Gå til innhold

Haswell 5xxx-tråden

Anbefalte innlegg

EDIT: Etter tips fra OCN, Så skrudde jeg av C-states (med alt på stock, ellers) så fungerer det jaggu med ser det ut som... 

Har noen opplevd lignende?

Kan drepe den lett, kjøre 2.0V igjennom den  :devil:

Men om jeg får ny da er jo en annen sak  :wee:

Nå som jeg kan puste lettet ut går jeg tilbake til overklokking enn så lenge  :tease:

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT: Etter tips fra OCN, Så skrudde jeg av C-states (med alt på stock, ellers) så fungerer det jaggu med ser det ut som...

Har noen opplevd lignende?

Kan drepe den lett, kjøre 2.0V igjennom den :devil:

Men om jeg får ny da er jo en annen sak :wee:

Nå som jeg kan puste lettet ut går jeg tilbake til overklokking enn så lenge :tease:

C-STATES skal alltid være av, fordi de gjør ssdytelse dårligere. Strømsparing er satans verk, for overklokkere :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker dere toy story? Den nabogutten som kvester alle lekene han får tak i?

Jeg føler all HW som er innom en vis 15-åring i Kristiansand lider samme skjebne :p

Hahaha ^^

Jeg har faktisk vært med å montert flere folde maskiner til en storfolder jeg kjenner, de maskinene kjører forsatt idag, etter snart et halv år ;)

Men er enig, jeg føler meg ganske flink innen Pc, men så total noob igjen, men lærer med åra, er tross alt 15 ^^

@Nizzen, Selv du må innrømme at det var merkelig at det skulle stoppe maskinen fra å vært stock stabil? 

Men fjerner det, skal ikke ha det på, får ty til adaptive på Cpu though, å kjøre 1.290V 24/7 er ikke så sunt (kjørte 1.340V i nesten et et halvt år, men better late than never ^^)

Lenke til kommentar

Hvorfor hadde du på c-states? Mener å huske at denne står avslått som default på begge kortene jeg har hatt.

Og 1.29V som 24/7 med bra nok kjøling skal da ikke være noe skummelt? Tipper det er mange som kjører minst det uten problemer.

Kommet deg etter jetlagg'en ser jeg ;)

Lenke til kommentar

Opplever andre at Cache ga endel varmeforskjell? (TIl å være cache)

Opplevde noen grader fra 4.5Ghz 1.250V - 4.0Ghz 1.100V.

Har cache noe å si igrunn? Sett et par % mer poeng med cache på 4.5Ghz (fra 3.0Ghz) på Cinebench15, men ikke ellers.

Cachen tar opp nesten like mye plass og transistorer som kjernene, så er vel i grunn ikke så bombe om dette er tilfelle. ;)http://www.computershopper.com/var/ezwebin_site/storage/images/media/images/intel-core-i7-5960x-extreme-edition-chip-die/1159954-1-eng-US/intel-core-i7-5960x-extreme-edition-chip-die.jpg

Dog, for oss dødelige så har oppgavene vi belaster den med ikke vært spesielt boostet av raskere cache på CPU.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sendte en e-post til ASRock ang. OCF HKet.

Thank you for contacting ASRock.
We test X99 OC formula with BIOS P1.40 and it can OC the cache.
Please refer the attached picture for our test result.

There are some suggestion for you to check your system.
1. Please load the BIOS to default setting and only OC the cache ratio to try.
2. If possible, please kindly try another CPU to verify.

Thank you!
Warmest Regards
ASRock TSD

De la ved et bilde .. men prøvde de å faktisk boote en maskin inn i windows med de settingene tro ? :p

Lenke til kommentar

Sendte en e-post til ASRock ang. OCF HKet.

Thank you for contacting ASRock.

We test X99 OC formula with BIOS P1.40 and it can OC the cache.

Please refer the attached picture for our test result.

There are some suggestion for you to check your system.

1. Please load the BIOS to default setting and only OC the cache ratio to try.

2. If possible, please kindly try another CPU to verify.

Thank you!

Warmest Regards

ASRock TSD

De la ved et bilde .. men prøvde de å faktisk boote en maskin inn i windows med de settingene tro ? :p

Man kan vel ikke overklokke cache høyere enn core, så går nok ikke :p

Lenke til kommentar

Har du også problemer med cache OC på ASRock OCF?

Jeg har prøvd 3 kort nå. Har prøvd absolutt ALT! Det syke her er at jeg ikke kan endre cache ratio til 30 en gang. Altså BCLK på 100 og Auto på Cache går helt fint (3000mhz). 30 på cache ratio og 100 strap går i dass.

CPU er testet av Nizzen på Asus. Denne er OK. Han klokket cache rett til 4000mhz på 1.25v, altså basic shit.

Har byttet RAM

Har prøvd 3 forskjellige HK som sagt

Har forsøkt alt av OC triks. Jeg kan ikke RØRE cache ratio, den MÅ stå på Auto.

Ellers kan jeg fint klokke CPU til 4500+ og minnet til 3000+. Alt fungerer flott utenom den forrest gump cache møkka. 

Jeg KLIKKER!! på dette snart. Aldri ASRock igjen. Asus Fanboi fo life.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har du også problemer med cache OC på ASRock OCF?

Jeg har prøvd 3 kort nå. Har prøvd absolutt ALT! Det syke her er at jeg ikke kan endre cache ratio til 30 en gang. Altså BCLK på 100 og Auto på Cache går helt fint (3000mhz). 30 på cache ratio og 100 strap går i dass.

CPU er testet av Nizzen på Asus. Denne er OK. Han klokket cache rett til 4000mhz på 1.25v, altså basic shit.

Har byttet RAM

Har prøvd 3 forskjellige HK som sagt

Har forsøkt alt av OC triks. Jeg kan ikke RØRE cache ratio, den MÅ stå på Auto.

Ellers kan jeg fint klokke CPU til 4500+ og minnet til 3000+. Alt fungerer flott utenom den forrest gump cache møkka. 

Jeg KLIKKER!! på dette snart. Aldri ASRock igjen. Asus Fanboi fo life.

Stygt å le, men måtte le litt  :wee:

Lenke til kommentar

Hehe var meninga at dere skulle få le litt :)

Men alvorlig - det er noe fishy med dette kortet, og ASRock tar det ikke alvorlig. Jeg kontaktet dem også vedr dette og prøvde å forklare. Fikk svar tilbake at de kunne klokke cache til 3400 eller noe slikt. Da jeg sa at jeg klarte det uten OC Socket svarte de ikke.

Kan like så godt gå tilbake til ASRock X99 WS. Klokket bedre der.

Lenke til kommentar

Gir jo ingen mening, kjipt at det går dårlig, jeg klokker cache på mitt OCF 3.1 til 4300Mhz/1.25V no probs. Har ikke testet høyere enda.

Siden du har prøvd flere hovedkort, så er det vanskelig å peke på noe her. Regner med at du har økt spenning inn på CPU også, 1.9V ish? Det kortet du sendte tilbake, har DI testet det, får de noen resultater?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Joda har prøvd med ganske så mange forskjellige spenninger og settings. Det går bare ikke å boote hvis jeg endrer cache fra auto.

Jeg tror ikke det er noe galt med hk egentlig. Det eneste jeg kan tenke meg nå er at det er psu som er skylden her, eller at min cpu er så crappy at den ikke lar seg klokke på asrock. Men denne teorien henger jo ikke på greip siden jeg har klokket på to andre asrock kort uten oc socket.

Jeg lar det bare ligge for nå. Kommer absolutt ingen vei.

Lenke til kommentar

Noen som har vært borti at CPU ikke går over 3.5 hvis ikke xmp er på?

Vet jeg banner i kirka nå,men har brukt aisuite på mitt rve hk da jeg har super dårlig nett linje å laster ned spill på steam også videre. Liker ikke å ha maskinen på 4.5 @ 1.290v (skjønner ikke adaptive mode på manuelt overklokking) da maskinen står bare å laster ned i dagesvis.

På Oc panelet og i bios står det at maskinen skal gå på 4.4 på auto greiene til aisuite. Men den nekter å gå over 3.5 under load(cpu-z viser 3.497). Får type 984 poeng på C15.

Har reinstallert Windows 10 og byttet bios til 1601 men problemet forblir.

Samme problem under manuell overklokking hvis jeg ikke bruker xmp profil.

5930k på RVE hk med 16 GB hyperX 2800 4x4.

Lenke til kommentar

Jaggu har jeg klart å drepe min 5960X  :confused:  Får ny på RMA fra MPX. Hovedkortet jeg sendte inn testet de OK.

Jeg har ikke blodklokket den i det hele tatt og ikke hatt mer enn 1.18v core og 1.2v cache. Temps har vært under 80 grader. Så hvordan det kan skje kan man lure på. Noen forslag? :p

Edit : Hva om det kan være ên bøyd pinne i sokkelen som er bøyd som jeg ikke har sett? Slik at kortet og CPU kan virke, men at kortet ender med å drepe CPU over tid? Vet liksom ikke om jeg kan stole på det Asus X99-Deluxe kortet mer nå selv om MPX testet det OK... Eller så kan det bare være at CPU døde av ukjente årsaker....

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

PSU eller brukerfeil kanskje? :p Kanskje VRMs har gått varme og det har påvirket CPU elns. Ikke vet jeg :tease:

Kan hende jeg har bøyd en pinn uten å sett det, men det har jo funka i mange månder nå da så... Tja PSU er av god kvalitet så tviler på det. VRM burde få nok kjøling i kabinettet mitt. Men vet jo aldri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...