Nizzen Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Glad for at jeg bare kjøpte billige Crucial DDR4 2133 i fjor høst da jeg bygde meg X99 rigg. Anandtech test : DDR4 Haswell-E Scaling Review: 2133 to 3200 with G.Skill, Corsair, ADATA and Crucial Ja, har sagt det hele tiden. I tillegg overklokker jo Crucial-minnet til 2666 uten å endre noen ting. Eneste minus er at de er grønne... Uten å ha testet spesifikt minne på haswell-e som jeg gjorde ned vanlig haswell i Battlefield 3, så regner jeg med at man må ha minst 2 veldig bra skjermkort, og finne et spill som er VELDIG "cpu bound" Ser på den minimumstesten med 2 skjermkort, at det hjelper noen prosent med høyere minnehastighet. Det er jo minimumsfps man vil ha høyest mulig. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Ser på den minimumstesten med 2 skjermkort, at det hjelper noen prosent med høyere minnehastighet. Det er jo minimumsfps man vil ha høyest mulig. Selvfølgelig, men om det er verdt prisen for de 3-10% extra er en annen sak. Jeg vil mye heller ha 32GB DDR4 2133 enn 16GB DDR4 3200 med fancy heatspreader til samme/høyere pris. Så legge de sparte pengene i noe annet viktigere. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 (endret) Ser på den minimumstesten med 2 skjermkort, at det hjelper noen prosent med høyere minnehastighet. Det er jo minimumsfps man vil ha høyest mulig. Selvfølgelig, men om det er verdt prisen for de 3-10% extra er en annen sak. Jeg vil mye heller ha 32GB DDR4 2133 enn 16GB DDR4 3200 med fancy heatspreader til samme/høyere pris. Så legge de sparte pengene i noe annet viktigere. Det var veldig lurt å bruke de pengene du sparte på til BL3201PT Litt synn at den ikkje har g-sync. Endret 7. februar 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Ser på den minimumstesten med 2 skjermkort, at det hjelper noen prosent med høyere minnehastighet. Det er jo minimumsfps man vil ha høyest mulig. Selvfølgelig, men om det er verdt prisen for de 3-10% extra er en annen sak. Jeg vil mye heller ha 32GB DDR4 2133 enn 16GB DDR4 3200 med fancy heatspreader til samme/høyere pris. Så legge de sparte pengene i noe annet viktigere. Det var veldig lurt å bruke de pengene du sparte på til BL3201PT Litt synn at den ikkje har g-sync. Søren også...jeg er ingen G-Man da Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Beat it eller denne Sikkert nabb som spør .. Men åssen klarer du klokke minnet så mye uten å øke BCLK? Henger dette også sammen med kjølingen? Helt syk cache ratio du får til også, sammen med den cpu ratio'n. Respekt ass Jeg får ikke til en dritt med denne SØPPEL PROSESSOREN, og det ble faktisk enda mer kranglete her med nytt HK. *Grin* Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Beat it eller denne Sikkert nabb som spør .. Men åssen klarer du klokke minnet så mye uten å øke BCLK? Henger dette også sammen med kjølingen? Helt syk cache ratio du får til også, sammen med den cpu ratio'n. Respekt ass Jeg får ikke til en dritt med denne SØPPEL PROSESSOREN, og det ble faktisk enda mer kranglete her med nytt HK. *Grin* Min klokker bra, bytte? Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Beat it eller denne Sikkert nabb som spør .. Men åssen klarer du klokke minnet så mye uten å øke BCLK? Henger dette også sammen med kjølingen? Helt syk cache ratio du får til også, sammen med den cpu ratio'n. Respekt ass Jeg får ikke til en dritt med denne SØPPEL PROSESSOREN, og det ble faktisk enda mer kranglete her med nytt HK. *Grin* Klarer det samme på minnet med CPU på vann både på minne og cache men klarer ikke mer enn 4.9 GHz på core Det er lettere å få til 3200 MHz på 100 BCLK strap enn 3000 MHz men jeg kjørte med 3200 MHz og lave timings som du ser. