Gå til innhold

Haswell 5xxx-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar alle sammen, da blir det Asrock på meg. :-) Nå gjelder det å finne sleeving og gule vifter, så er handlelista komplett. :-)

Funker faktisk bra å gå for hvite kabler og vifter med hvitt i. Får du ikke BARE gult og sort.

Det er absolutt et godt tips tror jeg, tar med meg den :)

Takk for svar alle sammen, da blir det Asrock på meg. :-) Nå gjelder det å finne sleeving og gule vifter, så er handlelista komplett. :-)

resten av oppsettet blir?

Sendte noen mailer med deg i høst, tror jeg spurte og gravde hull i hodet på deg til slutt, sorry :p

Planen min nå er som følger:

- LD-V8 (Svart eller gult, fikk litt lyst på gult når dere snakket om det)

- Asrock X99 OC Formula

- 5820K

- 980 SLI. (eventuelt 970 siden jeg har et fra før og hvis jeg kan finne vannblokker til Asus Strix 970)

- Fortron Platinum 1200

- 16GB RAM Litt synd de er grønne, men mulig jeg kan fikse på det selv. Gidder ikke å betale for dyrt for noen RAM-brikker, da bytter jeg de heller når de kommer ned i pris en gang.

- Siden V8, så to stk 480 radiatorer i bunn.

- Ellers alt av vannkjøling, fittings, res, pumpe osv osv.

- Disker har jeg inntil videre.

Alternativt blir å gå for LD-V7 med andre rads, det tar litt mindre plass også. :)

Tror det blir bra. :)

Har ikke alt på plass enda, så må kjøpe inn litt og litt, oppsettet blir litt dyrere enn det jeg trodde det skulle bli. :)

Lenke til kommentar

Funker faktisk bra å gå for hvite kabler og vifter med hvitt i. Får du ikke BARE gult og sort.

Det er absolutt et godt tips tror jeg, tar med meg den :)

resten av oppsettet blir?

Sendte noen mailer med deg i høst, tror jeg spurte og gravde hull i hodet på deg til slutt, sorry :p

Planen min nå er som følger:

- LD-V8 (Svart eller gult, fikk litt lyst på gult når dere snakket om det)

- Asrock X99 OC Formula

- 5820K

- 980 SLI. (eventuelt 970 siden jeg har et fra før og hvis jeg kan finne vannblokker til Asus Strix 970)

- Fortron Platinum 1200

- 16GB RAM Litt synd de er grønne, men mulig jeg kan fikse på det selv. Gidder ikke å betale for dyrt for noen RAM-brikker, da bytter jeg de heller når de kommer ned i pris en gang.

- Siden V8, så to stk 480 radiatorer i bunn.

- Ellers alt av vannkjøling, fittings, res, pumpe osv osv.

- Disker har jeg inntil videre.

Alternativt blir å gå for LD-V7 med andre rads, det tar litt mindre plass også. :)

Tror det blir bra. :)

Har ikke alt på plass enda, så må kjøpe inn litt og litt, oppsettet blir litt dyrere enn det jeg trodde det skulle bli. :)

Bra oppsett dette! Har PC-V8 selv, har også hatt PC-V7. Har ikke størrelsen noe å si går du for PC-V8 + tre quads ;)

970 SLI er bra greier det også. Blokker til Strix er ikke noe problem :)

Lenke til kommentar

Sparer noen kroner på det, siden jeg har et 970 fra før, så går for den. :)
V7 vs V8. Plass er ikke noen problem, så lurer på om jeg går for V8. Eneste jeg ser som minus egentlig er alle skruene på sidepanelene til V8, men det går over, skal ikke opp og igjen hele tiden heller. :)

EDIT:
3 quads? Blir det for mye for single loop med SLI og CPU, eller blir det fortsatt god flow?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Sparer noen kroner på det, siden jeg har et 970 fra før, så går for den. :)

V7 vs V8. Plass er ikke noen problem, så lurer på om jeg går for V8. Eneste jeg ser som minus egentlig er alle skruene på sidepanelene til V8, men det går over, skal ikke opp og igjen hele tiden heller. :)

EDIT:

3 quads? Blir det for mye for single loop med SLI og CPU, eller blir det fortsatt god flow?

