Gå til innhold

Haswell 5xxx-tråden

Anbefalte innlegg

Min 5960X @ 4000 begrenser iallefall ikke ytelsen hos meg i Battlefield 4 da jeg får fps over det skjermen min (165 Hz) klarer mesteparten av tiden uansett. Greia er vel at man ikke har en stor flaskehals noe sted, enten det er CPU, RAM, skjermkort eller lagrings medium. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører 3700/3700 0.950/0.990, Så du er ikke alene knutgrus. Er ikke helt stock, men under stock volt på core, og litt økning på cache.

Jeg sender deg pc'n min til sommern, så kan du leketweeke med den hele sommerferien om du vil. Bort på jobb fra medio juni til medio august :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nok ikke satt meg godt nok inn i det, men måtte på 1.3 for 4.3 ghz. Da med 4 ghz på cache. På 4.4 ville den ikke.

Men jeg er ikke stødig på hva jeg må vende og bryte på i bios for at alt skal bli perfekt.

Folder når jeg ikke bruker den nå. Men din strømregning dine poeng :)

Nei, jeg får spørre nabon om hun vil se etter at alt er i orden innimellom, så kan den nå bare stå her å surre hele sommeren :)

Lenke til kommentar

Jeg har nok ikke satt meg godt nok inn i det, men måtte på 1.3 for 4.3 ghz. Da med 4 ghz på cache. På 4.4 ville den ikke.

Men jeg er ikke stødig på hva jeg må vende og bryte på i bios for at alt skal bli perfekt.

Folder når jeg ikke bruker den nå. Men din strømregning dine poeng :)

Nei, jeg får spørre nabon om hun vil se etter at alt er i orden innimellom, så kan den nå bare stå her å surre hele sommeren :)

Det hørtes ikke veldig bra ut er jeg redd. Har du prøvd å gi "CPU Input Voltage" (VRIN eller VCCIN eller hva pokker) 1.9V også?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Det hørtes ikke veldig bra ut er jeg redd. Har du prøvd å gi "CPU Input Voltage" (VRIN eller VCCIN eller hva pokker) 1.9V også?

Nei, det har jeg ikke. Er en stund siden jeg har lekt med dette. Men har denne noe å si om jeg vil kjøre cache annet enn stock?

Bør helt sikkert se for å prøve. Er jo mulig det var derfor den ikke ville mer. Eneste jeg prøvde var cpu-volt og multiplier. + cache opp til 4.0

Redigert:

Prøve å forklare hva jeg mener. Har klokking av cache noen merkbar effekt for meg? BF4 og Lightroom.

Jeg burde nok også stille VCCIN for å se hvor langt jeg kan gå, men nå koser jeg meg med alt på stock :) Bortkastet sier nok mange ;)

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Vcore på 1.15v (manuell), LLC på 8 (Load Line Calibration), multi på 40x, VCCIN på 1.9v hvis den ikke settes der auto da som den gjør på mitt Asus X99 Deluxe kort. Er noen andre innstillinger også Knutgrus, men da bør du heller søke etter en tweak guide for akkurat ditt hovedkort. Vet det finnes slike for Asus kort iallefall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takktakk :)

Har sett på slike guider ja. Har Asus Rampage V. Har bare ikke brydd meg med å finjustere. Mulig den går lavere på 4.3 ghz enn 1.3 på Vcore. Mulig det var cache som kræsja da jeg prøvde 4.4 (husker ikke hva jeg satte cache til under det forsøket).

(4.4 ghz gikk lenge på 1.3 - spilling og aida stresstest. Men etter ei runde i Lightroom ble det en uventet restart. 2 ganger på 15 minutter. Tilbake på 4.0 ghz gikk fint - husker ikke volt).

Men nå etter siste oppdatering på bios har jeg ikke gjort noe. Stock all the way! :D

Lenke til kommentar

Vurderer å nedgradere pga pengemangel.

Om noen har lyst å bytte sin 5820K mot min 5960X + mellomlegg seff. Så send PM med interesse.

Kjører for tiden 3500/3500 på 0.900/0.950. VCCIN på 1.800V LLC6. (1.792V under load) Temp ca 45-55-ish ¤C under folding. 100% på CPU og 100% på GPU. Så godt tatt vare på denne gangen. ^^

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Det er det bare du som kan svare på. Verdien her kan være så mangt. 

Men om det kun er målbart ressultat du ønsker, så er vel svaret nei. Men, en vannkjøling vil ikke gi resultater utenfor det å kjøle. Og da trenger den noe å kjøle. Og det får du ikke når du kjører på ekstremt lave spenninger og frekvenser.  :ninja:

Så da er svaret nei. 

Men det kan jo være at du har lært noe, eller fått litt lavere støy, eller fått noe lavere temp (hva nå enn det er man ønsker å oppnå med det, som f.eks stabilitet eller ekstrem levetid)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Om/når jeg får utvidet kjølearialet mitt så kommer nok overklokken seg til typisk 4500-4700 elns. 

Siden jeg folder når jeg ikke spiller på både CPU og GPU liker jeg å ha lave temps, så blir en søt liten OC i mellomtiden. ^^

Støyen er lav, glemte at maskinen var å foldet, så av gammel vane skrudde jeg den på (og siden den var på, så gikk den av.. :p

Lenke til kommentar

Var vannkjøling verdt det når man kjører 3200/3000 0.825/0.825V? Trekker ca 78.5-82.0W iflg AiSuite III, vet ikke om man kan stole på det programmet, men er ganske grei undervolting på samme hastighet som stock. VCCIN er også minsket til 1.730 elns.

Temp er ca 44¤C.

Det der er nesten stock/auto settings i BIOS uansett...så hva er poenget? Skal du ha penger til båt til sommeren nå da? Så angrer du til høsten igjen og kjøper deg ny 5960X :p

Lenke til kommentar

Riktig. Har senket volten fra 0.960/0.895 elns til nå 0.835/0.835 ^^

Undervolting kan sikkert være artig det, men er det verdt tiden det tar å styre med? Skal du ikke kjøre 3500 Mhz eller mer, så kan du gjerne bare kjøre 100% stock settings spør du meg. Ellers bare knot for ingenting.

Lenke til kommentar

Undervolting kan sikkert være artig det, men er det verdt tiden det tar å styre med? Skal du ikke kjøre 3500 Mhz eller mer, så kan du gjerne bare kjøre 100% stock settings spør du meg. Ellers bare knot for ingenting.

Neh, ikke om jeg får ned TDP/varme såpass for en time med spilling. ^^

Hvor bor du da Kyrre? :rofl:

Lenke til kommentar

Neh, ikke om jeg får ned TDP/varme såpass for en time med spilling. ^^

Hvor bor du da Kyrre? :rofl:

I følge fruen, så må huset her i Molde også males  :wee:  Tilogmed gjerdet mot den ene naboen må ha et ekstra strøk, fordi det satt jeg opp i sommer :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...