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Jeg har kjørt på 125+ på BCLK ellers får jeg ikke opp minne frekvensen. Er ikke dette korrekt? Jeg ser at jeg kan boote med høyere cpu freq når jeg har lav BCLK - 45*100 er mer stabilt enn 36*125 for å si det sånn. Men med lav bclk får jeg ikke opp båndbredda på minnet altså. Hmmm .. Får ikke dette til jeg, sykt vanskelig å klokke 2011-3 vs 1150 Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Jeg har kjørt på 125+ på BCLK ellers får jeg ikke opp minne frekvensen. Er ikke dette korrekt? Jeg ser at jeg kan boote med høyere cpu freq når jeg har lav BCLK - 45*100 er mer stabilt enn 36*125 for å si det sånn. Men med lav bclk får jeg ikke opp båndbredda på minnet altså. Hmmm .. Får ikke dette til jeg, sykt vanskelig å klokke 2011-3 vs 1150 Det kommer ann på IMC på din CPU men 2800 og 3000 MHz funker best med 125 BCLK strap, har du testet 3200 MHz på 100 Strap? Du kan fint gå opp til 1.35V på minnet, jeg kjører selv med det og DDR4 skal fint tåle opp til 1.5V uten noen ekstra kjøling. Har selv testet 1.5 V på 3333 MHz og brikkene er ikke lunka engang. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Det kommer ann på IMC på din CPU men 2800 og 3000 MHz funker best med 125 BCLK strap, har du testet 3200 MHz på 100 Strap? Du kan fint gå opp til 1.35V på minnet, jeg kjører selv med det og DDR4 skal fint tåle opp til 1.5V uten noen ekstra kjøling. Har selv testet 1.5 V på 3333 MHz og brikkene er ikke lunka engang. Var dønn stabil på 125*36 (cache på auto (=3000)), vcore 1.34 (måtte så høyt for å bli stabil i SC2), cache voltage 1.29, dram voltage 1,35 (3000mhz 16-18-18-39). Etter jeg bytta HK er dette veldig mye mindre stabilt desverre. Må nok bare finne sweetspot'n igjen, så kommer nok i mål. Chip'n min er desverre under middels, men det er greit. De to foregående CPU'ene jeg hadde var godt over middels, så man kan jo ikke vinne alltid. Det jeg alltid har slitt med, med 2011-3, er ekstremt kranglete reboot etter man har vært i BIOS. Det høres kanskje rart ut men ... Si jeg har en eller anna overclock. Booter til windows og stabilitetstester. Maskinen kræsjer med BSOD (0x1 og. 0x124 mener jeg å ha mareritt om). Går så inn i BIOS og tikker meg rolig oppover på vcore f.eks, eller jeg klokker ned CPU freq uten å røre spenningene. Nå vil ikke maskinen starte i det hele tatt, og jeg må manuelt slå av/på maskinen flere ganger før den kommer opp. Faktisk noen ganger så skjer dette bare jeg har vært inne i BIOS uten å gjøre noe som helst, Den er så sykt pre-menstruelt kranglete at jeg blir gal. Har oppdatert BIOS selvsagt, men tror ASRock har en vei å gå før BIOS er perfekt (profilene man lagrer f.eks lagres bare delvis. Helt ubrukelige). Jeg får nok bare sette en semi-OC og prøve å ikke tenke mer på det - men det er jo ikke så enkelt Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Det kommer ann på IMC på din CPU men 2800 og 3000 MHz funker best med 125 BCLK strap, har du testet 3200 MHz på 100 Strap? Du kan fint gå opp til 1.35V på minnet, jeg kjører selv med det og DDR4 skal fint tåle opp til 1.5V uten noen ekstra kjøling. Har selv testet 1.5 V på 3333 MHz og brikkene er ikke lunka engang. Var dønn stabil på 125*36 (cache på auto (=3000)), vcore 1.34 (måtte så høyt for å bli stabil i SC2), cache voltage 1.29, dram voltage 1,35 (3000mhz 16-18-18-39). Etter jeg bytta HK er dette veldig mye mindre stabilt desverre. Må nok bare finne sweetspot'n igjen, så kommer nok i mål. Chip'n min er desverre under middels, men det er greit. De to foregående CPU'ene jeg hadde var godt over middels, så man kan jo ikke vinne alltid. Det jeg alltid har slitt med, med 2011-3, er ekstremt kranglete reboot etter man har vært i BIOS. Det høres kanskje rart ut men ... Si jeg har en eller anna overclock. Booter til windows og stabilitetstester. Maskinen kræsjer med BSOD (0x1 og. 0x124 mener jeg å ha mareritt om). Går så inn i BIOS og tikker meg rolig oppover på vcore f.eks, eller jeg klokker ned CPU freq uten å røre spenningene. Nå vil ikke maskinen starte i det hele tatt, og jeg må manuelt slå av/på maskinen flere ganger før den kommer opp. Faktisk noen ganger så skjer dette bare jeg har vært inne i BIOS uten å gjøre noe som helst, Den er så sykt pre-menstruelt kranglete at jeg blir gal. Har oppdatert BIOS selvsagt, men tror ASRock har en vei å gå før BIOS er perfekt (profilene man lagrer f.eks lagres bare delvis. Helt ubrukelige). Jeg får nok bare sette en semi-OC og prøve å ikke tenke mer på det - men det er jo ikke så enkelt Høres litt trøblete ut ja, har ikke så stor kjennskap til Asrock HK men husker jeg sleit veldig med Gigabyte på Sandybridge. Om jeg endret bclk mer enn 0.2 så fikk jeg boot bonansa der det eneste som funka va CMOS. Har mer eller mindre holdt meg til Asus etter det og da Rampage serien på High end. