS ~70°C) at det blir litt tullete spør du meg. Ja - jeg kjører kanskje 30 min med slik stablitetstesting, da er det som regel mer enn stabilt nok for tunge og lange spilløkter.

Lenke til kommentar

Tanken min bak stresstesting over tid er at man utelukker hardwaren som årsak til ustabilitet så godt man kan. Slik at når maskinen henger seg, så vet man (ikke 100% sikkert selvfølgelig) at det er et software problem. Være seg det en buggy driver eller kernel bug. All I want is peace of mind. Jeg ser poenget dere har om at så lenge maskina er stabil til det bruket man selv har, så er det mer enn bra nok. Jeg lurer på hva Intel gjør for å garantere at sine CPU'er er stabile ved en gitt frekvens og volt :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, men det var ikke mitt poeng her. Personlig ville jeg ikke stolt på en overklokk som bare var testet Cinebench stabil. Men jøss hvis det funker for Andrull, så bra for ham.

Nå tror jeg ikke du leste godt nok.

Merk setningen:

Dvs. Folding. Nei, jeg driver ikke med folding (har prøvd), uten at det spiller noen rolle. For om du driver med folding, så er den beste metoden for å stabilitetsteste å faktisk folde. Hvorfor? Jo fordi man belaster prosessoren forskjellig i forskjellige programmer.

Har erfart mange ganger at en CPU klarer å kjøre et torturprogram i timesvis, som belaster CPU MYE mer enn visse små operasjoner. Men til tross for det, så er det visse ting den klikker på. Rett og slett fordi lasten er forskjellig. Så å teste AIDA i timesvis TRENGER ikke bety at den er stabil i folding, men det kan også hende at det er motsatt og at det kreves mye mer av AIDA.

Det er faktisk ikke alt for ote at den tyngste lasten som får prosessoren varmest, er den som får CPUen til å klikke raskest.

Mitt eksempel som Cinebench var til de som gamer og bencher 3Dmark. Og er for å få flest poeng/ytelse her. Siden jeg ikke kjente til bruken, og mange driver med det, så nevnte jeg dette spesifikt. Men skulle tro du også tapte flere poeng i folding om du bruker timer i AIDA fremfor å folde, selv om det er stabiliteten i F@H du ønsker å finne ut. :huh:

Blir ganske nærme det å trene styrke på treningstudioet når du kun trener for å vinne et maraton. Det beste og enkleste er rett og slett å øve på å løpe langt... :p

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vanlig Andrull, så har du genial logikk. Enig med deg der. :)

Andrull kjørte Prime95 som en tulling før han prata med meg han!

:D

Hæ, hvem er du, og hvem er denne Prime95?

:whistle:

Som vanlig Andrull, så har du genial logikk. Enig med deg der. :)

Hehe, god logikk men ikke effektiv nok "retorikk". :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Battlefield er jo rimelig reallife det også. I tillegg gøy :D

- Battlefield er gøy

- (Alt for mange av) Personene som spiller det er det ikke

Makan til overveldende mangfold av IDIOTER skal man leite lenge etter. Uansett hvor mye Dice fikser BF-serien så vil menneskene som spiller det være de samme. Jeg fikk det så langt opp i halsen at jeg holdt på å spy.

Det burde vært aldersgrense på spillet, og det burde vært lovpålagt at man må ha vært i hæren for å få lov til å spille det. PTFO MoFucker

Lenke til kommentar

Kjipe med å bruke spilling til å teste en OC med, er at man ikke har tid til å sitte på PCen kontinuerlig i noen timer. Og når man først har tid og skal spille, så spiller man med andre, og da blir det dårlig stemning om man faller ut. :p

Selvsagt, man kan argumentere for å ikke kjøre OC når man spiller med andre, men hvor er da morroa? :p

Battlefield er jo rimelig reallife det også. I tillegg gøy :D

- Battlefield er gøy

- (Alt for mange av) Personene som spiller det er det ikke

Makan til overveldende mangfold av IDIOTER skal man leite lenge etter. Uansett hvor mye Dice fikser BF-serien så vil menneskene som spiller det være de samme. Jeg fikk det så langt opp i halsen at jeg holdt på å spy.

Det burde vært aldersgrense på spillet, og det burde vært lovpålagt at man må ha vært i hæren for å få lov til å spille det. PTFO MoFucker

Hehe, true story. Dog, idioter øker sinnet = ønsker å skyte noen, som igjen gjør at du som regel får mulighet til å slippe ut sinnet umiddelbart. Spesielt om du virkelig får drept den idioten skikkelig godt. :D

Så det går begge veier.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...