Gå til innhold

Haswell 5xxx-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er jeg iallfall online med X99 :woot:

 

Spanderte selvsagt på meg en fresh install, så nå sitter jeg på kobbertråd og laster noen giga med windowsoppdateringer .. zzZZzz Forbanna steinalderteknologi jeg har mtp nett desverre.

 

I morgen blir det å lese gjennom tipsene til Nizzen i denne tråden og starte på overklokk. Det blir iallfall mer spennende enn å kikke på den teite Windows Update-baren som beveger seg saaaaakte ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er jeg iallfall online med X99 :woot:

 

Spanderte selvsagt på meg en fresh install, så nå sitter jeg på kobbertråd og laster noen giga med windowsoppdateringer .. zzZZzz Forbanna steinalderteknologi jeg har mtp nett desverre.

 

I morgen blir det å lese gjennom tipsene til Nizzen i denne tråden og starte på overklokk. Det blir iallfall mer spennende enn å kikke på den teite Windows Update-baren som beveger seg saaaaakte ..

 

Har du glemt å ha windows 8.1 fullt oppdatert tilogmed juli på en rask usb3 minnepenn med minst 200MB/s les og skriv? Native usb 3.0 ftw :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da er jeg iallfall online med X99 :woot:

 

Spanderte selvsagt på meg en fresh install, så nå sitter jeg på kobbertråd og laster noen giga med windowsoppdateringer .. zzZZzz Forbanna steinalderteknologi jeg har mtp nett desverre.

 

I morgen blir det å lese gjennom tipsene til Nizzen i denne tråden og starte på overklokk. Det blir iallfall mer spennende enn å kikke på den teite Windows Update-baren som beveger seg saaaaakte ..

 

Har du glemt å ha windows 8.1 fullt oppdatert tilogmed juli på en rask usb3 minnepenn med minst 200MB/s les og skriv? Native usb 3.0 ftw :green:

 

Måtte lese det et par ganger før jeg fikk det helt med meg ^!^

Lenke til kommentar

Hvordan gjør 5960x det med deaktiverte kjerner da? F.eks 1stk. 4stk. og 6stk. :D

Hadde jo vært gøy å se om den knuste 4790K på OC, og/eller om man fikk det over 5 GHz.

 

Edit: Å ha windows 8.1 på minnepenn ser jeg nesten på som et krav nå til dags. Å dure på med noe så ekstremt tregt som DVD er jo faktisk litt krise. XD Selv med en gammel USB 2.0 Rally2 OCZ minnepenn (var det raskeste når USB 2.0 kom) gjør jobben unna rimelig raskt.

:)

 

Ingenting mot dagens såklart, men mot DVD så erre lynraskt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kanskje dumt spørsmål, men jo høyere CL jo bedre? Noe godt hk å anbefale til x99? Vurderer MSI X99 SLI Plus.

CL = CAS Latency - Hvor lang tid (i nanosekunder) det tar fra minnekontrolleren etterspør data fra en plassering på minnebrikken til informasjonen er tilgjengelig på utgangen til brikken/modulen.

Når man vet dette, så er lavere naturligvis bedre.

 

Men ved økende frekvens, så må man ofte øke CL (og flere andre tillgangstider) for å få hele prosessen stabilt. Noe som er grunnen til at folk er litt reserverte for DDR4 helt i starten, for frekvensen er på samme nivå som DDR3, mens tilgangstidene er en del høyere. Dog, DDR4 vil nok ta seg opp og gi oss langt høyere frekvens (og dermed også minnebåndbredde) etter hvert.

 

Men over til noe annet

Spennende lesing:

For å se temepraturfordeling i kjernene og i VRMen, samt hvor effektive disse er på det aktuelle hovedkortet i testen (ASROCK X99 WS): http://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-5960x-haswell-e-cpu,3918-11.html

 

Her kan vi tydelig se at VRMene sliter når man nærmer seg rundt 4,5 GHz på dette workstation-kortet. For skikkelig overklokking så ser det ut som man trenger tyngre skyts ja. :) Mye mulig Asus sine ekstra Pins gjør biffen bedre, samt større kjøleribbe og flere VRM faser. Litt tidlig å si enda, men veldig gøy å sjekke. (ser man på videoen fra IR-kameraet så ser man rimelig høy temp bli registrert fra undersiden av VRMen) Og det faktum at vannkjølesystemet ikke taklet 4,8GHz, med alt for høy vanntemp.

 

Edit: For min egen del så tror jeg (som med X79) at Asus sitt

MAXIMUS V EXTREME - ASUS er veien å gå. Forgjengeren var en av de beste, om ikke det beste, overklokkingshovedkortet jeg noen sinne har hatt. ASROCK skal vel også komme med noen skikkelig gode overklokkingskort etter hvert også.

 

Personlig styrer jeg fortsatt unna MSI, og da ikke helt uten grunn. Det er en del rart der i gården, men for all del, koster jo gjerne en del mindre. Men ikke noe 5960x'en (kommende) får komme nær.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Benching krever jo ganske så mye, og det samme gjør spilling, så det er kanskje ikke den beste rasjonaliseringen for et rimeligere HK. :p Men for all del, du får jo masse for penga. Og er alt for tidlig å si at det ikke holder vann.

 

Kombinert med 5820k må jo gi en vanvittig god pris/ytelse.

 

Ikke meningen å skremme deg bort, og det kan være fornuftig å spare litt her og der, og må advare om at min begrunnelse er relativt personlig farget, og ingen god objektiv begrunnelse.

 

På den andre siden, så er det ofte lettere å få hjelp i miljøet med OC om man har Asus og Asrock, som kanskje er størst her på berget. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helv***#"!¤! jobb! Jeg vil hjem å klokke!

 

Jeg sitter å forsøker å lese meg litt opp (gått fra Asus til ASRock denne gangen, så litt nye navn å forholde seg til). Kan noen forklare meg hva CPU Strap er (siden dette er et "Asus navn")? Er det dette som heter BCLK/PCIE Ratio på ASRock? Altså at man har 100 på bus'n og 125 på BCLK, divideringsfaktor på 1,25.

 

Og er CPU Cache Voltage og System Agent Voltage fortsatt 0,5V over CPU Voltage som "vanlig"?

På 1366 husker jeg at det var mer stabilt med et oddetall enn med et partall på CPU Ratio. Noen kommentarer til dette vedr X99?

 

Har ikke maskinen foran meg nå, sitter bare å planlegger ^^ *sitre*

Lenke til kommentar

Edit: For min egen del så tror jeg (som med X79) at Asus sitt

MAXIMUS V EXTREME - ASUS er veien å gå. Forgjengeren var en av de beste, om ikke det beste, overklokkingshovedkortet jeg noen sinne har hatt. ASROCK skal vel også komme med noen skikkelig gode overklokkingskort etter hvert også.

 

Kikket litt på ASRock-kortene, men valgte til slutt ASUS fordi jeg har hatt gode erfaringer med deres hovedkort i mange år.

 

Dessuten er det ofte lettere å finne informasjon/hjelp knyttet til ASUS-kortene på nettet (men ironisk nok var X99-S som jeg kjøpte et unntak denne gangen). En annen faktor var at det ville gå raskere å sette seg inn i BIOS'en, siden menystrukturen og terminologien i stor grad følger samme lest som tidligere.

 

Mitt inntrykk er at ASRock er bra/konkurransedyktige i det rimeligere sjiktet, men at ASUS trekker det lengste strået i high-end klassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...