Gå til innhold

Haswell 5xxx-tråden


Anbefalte innlegg

Hva med å bare kjøre en stresstest av CPU samtidig som du stresstester skjermkortene?
F.eks start Prime 95 som er sånn relativt krevende, sett på f.eks 12-14 Workers (om du har på HT), eller 6-7 workers (uten HT).

Deretter starter du et passelig tungt spill for skjermkortene i SLI (eventuelt Furmark om man virkelig skal presse sakene, men her kan du jo alltids justere ned effekten litt) og ser hva som skjer. Kan ikke tro at det er PSUen helt enda, selv om det ville vært en typisk indikasjon på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering her. Jeg kjørte FAH på CPU mens jeg kjørte FurMark på skjermkorta. Last på skjermkorta lå bare på ca 85%, men gav en liten pekepinn. Fikk ingen error i FAH på CPU nå, så hvordan kan da min PSU være for svak? FAH på CPU + GPU1 og GPU2 funker ikke, så noe må det være. Ahh hater sånna problemer som ikke har en klar løsning.

Lenke til kommentar

Du får vel ikke lavere enn romtemp på vannet med semi-waterchiller loop?

Det er fullt mulig. Men radiatorene vil naturlig nok nå kun bli sett på som en økende last (bringe inn MER varme), så med mindre du har noe viftestyring/regulering av disse og/eller noen ventiler for å delvis strupe vannflowen til radiatorene, så vil de i økende grad stoppe temperaturen å krype nedover. Dog er det mulig dette er ønsket i dette tilfellet.

 

Har selv noen ventiler som styres (snart) av en regulator, hvor du kan sette en vilkårlig vanntemp mellom ca. -20C og oppover. Så vil den potensielt bruke de vanlige radiatorene som en last som kicker inn om vanntempen blir for lav, eller om chilleren ikke klarer å holde tempen under romtemp. .

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja var det jeg tenkte på. Så om vannet blir kaldere enn rommtemperatur så blir det vel i realiteten ikke semi/assist lengre. Da gjør waterchilleren hele jobben.

 

Kan dere hoste opp noen fordeler og ulemper ved bruk av slik kjøler?

.

 

Med mitt oppsett:

Fordel: kontroll på vanntemp og derav overklokk

 

Bakdel: Litt lyd( omtrent som ett kjøleskap som slå inn av og til), slangeføring ut av kabinettet

Lenke til kommentar

Tja, altså du har rett i at waterchilleren da er den eneste som kjøler når du kommer under romtemp. Men når du driver med waterchiller så kan det godt være et svært viktig poeng å passe på at tempen ikke går for langt under romtemp, så at radiatorene varmer når det kommer under romtemp kan være en vell så viktig jobb.

 

Alternativt så kan det hende at waterchilleren bare klarer unddr romtemp i idle/ikke full last, og at den trenger radiatorene til hjelp ved toppene.

 

Nedsiden til en waterchiller er nemlig at du kommer under dew point (kondenspunkt), og uten en del isolasjon så vil det altså kondense og da er det kort vei til kortslutning. Hvis du derimot senker lufttempen rundt komponentene eller fjerner luftfuktigheten så synker dew point. (Min strategi)

 

Det andre er strømforbruk og støy. Du får knapt noe stillegående, og kompressoren vil ha en dyp brumming som er vanskelig å lydisolere, og er også enten av eller på (med mindre man investerer i svært dyrt utstyr og modder). Strømforbruket vil ofte ende opp å bli rundt 50%-100% MER.

 

Minhund har en ganske liten sak, så der snakker vi vel hovedsakelig at den blir prioritert til kun CPU. Alternativt at den kun står for å senke temp fra et par grader over romtemp til romtemp (kan bare fjerne maks 400W med varme).

 

Så waterchiller-assist er nok mest for å ta av toppen like over romtemp. (Og et ord jeg bare fant opp i går, så det ikke er noe tvil :p)

 

Min sak fjerner derimot 3500W varme, og er nesten ti ganger så stor. Den har da null problem med å dra 1400W med skjermkort og 300W med CPU langt under romtemp, så for meg så er funksjonen å passe på å ikke komme for langt ned. (Selv om jeg som regel ikke kjører waterchiller assist) :)

 

Fordelen er at radiatorene også blir kalde og kjøler ned rommet i samme slengen (varmen går ut via en ventilasjonslange). :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tja, altså du har rett i at waterchilleren da er den eneste som kjøler når du kommer under romtemp. Men når du driver med waterchiller så kan det godt være et svært viktig poeng å passe på at tempen ikke går for langt under romtemp, så at radiatorene varmer når det kommer under romtemp kan være en vell så viktig jobb.

Med andre ord blir systemet veldig ineffektivt, ettersom radiatorene tilføyer unødig varme til systemet ( 30-40W pr.rad pr. 5 grader delta), dette medfører jo økt belastning og støy fra waterchiller. Stilles ikke waterchiller'n inn på temperatur og jobber deretter? Personlig ville jeg brukt waterchilleren i systemet ved å sette den på rom.temp og tjene de 5-10 gradene radiatorene ikke tar alene. Fortjenesten er kanskje ikke den helt store sett opp mot støy og evt. ytterligere OC (?)

 

Alternativt så kan det hende at waterchilleren bare klarer unddr romtemp i idle/ikke full last, og at den trenger radiatorene til hjelp ved toppene. Enig

 

Nedsiden til en waterchiller er nemlig at du kommer under dew point (kondenspunkt), og uten en del isolasjon så vil det altså kondense og da er det kort vei til kortslutning. Hvis du derimot senker lufttempen rundt komponentene eller fjerner luftfuktigheten så synker dew point. (Min strategi). Bra strategi for en fullblods waterchiller. Hvor stor kontroll har du på temperaturen av vannet med en slik sak?

 

Minhund har en ganske liten sak, så der snakker vi vel hovedsakelig at den blir prioritert til kun CPU. Alternativt at den kun står for å senke temp fra et par grader over romtemp til romtemp (kan bare fjerne maks 400W med varme).

 

Så waterchiller-assist er nok mest for å ta av toppen like over romtemp. (Og et ord jeg bare fant opp i går, så det ikke er noe tvil :p) Akkurat slik jeg tolket det i går ang. det velvalgte navnet på systmet :wee:

 

Min sak fjerner derimot 3500W varme, og er nesten ti ganger så stor. Den har da null problem med å dra 1400W med skjermkort og 300W med CPU langt under romtemp, så for meg så er funksjonen å passe på å ikke komme for langt ned. (Selv om jeg som regel ikke kjører waterchiller assist) :)Så fortjenesten med et slikt system (waterchiller) er da differansen fra rom.temp til kondensp., si 10-15 grader fortjeneste (med litt god RH og temp i rommet, vinterstid). Skal du ha enda bedre fortjeneste snakker vi full isolasjon fra ende til annen.

 

Fordelen er at radiatorene også blir kalde og kjøler ned rommet i samme slengen (varmen går ut via en ventilasjonslange). :pI en waterchiller loop helt klart en fordel ang. luftens fuktinnhold, i en waterchiller-assist ikke så effektivt.

 

Minhund: Hvilken temperatur bruker du å ha i denne loopen din?

 

Merker at innleggende kanskje ikke hører hjemme her. Neste spørsmål reiser jeg i riktig tråd.

Endret av Crawler123
Lenke til kommentar

 

Tja, altså du har rett i at waterchilleren da er den eneste som kjøler når du kommer under romtemp. Men når du driver med waterchiller så kan det godt være et svært viktig poeng å passe på at tempen ikke går for langt under romtemp, så at radiatorene varmer når det kommer under romtemp kan være en vell så viktig jobb.

Med andre ord blir systemet veldig ineffektivt, ettersom radiatorene tilføyer unødig varme til systemet ( 30-40W pr.rad pr. 5 grader delta), dette medfører jo økt belastning og støy fra waterchiller. Stilles ikke waterchiller'n inn på temperatur og jobber deretter? Personlig ville jeg brukt waterchilleren i systemet ved å sette den på rom.temp og tjene de 5-10 gradene radiatorene ikke tar alene. Fortjenesten er kanskje ikke den helt store sett opp mot støy og evt. ytterligere OC (?)

 

Alternativt så kan det hende at waterchilleren bare klarer unddr romtemp i idle/ikke full last, og at den trenger radiatorene til hjelp ved toppene. Enig

 

Nedsiden til en waterchiller er nemlig at du kommer under dew point (kondenspunkt), og uten en del isolasjon så vil det altså kondense og da er det kort vei til kortslutning. Hvis du derimot senker lufttempen rundt komponentene eller fjerner luftfuktigheten så synker dew point. (Min strategi). Bra strategi for en fullblods waterchiller. Hvor stor kontroll har du på temperaturen av vannet med en slik sak?

 

Minhund har en ganske liten sak, så der snakker vi vel hovedsakelig at den blir prioritert til kun CPU. Alternativt at den kun står for å senke temp fra et par grader over romtemp til romtemp (kan bare fjerne maks 400W med varme).

 

Så waterchiller-assist er nok mest for å ta av toppen like over romtemp. (Og et ord jeg bare fant opp i går, så det ikke er noe tvil :p) Akkurat slik jeg tolket det i går ang. det velvalgte navnet på systmet :wee:

 

Min sak fjerner derimot 3500W varme, og er nesten ti ganger så stor. Den har da null problem med å dra 1400W med skjermkort og 300W med CPU langt under romtemp, så for meg så er funksjonen å passe på å ikke komme for langt ned. (Selv om jeg som regel ikke kjører waterchiller assist) :)Så fortjenesten med et slikt system (waterchiller) er da differansen fra rom.temp til kondensp., si 10-15 grader fortjeneste (med litt god RH og temp i rommet, vinterstid). Skal du ha enda bedre fortjeneste snakker vi full isolasjon fra ende til annen.

 

Fordelen er at radiatorene også blir kalde og kjøler ned rommet i samme slengen (varmen går ut via en ventilasjonslange). :pI en waterchiller loop helt klart en fordel ang. luftens fuktinnhold, i en waterchiller-assist ikke så effektivt.

 

Minhund: Hvilken temperatur bruker du å ha i denne loopen din?

 

Merker at innleggende kanskje ikke hører hjemme her. Neste spørsmål reiser jeg i riktig tråd.

 

Vannkjøleren jeg bruke får du i forskjllig styrke, jeg kjøpte min for 4,5 år siden og da trodde jeg at 400W skulle holde lenge. Når jeg kjører "vanlig" klokk så setter jeg vanntempen på rundt romtemp, 22-24C, slik at den ikke slår inn hele tiden og da blir heller ikke radd negativ.

 

Du får jo de samme som jeg har men med bedre kapasitet, opp til 3300W kjøleytelse

 

http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/search.php?substring=hailea

Endret av Minhund
Lenke til kommentar

Hmm var det noen her inne som sa at Battlefield 4 stresser maskina mye... 5960X + to 670 kort i SLI holder i massevis selv på digre maps med 64 spillere (1920x1200 Ultra settings) Det mest stressende jeg bruker maskina mi til er egentlig FAH med folding på både CPU og begge skjermkorta. FAH bruker mye mer av skjermkorta enn BF4 iallefall. ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hehe, bra det. Men om du ønsker å se litt stress, prøve å faktisk kjøre BF4 på maks grafikk, og ikke bare ultra. ;) Da skal du se de stakkars GTX 670-korta legge seg ned for å dø. :green:

 

Og med maks, så mener jeg selvsagt å skru på Resolution Scale til 200 %. Dog, er det nok mulig du maks bør kjøre en 150-175 % for ikke at skjermkorta går tomme for minne.

Edit: Ja, samt at du bør skru av Antialiasing Post når du først er i gang, da det tar fra en gleden med Rsoulution Scale, da det fucker med skarpheten noe vanvittig og er bare for svake maskiner som ikke takler SKIKKELIG AA.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hmm var det noen her inne som sa at Battlefield 4 stresser maskina mye... 5960X + to 670 kort i SLI holder i massevis selv på digre maps med 64 spillere (1920x1200 Ultra settings) Det mest stressende jeg bruker maskina mi til er egentlig FAH med folding på både CPU og begge skjermkorta. FAH bruker mye mer av skjermkorta enn BF4 iallefall. ;)

Det er ingenting.

Du har vel ikke 120 hz skjerm engang, dette stiller mye større krav.

Utfra hva jeg ser av din maskin er du top notch unntatt skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...