Gå for D5-pumpe, går fint det. 1/2 ID PrimoChill Crystal Clear + Mayhems Pastel Yellow med litt hvitt blanda inn :)

Lenke til kommentar

Noen flere enn meg som har lagt merke til at CS:GO spillet varmer CPU opp mer enn Battlefield 4? Ble nesten litt overrasket her jeg. Enten noe rart her hos meg, eller så har Valve gjort noen sinnsykt gode optimaliseringer mot flere CPU kjerner. Har HT off atm forresten, så bare 8 tråder da.

Lenke til kommentar

CS go begrenses i det minste ikke av GPU og kjører generelt på 300 FPS. Det belaster CPUen godt. Og er vel sånn passe optimalisert. Skal vel bare mangle med tanke på hvor gammel finpussa motor vi snakker om. :p

Ja, samt at den oppdaterer visstnok seg veldig ofte på bevegelser og slikt, kontra f.eks BF.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Med HT on så viser det nok rundt halvparten av utnyttelsen. Men igjen, det er vel ganske vanskelig å bli helt klok på CPU-utnyttelsen med HT på.

Blir som å ha en graf som ikke er lineær og som går fra 0-125 %, men som komprimeres til 0-100%.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er best å ha HT på til vanlig, og hvis man skulle komme borti et spill som får dårligere ytelse av å ha det på, så heller slå det av da. Spill som Farcry4 mente jeg at var best med HT av, iallefall frem til patch 1.6. Med patch 1.7 så var stutteringen tilbake hos meg uansett hva jeg gjorde...! Sletta hele jævla spillet. Orket ikke mer bug-fest fra Ubisoft!

Lenke til kommentar

Synd at du får stuttering i FC4 da, er det microstuttering det er snakke om? Kan det også være SLI problem?Jeg har spillet, men venter med innstallering inntil den nye riggen blir bygd.

HT ON/OFF får jeg forske litt på jeg også, veit jeg gjorde noen forsøk på min X58 for mange år siden, men mener å huske at det gjorde liten forskjell den gangen, men usikker på hvordan det slår ut i dag, derfor det er fint med dere som har peiling :)

Lenke til kommentar

Vanskelig å si, men det stuttrer, og som jeg sa ble det verre med 1.7 patchen. 1.6 var mer smooth. Ubisoft som har skylda og ikke nVidia. Ikke bare derfor jeg sletta spillet, jeg ble lei av det også - etter ca 70% ferdig (har dog tatt livet av Pagen i spillet).

Lenke til kommentar

Med HT on så viser det nok rundt halvparten av utnyttelsen. Men igjen, det er vel ganske vanskelig å bli helt klok på CPU-utnyttelsen med HT på.

Blir som å ha en graf som ikke er lineær og som går fra 0-125 %, men som komprimeres til 0-100%.

Det er ingen måte å vise utnyttelse per fysiske prosessor med HT på?

(Annet enn bencing hvor man får et konkret resultat for alle samlet).

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke til noen måter å vise det på. Men det ville uansett vært noe meningsløst siden de to utnyttelsegradene (med og uten HT) ikke kunne bli sammenlignet.

Ja strengt talt er det jo ikke akkurat et særlig godt mål i utgangspunktet, da det kan godt hende du bare belaster CPUen halveis av hva den er god for, og allikevel vise 100 % utnyttelse.

HT er bare en av de tingene som kan øke ytelsen vesentlig ved høy parallellitet. Hvordan koden er bygd opp og hvilke instruksjonssett som blir brukt. F.eks AVX vil også ha mue å si. En kode som utnytter AVX og som støtter 6 tråder (viser 75%) kan nok fint utnytte og belaste CPUen mer enn en benchmark som støtter 8 tråder og viser 100%.

Så man skal ta det med mer enn en loten klype salt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...