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Min erfaring er også at Maximus og Rampage korta til Asus er bra. Har et X99-Deluxe nå, og det er stabilt, men har et reboot problem. Skal jeg reboote og inn i BIOS, så stopper det opp ved "American Magatrends" logoen og kommer ikke videre. Så trykker jeg CTRL+ALT+DEL og så kommer jeg inn i BIOS etter en ny reboot... Neste kortet mitt blir nok igjen Rampage og ikke Deluxe. Endret 9. februar 2015 av Betroz Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Høres litt trøblete ut ja, har ikke så stor kjennskap til Asrock HK men husker jeg sleit veldig med Gigabyte på Sandybridge. Om jeg endret bclk mer enn 0.2 så fikk jeg boot bonansa der det eneste som funka va CMOS. Har mer eller mindre holdt meg til Asus etter det og da Rampage serien på High end. Rimelig trøblete ja. Har vært Asus fanboi selv i årevis. Dette jeg likte mest pga den "enorme" mengden med kobber (775 FTW!!) Men prøver jo å handle på DI siden vi må støtte opp om nerdene Og de fører bare ASRock X99 nå. Det er ikke dårlig, men det er litt mer kranglete enn Asus desverre. IMO. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) [Dobbel] Endret 9. februar 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Høres litt trøblete ut ja, har ikke så stor kjennskap til Asrock HK men husker jeg sleit veldig med Gigabyte på Sandybridge. Om jeg endret bclk mer enn 0.2 så fikk jeg boot bonansa der det eneste som funka va CMOS. Har mer eller mindre holdt meg til Asus etter det og da Rampage serien på High end. Rimelig trøblete ja. Har vært Asus fanboi selv i årevis. Dette jeg likte mest pga den "enorme" mengden med kobber (775 FTW!!) Men prøver jo å handle på DI siden vi må støtte opp om nerdene Og de fører bare ASRock X99 nå. Det er ikke dårlig, men det er litt mer kranglete enn Asus desverre. IMO. Nice Hadde Extreme versjonen på 775 også, tror det var Knopflerbruce som fikk det av meg til slutt Har fortsatt ett Asus 775 HK i den ene mediesenter maskinen her. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Høres litt trøblete ut ja, har ikke så stor kjennskap til Asrock HK men husker jeg sleit veldig med Gigabyte på Sandybridge. Om jeg endret bclk mer enn 0.2 så fikk jeg boot bonansa der det eneste som funka va CMOS. Har mer eller mindre holdt meg til Asus etter det og da Rampage serien på High end. Rimelig trøblete ja. Har vært Asus fanboi selv i årevis. Dette jeg likte mest pga den "enorme" mengden med kobber (775 FTW!!) Men prøver jo å handle på DI siden vi må støtte opp om nerdene Og de fører bare ASRock X99 nå. Det er ikke dårlig, men det er litt mer kranglete enn Asus desverre. IMO. PEBKAC. Har selv hatt ASUS Rampage de siste to plattformene (1366/2011) og hadde mer problemer med BIOS på R4E enn jeg har hatt på X99 OC Formula. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Hva slags problemer hadde du på R4E? Selv hadde jeg ingen problemer på hverken R4E eller R4BE etter det jeg kan huske. Eneste Asrock HK jeg har testet var OC Formula på Z77 og det var bra. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Asrock z87 Formula var knirkefritt, med god uefi (med unntak av død minneport, kort 2 fungerte greit) Asus x99-s er konge også, ingen problemer overhodet, dog minnet liker seg ikke på 3000Mhz cl14, bsod temmelig fort selv om core/cache klokker greit på min 5820K. Noen tips til og klokke minnet for en noob med minneklokking? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Ergo spiller man litt russisk rulett når man velger hovedkort Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Hva slags problemer hadde du på R4E? Selv hadde jeg ingen problemer på hverken R4E eller R4BE etter det jeg kan huske. Eneste Asrock HK jeg har testet var OC Formula på Z77 og det var bra. Ikke så veldig mye, men fortsatt mer problemer enn jeg har hatt med X99 OCF (fordi det er ingenting ) Sleit veldig med å få adaptive voltage til å funke skikkelig på R4E. I tillegg ville det ikke kjøre strap noe særlig, men dette ordnet de på en senere BIOS. Snakker jo ikke om voldsomme problemer her, såklart. Endret 9. februar 2015 av DuraN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå