Gå til innhold

Haswell 5xxx-tråden

Anbefalte innlegg

Men er det noen som kan med hånda på hjerte si at de har blitt virkelig begeistret de siste 4 - 5 årene av en cpu lansering? Jeg kan i alle fall ikke si det , hadde bare Amd fått Apu'ene sine ned på lavere nm for lenge siden hadde vi kanskje hatt litt mer konkurranse , men cpu markedet er forferdelig kjedelig for tiden og ikke har vi sett noe tegn til at man skal gå over til noe annet spennende som gir langt bedre cpu ytelse osv. 

Nå er Sandy Bridge fire og et halvt år gammel, og det var siste gang jeg ble begeistret av en lansering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er det noen som kan med hånda på hjerte si at de har blitt virkelig begeistret de siste 4 - 5 årene av en cpu lansering? Jeg kan i alle fall ikke si det , hadde bare Amd fått Apu'ene sine ned på lavere nm for lenge siden hadde vi kanskje hatt litt mer konkurranse , men cpu markedet er forferdelig kjedelig for tiden og ikke har vi sett noe tegn til at man skal gå over til noe annet spennende som gir langt bedre cpu ytelse osv. 

Nå er Sandy Bridge fire og et halvt år gammel, og det var siste gang jeg ble begeistret av en lansering.

Hva var så stort med det egentlig. Ser ingenting banebrytende som kom frem av det.

Lenke til kommentar

Hva var så stort med det egentlig. Ser ingenting banebrytende som kom frem av det.

Med andre ord har ting stått stille i veldig mange år nå. Om Sandy ikke var imponerende, så snakker vi kanskje C2D som kom i 2006 eller første gen i7.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Så en økning i maksimal overklokk fra 4.2 GHz til 5GHz sammen med en økning i IPC på over 15% var ikke stort?

Ja, da så...

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så en økning i maksimal overklokk fra 4.2 GHz til 5GHz sammen med en økning i IPC på over 15% var ikke stort?

Ja, da så...

Ingen økning av kjerner er aldri et stort fremskritt.

Lenke til kommentar

Ja, da så...

Ingen økning av kjerner er aldri et stort fremskritt.
Med tanke på at 2600k var ofte like rask som 980x, og i mange tilfeller vesentlig raskere, så må jeg si meg uenig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker sandy bridge skuffet selv, og ble aldri vurdert en gang. Klarte seg bra frekvensmessig, men mot den allerede gamle 920'en i gamingriggen som hadde tre minnekanaler og større og bedre HK/pci-e kanaler, som jo også klarte 4,4 GHz var det litt sått kjipt. Var vel også oppe i 4,5 en gang, men det var ikke stabilt akkurat.

Og når man da i tillegg fikk to ekstra kjerner med 980x, så var SB det et produkt som hørte mest til folk på budsjett. (og på HTPCen var i5 750 mer enn godt nok da SB kom) Nei, SB falt lott mellom to stoler i mine øyne. SB-E imponerte mer, da man fikk samme frekvensen til SB, om ikke mer, (5GHz+) men da med fire minnekanaler, masse PCI-kanaler, seks kkerner og alt annet man har blott avhengig av for lengst.

SB er vel muligens eneste generasjonen CPU fra Intel jeg ikke har hatt innom i huset på 10 år. XD

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte fra QX9650 til 2600K Sandy og var storfornøyd iallefall. Var ikke noe astronomisk økning i opplevd ytelse, men fikk den stabil på 4.5 Ghz. Noe den fortsatt kjører på i min sekundære maskin her. Var mye for pengene vil jeg si, og jeg har tenkt å bruke den en stund til. Faktisk bruker jeg gamle QX9560 i HTPC'n :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Tenkte å få meg en 5960X og lurer litt på hvilket hovedkort jeg skal kjøpe. Jeg har alltid før godt for toppmodellen til Asus men lurer på om det er andre gode alternativer til en litt rimeligere sum? Føler jeg går litt overkill siden jeg ikke utnytter hele potensialet til hovedkortet med tanke på ekstrem overklokking og mer en 2 skjermkort. 

Lenke til kommentar

Tenkte å få meg en 5960X og lurer litt på hvilket hovedkort jeg skal kjøpe. Jeg har alltid før godt for toppmodellen til Asus men lurer på om det er andre gode alternativer til en litt rimeligere sum? Føler jeg går litt overkill siden jeg ikke utnytter hele potensialet til hovedkortet med tanke på ekstrem overklokking og mer en 2 skjermkort. 

Du har jo allerede en bra maskin, hva med å vente noen måneder på Broadwell-E?

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje et godt poeng det :) 

Lenke til kommentar

Broadwell-E kommer ikke,  Skylake-E kommer ca Q2-Q3 2016

Broadwell kommer bare så CPU under 50W

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Broadwell-E kommer ikke,  Skylake-E kommer ca Q2-2016

Broadwell kommer bare så CPU under 50W

Har det lekket ny roadmap fra Intel nå? Hvis det stemmer, så er jo det det beste egentlig. Kanskje vi ser flere enn 8-kjerner også i 6960X da.

Lenke til kommentar

Hva mener de med Haswell Refresh da? En 5970X kanskje på litt høyere klokkehastighet?

Jeg har jo sagt lenge at Broadwell-E ble droppa :p

Haswell refresh kan bli noe sånt som 4770K/4970K ish. Bare tull, mao

Den roadmappen der er forresten bare bullshit, en Cola til den som klarer å påpeke en åpenbar feil i "Trad DT" kategorien :)

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Har klokket litt idag, og jeg tror jeg havner på 4.5Ghz så langt med 1.319Vcore.. Kan sikkert finjustere litt her og der men ser ikke ut som jeg har fått noe golden chip akkurat selv om det kunne vært værre.

Men den idler på 4.5Ghz og 1.319Vcore, hvordan gjør jeg det så den går ned på hastighet? Jeg har ikke brukt Offset eller Adaptive da jeg er litt usikker på disse. Må jeg klokke via en av disse for att den skal idle på lavere hastighet?

5930k

Sabertooth X99

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...