Gå til innhold

Haswell 5xxx-tråden

Anbefalte innlegg

Det er stort i OC-miljøet hører jeg^^

Hm kjøpe 2000 780ti og folde med de i 13 dager så bare kjøpe de på nytt etter angrefrist ^^

Lurer på om jeg hadde fått en telefon om jeg la det inn, hørte aldri noe da jeg bestillte 100,000 strips og 1000 dvd-cover i fylla, det bare kom på døra^^

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm kjøpe 2000 780ti og folde med de i 13 dager så bare kjøpe de på nytt etter angrefrist ^^

Lurer på om jeg hadde fått en telefon om jeg la det inn, hørte aldri noe da jeg bestillte 100,000 strips og 1000 dvd-cover i fylla, det bare kom på døra^^

Hahahaha verste jeg har hørt!

Når lovene er som de er i Norge, så er det da kurant å bruke rettighetene vi har (angrefrist).

Update ift Netonnet : fikk en mail nå : " Enligt mitt system sendes din order från oss imorgon 4 september, eller fredag 5 september.

Du har reservert ett exemplar av varan och den ska således vara framme hos dig under neste uke."

Det kan jo være jeg har tiltet over ingenting, eller så har de hatt jævlig flaks og fått inn varene i disse dager.

Spent på om jeg får noe sporing i morgen eller fredag :)

Lenke til kommentar

Når lovene er som de er i Norge, så er det da kurant å bruke rettighetene vi har (angrefrist).

Update ift Netonnet : fikk en mail nå : " Enligt mitt system sendes din order från oss imorgon 4 september, eller fredag 5 september.

Du har reservert ett exemplar av varan och den ska således vara framme hos dig under neste uke."

Det kan jo være jeg har tiltet over ingenting, eller så har de hatt jævlig flaks og fått inn varene i disse dager.

Forskjellen ligger vel i at enkelte ser på det som å bruke rettigheter, mens andre ser på det som å utnytte ;)

Jeg synes det er rimelig skruppelløst, men nå jobber jo jeg i en butikk som frivillig har 30 dagers åpent kjøp, så jeg kan vel ikke klage.

Lenke til kommentar

Jeg vil kalle det misbruk av de rettigheter man har jeg.

Lenke til kommentar

Installerte nytt mobo, CPU og minne tidligere ikveld.

Noen kjappe observasjoner:

- Jeg bootet opp Windows 8.1 og til min overraskelse endret den oppsettet automatisk og startet opp uten problemer (planen var egentlig å kjøre en clean install, noe som jeg alltid har sverget til ved bytte av hovedkort). De eneste driverne jeg trengte å installere var for LAN og MEI. Jeg har testet en rekke programmer og spill, og alt har kjørt uten problemer (med visse unntak, se nedenfor). Jeg vil se hvordan systemet oppfører seg i dagene fremover, og dersom jeg opplever ustabilitet vil jeg kjøre en clean install, slik som vanlig.

- Det har vært omtrent umulig å oppdrive offisiell informasjon om Asus X99-S hovedkortet. Men etter å ha kikket raskt på spesifikasjonene i manualen, så er inntrykket mitt at kortet er identisk med X99-Deluxe, bortsett fra at det mangler støtte for Wi-Fi.

- Enkelte programmer støtter/gjenkjenner ikke Haswell-E. Når jeg startet opp AIDA f.eks, blir en spurt om å sende en hardware-rapport til FinalWire. Andre programmer som f.eks. HW Monitor bare krasjer.

- Jeg har ikke begynt å overklokke ennå. Jeg må sette meg litt mer inn i BIOS'en, det er (naturligvis) en rekke ting som er forandret i forhold til X79.

EDIT: Men dersom du velger å ikke kjøre en clean install, kan det lønne seg å deaktivere Windows på forhånd (da slipper du å måtte reaktivere via Windows support).

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Mulig RealTemp kan lese av? Prøv å fyr det opp.

RealTemp var faktisk det første programmet jeg testet :) Problemet er at RealTemp ikke kan lese av denne verdien automatisk, i motsetning til f.eks. AIDA (som henter ut verdien fra prosessorens attributter). Men AIDA er som sagt ikke oppdatert til å støtte Haswell-E, så jeg stoler ikke blindt på temperaturmålingene.

