Gå til innhold

Haswell 5xxx-tråden

Anbefalte innlegg

Har resatt så mange ganger nå det ikke er gøy lenger :)

Har forsøkt med 100 og 125 BCLK (1/1,25 strap) og 2133 på minnet, men ser ingen forskjell. Med det samme jeg rører cache ratio så er det full stopp. Dette var veldig snodig, med de gamle korta kunne jeg iallfall øke den litt.

Må jo være noe jeg ikke har fått med meg her, men skjønner ikke hva.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.tweaktown.com/reviews/7229/asrock-x99-oc-formula-3-1-intel-motherboard-review/index7.html

Ser jo ut til at det skal gå da ?

Jeg kan ikke røre cache ratio nå. Alt over 3000 så slår maskinen seg av umiddelbart før POST (før skjermen i det hele tatt viser noe).

Hmmmm ... Klokke ned minnet og forsøke?

du gjør noe galt - det er sikkert!

kjører 4400Mhz på ASRock ITX X99 med oc socket.

med OC Formula X99 med OC socket har jeg ikke fått testet veldig mye, men 4200Mhz gikk fint. (har ikke fått bygget opp fasekjøleren enda..)

Lenke til kommentar

Kan godt være det er noe jeg gjør galt her, men skjønner ikke hva.

Dette er jo 3. X99 ASRock HK jeg har, så begynner å bli ganske godt kjent med BIOS'en :p

Det er da ikke så mye annet enn cache ratio og cache voltage jeg trenger å tukle med for å klokke cache'n da?

Maskinen er dønn stabil på 4500mhz og 3000mhz på minnet. Det er med en gang jeg endrer cache ratio fra "auto" at dævelskapen oppstår. 

Lenke til kommentar

Kan godt være det er noe jeg gjør galt her, men skjønner ikke hva.

Dette er jo 3. X99 ASRock HK jeg har, så begynner å bli ganske godt kjent med BIOS'en :p

Det er da ikke så mye annet enn cache ratio og cache voltage jeg trenger å tukle med for å klokke cache'n da?

Maskinen er dønn stabil på 4500mhz og 3000mhz på minnet. Det er med en gang jeg endrer cache ratio fra "auto" at dævelskapen oppstår. 

Har sett en 5820K som nekta å kjøre noe over 3300 på cache og 2666 mhz på minne, UANSETT. Mulig det er lotteriet som har slått deg...

Lenke til kommentar

Kanskje et rart spørsmål .. Men tror dere at kompatiblitetsproblemer eller annen feil med minnet (DDR4) kan resultere i problemer med å klokke cachen? Jeg så et par ganger i går at minnekanal A1 ikke fungerte. Selv om jeg byttet rundt på brikkene eller satt inn brikkene på nytt så fungerte ikke kanal A1 (de 3 andre var OK). Jeg måtte resette BIOS for å få opp kanal A1 igjen. Det var ikke klokket noe spesielt på minnet når dette skjedde, det virket litt som en random feil.

Det jeg tenkte på var om det har noe for seg å kjøpe et annet sett og prøve med det?  :hmm:

Kan ikke helt se at dette vil ha noe for seg da.

Har trålt meg gjennom dette her nå - jeg gjør ingenting feil, det lar seg bare ikke gjøre å øke/endre cache fra 3000mhz.

Lenke til kommentar

Nei - Det er jo det jeg spør om. Tror du det har noe for seg?

Jeg vet at minnekontrolleren i CPU har mye å si i forhold til RAM problemer, men hva den betyr for cache/uncore overklokking er jeg mer usikker på. Det er dog enklere for deg å kjøpe nye RAM brikker for å teste, enn det er med et nytt hovedkort, det er sikkert. 

Lenke til kommentar

Jo - kan jo forsøke det.

Men igjen så fatter jeg ikke hvorfor jeg ikke engang kan røre Cache Ratio. Absolutt alt annet enn 3000mhz, uansett øvrig CPU og DRAM klokk og uansett spenninger og strap, så er skjermen bare svart under boot. Eller den slår seg av etter noen sekund før det kommer noe på skjermen. På de to andre korta kunne jeg iallfall øke den litt.

Bestiller et sett med G.Skill brikker så får jeg heller benytte meg av angrefristen hvis det ikke hjelper noe  :ninja:

Lenke til kommentar

Jo - kan jo forsøke det.

Men igjen så fatter jeg ikke hvorfor jeg ikke engang kan røre Cache Ratio. Absolutt alt annet enn 3000mhz, uansett øvrig CPU og DRAM klokk og uansett spenninger og strap, så er skjermen bare svart under boot. Eller den slår seg av etter noen sekund før det kommer noe på skjermen. På de to andre korta kunne jeg iallfall øke den litt.

Bestiller et sett med G.Skill brikker så får jeg heller benytte meg av angrefristen hvis det ikke hjelper noe  :ninja:

Ja RAM brikker er vel noe av det enkleste å få retur på. Har du sjekket om du ikke har noen bøyde pinner i CPU socketen på hovedkortet?

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke plukket ut CPU. Sykt random hvis det er noen bøyde pins, men at maskinen fungerer helt 100% akkurat utenom OC av Cache Ratio?!? Og hvis det skulle være bøyde pins så er det jo retur uansett - kortet er smell nytt og jeg er ingen rage kid under montering. 

Jeg tenkte mer på å bestille et nytt, tilsvarende HK for å teste. Tror egentlig det er det letteste.

Lenke til kommentar

fix by magic

Hva slags trolldom måtte du ty til? :p

Vet egentlig ikke, har bare fjernstyrt PC'n mens jeg har vært offshore. Kom hjem nå nettopp og tok en ny test og BANG, da funket den vist...

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

fix by magic

Hva slags trolldom måtte du ty til? :p

Vet egentlig ikke, har bare fjernstyrt PC'n mens jeg har vært offshore. Kom hjem nå nettopp og tok en ny test og BANG, da funket den vist...

Tipper det var fjernstyringa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...