Gå til innhold

Haswell 5xxx-tråden

Anbefalte innlegg

4,65-4,7 GHz på 5960x er ikke veldig forskjellig med H20 her. Trengs en 1,35-1,42V for å komme i gang.

Jepp, kjører 1.31v på 4.5 her, men klarer litt lavere. Noe høyere må jeg opp på 1.35-1.4v selv. Brikker som slutter på -well kunne jeg klart meg uten! Kjedelig alt sammen :D

Hæ, hva er kjedelig med Haswell-E??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4,65-4,7 GHz på 5960x er ikke veldig forskjellig med H20 her. Trengs en 1,35-1,42V for å komme i gang.

Jepp, kjører 1.31v på 4.5 her, men klarer litt lavere. Noe høyere må jeg opp på 1.35-1.4v selv. Brikker som slutter på -well kunne jeg klart meg uten! Kjedelig alt sammen :D

Burde klokke høyere :p

Fra spøk til alvor, Maxwell er nok kjedeligere enn Haswell foreløpig. Liker CPU'en min godt jeg :)

Lenke til kommentar

Fra spøk til alvor, Maxwell er nok kjedeligere enn Haswell foreløpig. Liker CPU'en min godt jeg :)

Haswell-E er jeg meget fornøyd med mens jeg er enig i at Maxwell ikke er helt der jeg hadde håpet.

Skal teste litt på vann i helgen for å se om det er bedre.

Lenke til kommentar

Haswell-E er jeg meget fornøyd med mens jeg er enig i at Maxwell ikke er helt der jeg hadde håpet.

Kommer blokker til Classy denne uka ifølge EK. Håper det tar seg opp!

Du er jo seff fornøyd med Haswell-E som har fått en god CPU ;)

Lenke til kommentar

CPU'en min er OK på vann og ganske bra på fase men mangler GPU'er som matcher.

Lenke til kommentar

CPU'en min er OK på vann og ganske bra på fase men mangler GPU'er som matcher.

KPE oppe til forhåndsbestilling, får du T-skjorte også :D

Lenke til kommentar

Tok en kjapp "førstegangsklokk" på 4.5GHz - 1.302V. Etter ca 2 timer i Aida64 så har jeg på den varmeste core'n 72grader. Det virker noe høyt, gjør det ikke?

Neida, fint det. :)

Men du skal kanskje ikke bruke den til å stabilitetsteste 24/7? Nå er 72 grader ganske kaldt i overklokkingsammenheng. Uansett så temp i torturtester egentlig ikke så mye å si, når man kanskje aldri kommer til å se lignende tall i sin bruk noensinne. Og da kan man klokke høyere. :)

Tok en kjapp "førstegangsklokk" på 4.5GHz - 1.302V. Etter ca 2 timer i Aida64 så har jeg på den varmeste core'n 72grader. Det virker noe høyt, gjør det ikke?

Firestrike og begge 970 Strix korta ligger på 35-36 grader. Det høres ikke så dumt ut igjen.

Det der er innafor det akseptable :)

Prøv Asus Realbench i 2-4 timer også.

Ok, jeg hadde kanskje trodd at 3 stk EK480XTX rads skulle holde det kaldere, men lurer på om jeg er i "diminshing returns"-delen av vannkjøling - haha! :)

Etter 12 timer så var den varmeste kjernen 73 grader mens den kaldeste var 65 grader.

Får vel kalde det bra. ;)

Tempen på skjermkortene er jeg ekstremt fornøyd med, 36 grader som den varmeste er jo veldig bra syns jeg. :)

Skal prøve å klokke meg litt videre. Har ikke klokket siden X58, så ikke like lett kjenner jeg. :p

Så et par spørsmål:

- Slår dere av Turbo?

- Slår dere av Speed Stepping?

- HT on?

Lenke til kommentar

Etter 12 timer så var den varmeste kjernen 73 grader mens den kaldeste var 65 grader.

Får vel kalde det bra. ;)

Tempen på skjermkortene er jeg ekstremt fornøyd med, 36 grader som den varmeste er jo veldig bra syns jeg. :)

Skal prøve å klokke meg litt videre. Har ikke klokket siden X58, så ikke like lett kjenner jeg. :p

Så et par spørsmål:

- Slår dere av Turbo?

- Slår dere av Speed Stepping?

- HT on?

Nei, jeg slå ikke av noe

Lenke til kommentar

Pun intended? Ja, jeg angrer litt på den. :p
Men OK, da holder jeg de på, så kan jeg glemme de i alle fall. :)

Men av en eller annen grunn så skulle jeg gjerne hatt tempen bittelitt ned. Mener jeg har sett andre her inne med 60 ved full load.

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

En prosessor liker seg da godt på 70 grader. Er den til en hver tid på 70 grader så er det kanskje i overkant (men ikke direkte ille), for som en peak er det svært godt. Alt under 90 grader peak går fint her i gården.

Og hva er tempen når du bruker CPUen til ditt bruk. Måtte det være spilling, tung videoredigering, multitasking, benching?

For temperaturen vil jo variere veldig med hva slags type last det er. :) Husk at prosessorer har individuelle forskjeller (strømlekaksje), og minimale forskjeller i påføring av pasta vil også ha noe å si.

Edit: Ønsker du å vite HVA som holder deg igjen, anbefaler jeg alle å kjøpe et multimeter med tempfunskjon, eller bare et termometer. Hovedsakelig så er temperaturen på vannet og blokken det viktigste å vite.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det som kan være lurt er å skifte til adaptive vcore når du først har funnet en stabil klokk på CPU med manuell vcore. Da kan du bruke Power Options i Windows til å styre når du vil ha fullt trykk(ved benching feks) og når det er greit at CPU klokker seg opp og ned etter behov.

Her ser du hva jeg mener.

Her bruker jeg balanced til spilling og vanlig browsing + når jeg vil kjøe ned CPU mellom benchmarks

Maks klokk er fortsatt den samme men strømtrekk og varmeutvikling er mye lavere når CPU får klokke seg ned og vcore senkes.

5ba0740a_24-7settingsidle.png

High Perfomance, brukes til Benchmarks

c1053e1f_24-7settingsload.png

Lenke til kommentar

Det var ikke dumt Minhund, det skal jeg kikke litt på :)

En prosessor liker seg da godt på 70 grader. Er den til en hver tid på 70 grader så er det kanskje i overkant (men ikke direkte ille), for som en peak er det svært godt. Alt under 90 grader peak går fint her i gården.

Og hva er tempen når du bruker CPUen til ditt bruk. Måtte det være spilling, tung videoredigering, multitasking, benching?

For temperaturen vil jo variere veldig med hva slags type last det er. :)

For å være ærlig så går det mest i BF4 og Arma 2/3 Dayz og generelle andre spill, og noe (ikke mye) videoredigering. Bencher egentlig ikke etter at jeg har fått en fin klokk, hvertfall ikke gjort det før, blir nå litt siden den er ny og jeg ville finne sweetspot bare.

Lenke til kommentar

Det som kan være lurt er å skifte til adaptive vcore når du først har funnet en stabil klokk på CPU med manuell vcore.

Setter du adaptive vcore i kontrollpanelet til hovedkortet da, og så setter balanced på power options "til vanlig" og manuell vcore og high performance ved full pupp? Eller kan vcore stå på adaptive hele tiden? Og hvilken konkrete setting på power options er det man egentlig er ute etter?

Skjønte ikke helt linken her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...