Fint, jeg ser imidlertid at ting ikke henger helt på greip her :)

Jeg kjøpte nettopp HWMonitor Pro som har blitt lansert med støtte for Haswell-E, X99, osv. Dette programmet krasjer ikke i motsetning til gratisutgaven. Her får jeg temperaturene til å matche dersom jeg setter TJ max til 87 i RealTemp.

Nå vil jeg tro at TJ Max som er oppgitt i linken stemmer, så jeg vil forsøke å basere meg på denne verdien inntil videre, selv om temperaturmålingene i RealTemp nå er 18 grader høyere enn HWMonitor Pro.

EDIT: Lastet ned Core Temp 1.0 RC7 (denne versjonen låser ikke Windows 8.1 dersom du bruker Haswell-E). Dette programmet viser alle de åtte kjernene, i motsetning til mange av de andre programmene jeg har brukt. Den viser også TJ Max = 87 grader. Dersom jeg bruker 105 grader i RealTemp så virker idle temperaturene litt for høye.

EDIT #2: Siste betaversjon av AIDA viser også TJ Max = 87 grader. Det kan kanskje tenkes at det opereres med ulike TJ Max for 5960X (avhengig av binning), slik som med 4930K.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

- Det har vært omtrent umulig å oppdrive offisiell informasjon om Asus X99-S hovedkortet.

Helt fantastisk snodig er det også at så mange nettbutikker ikke klarer å fylle inn spesifikasjoner på de nye X99-kortene de har til salgs. Er det virkelig så vrient?

Tilsvarende tafatt er det jo at ikke HW selv har klart å komme med en artikkel som lister opp X99-kortene som er å få tak i akkurat nå. Helt greit at de ikke har rukket å teste ennå, men å sette opp en liste over spesifikasjoner og tilhørende pris, det kan da ikke vært så mye forlangt? Med linker til prisguiden, så hadde de nok sågar tjent noen kroner på artikkelen.

Lenke til kommentar

Helt fantastisk snodig er det også at så mange nettbutikker ikke klarer å fylle inn spesifikasjoner på de nye X99-kortene de har til salgs. Er det virkelig så vrient?

Tilsvarende tafatt er det jo at ikke HW selv har klart å komme med en artikkel som lister opp X99-kortene som er å få tak i akkurat nå. Helt greit at de ikke har rukket å teste ennå, men å sette opp en liste over spesifikasjoner og tilhørende pris, det kan da ikke vært så mye forlangt? Med linker til prisguiden, så hadde de nok sågar tjent noen kroner på artikkelen.

Jeg tror butikkene får denne informasjonen fra produsenten: Når ASUS selv ikke klarer å publisere denne informasjonen, så blir ting litt vanskelig for butikkene også :)

Jeg har forøvrig tatt noen bilder av X99-S esken som viser noen av spesifikasjonene:

post-33346-0-98670500-1409786876_thumb.jpg

post-33346-0-46253600-1409786882_thumb.jpg

post-33346-0-26609500-1409786886_thumb.jpg

Hurtigguiden refererer faktisk til Deluxe-utgaven, noe som forsterker min mistanke om at selve hovedkortene er identiske (bortsett fra at Deluxe-utgaven har noe tilleggsutstyr vedlagt, bl.a. wi-fi).

En av tingene jeg liker med X99-S i forhold til mitt gamle X79-hovedkort er at det laveste mulige turtallet på viftene nå er vesentlig lavere (350-400 RPM). Det gir merkbart lavere viftestøy ved lettere last, selv om jeg allerede har en ganske støysvak PC fra før av (akustisk dempet kabinett, gummioppheng for harddisker, etc.).

Lenke til kommentar

Kjenner jeg gleder meg å komme hjem fra spaniaferie for å teste R5E og 5960x som ligger å venter på posten :D

Det ligger visst et x99 soc force der også :p

Det blir nok 1.5v+ på crucial 2133 brikkene til g.skill brikkene kommer.

Hvis crucialbrikkene ikkje vil 3000mhz, så Skal de ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kjenner jeg gleder meg å komme hjem fra spaniaferie for å teste R5E og 5960x som ligger å venter på posten :D

G Skill 3000Mhz i bestilling...

http://www.techpowerup.com/204870/g-skill-releases-worlds-fastest-ddr4-3333-mhz-memory.html

Endret av **dp**
Lenke til kommentar

G Skill 3000Mhz i bestilling...

http://www.techpowerup.com/204870/g-skill-releases-worlds-fastest-ddr4-3333-mhz-memory.html

699 dorrar for 16gb ? Billig. Noe for det, mister ValueRAM !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...