N o r e n g Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Come on guys. Det var svært liten forskjell på ytelsen fra Ivy-Bridge til Haswell. Hadde man forventet noe høyere ytelse per kjerne med IB-E VS Haswell-E? Det er ytelse per watt som er haswell og haswell-E sin sterke side. Amen. Muligheten til å slippe nedi Broadwell-E i samme sokkel + DDR4 er verdt mer enn ytelsen for min del (om jeg bytter i det hele tatt da) Hva er det som gjør Broadwell-E så mye mer interessant enn Haswell-E? Hva er det med DDR4 som er så interessant (bortsett fra at det er dyrt for rimelig middelmådig ytelse i dag.) Med Nehalem var det i det minste en kraftig ytelsesøkning fra Core 2 for å rettferdiggjøre DDR3-prisene på den tida, det samme kan ikke sies angående Haswell-E med mindre du driver med noe som bruker veldig mange kjerner. 2 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Come on guys. Det var svært liten forskjell på ytelsen fra Ivy-Bridge til Haswell. Hadde man forventet noe høyere ytelse per kjerne med IB-E VS Haswell-E? Det er ytelse per watt som er haswell og haswell-E sin sterke side. Amen. Muligheten til å slippe nedi Broadwell-E i samme sokkel + DDR4 er verdt mer enn ytelsen for min del (om jeg bytter i det hele tatt da) Hva er det som gjør Broadwell-E så mye mer interessant enn Haswell-E? Hva er det med DDR4 som er så interessant (bortsett fra at det er dyrt for rimelig middelmådig ytelse i dag.) Med Nehalem var det i det minste en kraftig ytelsesøkning fra Core 2 for å rettferdiggjøre DDR3-prisene på den tida, det samme kan ikke sies angående Haswell-E med mindre du driver med noe som bruker veldig mange kjerner. <3 Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Come on guys. Det var svært liten forskjell på ytelsen fra Ivy-Bridge til Haswell. Hadde man forventet noe høyere ytelse per kjerne med IB-E VS Haswell-E? Det er ytelse per watt som er haswell og haswell-E sin sterke side. Amen. Muligheten til å slippe nedi Broadwell-E i samme sokkel + DDR4 er verdt mer enn ytelsen for min del (om jeg bytter i det hele tatt da) Hva er det som gjør Broadwell-E så mye mer interessant enn Haswell-E? Hva er det med DDR4 som er så interessant (bortsett fra at det er dyrt for rimelig middelmådig ytelse i dag.) Med Nehalem var det i det minste en kraftig ytelsesøkning fra Core 2 for å rettferdiggjøre DDR3-prisene på den tida, det samme kan ikke sies angående Haswell-E med mindre du driver med noe som bruker veldig mange kjerner. Forlenger jo sokkelen at man kan bytte CPU uten å bytte hovedkort. Liker heller ikke at Haswell-arkitekturen stort sett topper ut på 4.6-4.8 Ghz uansett, mulig Broadwell blir bedre. Kjekt å ha muligheten. DDR4 kommer til å bli billigere. Jeg ser jo på meg selv som entusiast, i tillegg liker jeg å benche. Hardware er både hobby og jobb for min del. Har hatt samme hovedkort og CPU siden X79 ble sluppet, har fått hardwarekløe. Hva som gjør noe interessant for meg trenger ikke å gjøre det interessant for deg. Skriver jo også i parentes at det slett ikke er sikkert at jeg bytter ut X79-oppsettet? Kunne tenkt meg en skikkelig kjapp M2 SSD... Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 netonnet og multicom driver med "falsk" lager status til tider.. greit irriterende har hørt rykter om at proshop også gjør dette. (senest på Swift skjermen)... FY Ja, jeg har en mistanke om dette selv - så jeg ringte netonnet, og den svenske damen "garanterade" at de var på lager. Viser dette seg å ikke stemme skal min vrede over netonnet bli lite nådig. 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Netonnet er desverre på min shitlist pga diverse episoder. Møkkabutikk hvor prisen er presset så lavt at servicekvaliteten er lidende. Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 En slik type praksis kan da ikke være lovlig? Andre butikker vil jo tape på at folk bestiller dere varen er tilgjengelig? Sak for Forbrukerrådet? Sitter med akkurat samme sak fra multicom nå, en laptop som har gått fra 1 uke til 4 ukers (antatt foreløpig!) leveringstid. Kommer nok ikke til å handle fra noen av butikkene igjen - enn så lenge får netonnet forsøke å bevise at de ikke skurker....men når produktet nå plutselig er "forventet til lager", aner ikke jeg om det gjelder mitt eller om de har gått tomme Ila dagen. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 En slik type praksis kan da ikke være lovlig? Andre butikker vil jo tape på at folk bestiller dere varen er tilgjengelig? Sak for Forbrukerrådet? Sitter med akkurat samme sak fra multicom nå, en laptop som har gått fra 1 uke til 4 ukers (antatt foreløpig!) leveringstid. Kommer nok ikke til å handle fra noen av butikkene igjen - enn så lenge får netonnet forsøke å bevise at de ikke skurker....men når produktet nå plutselig er "forventet til lager", aner ikke jeg om det gjelder mitt eller om de har gått tomme Ila dagen. Når det gjelder antatt leveringstid er butikkene prisgitt informasjon fra sin leverandør, som igjen får informasjon fra produsenter. Det at man sier en vare er på lager når den IKKE er det derimot, det er dårlig gjort. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 (endret) Det er smart da, du velger å handle hos dem så bestiller de den samme dag. Lav lagerverdi for de og kanskje de beholder 95% av de som ikke skjønte hva som nettopp skjedde. Endret 2. september 2014 av War Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Det er smart da, du velger å handle hos dem så bestiller de den samme dag. Lav lagerverdi for de og kanskje de beholder 95% av de som ikke skjønte hva som nettopp skjedde. Nettopp, lav risiko og verdi på varelager. For ikke å snakke solid likviditet og kort omløpshastighet på lageret. Smart, men dette skal jeg sende over til juristene på jobben. Tipper at det blir svært vanskelig å bevise at det spekuleres i dette. Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 dette må være ulovlig? Aktivt justere opp lagerstatus for å tiltrekke seg kunder. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 En bedrift får kreditt kalkulert på omsetning i x periode. Selger de mer får de ta inn mer på lager. Tipper dyre saker som kurva-tver, hi end-cpuer og dyre skjermer spiser mye av budsjettet. Legg den heller merket som bestillingsvare og ha en god pris så kjøper folk uansett^^ Tilnermet 0 fortjeneste, er uansett en vare man ikke "har" og servicen ligger i å kunne få tak i den = fornøyde kunder og evt mersalg. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Kjører alle slags spill og diverse programmer. Hadde ventet en større økning i ytelse fra 4930k enn det som har kommet fram i tester så langt. Men uten amd så har vel ikke intel motivasjonen til å virkelig revolusjonere markedet. Hva slags "diverse" programmer? Kan du gi noen konkrete eksempler? (tenker ikke på spill) Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 hehe.. det stod at de hadde 4790K på LAGER to-tre dager før de faktisk fikk det.. da innrømmet de også på mail at de ikke var på lager. Da jeg bestilte minne fra Multicom stod det at de bare hadde 1 stk på lager. Denne varen kunne med andre ord forsvinne hvert øyeblikk (dersom antallet stemte), eller den kunne allerede være utsolgt (forsinkelse i lageroversikten). Jeg la derfor inn bestilling og ringte dem for å få bekreftet at de 1) Hadde varen på lager , 2) At de var istand til å sende det på dagen. De tilbød også å prioritere utsendelen av varen (da jeg ga uttrykk for at det hastet litt), noe jeg naturligvis aksepterte. Poenget mitt er at det kan være lurt å ringe og sjekke ting istedetfor å bare sende en mail eller vente. Av egen erfaring kan det ta flere dager før et firma (tenker ikke bare på Multicom) gidder å svare på mail (hvis de svarer i det hele tatt), selv med 24 timers "responstid". Proaktiv handling via telefon tar bare noen minutter og kan spare deg for litt frustrasjon senere 1 Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 hehe.. det stod at de hadde 4790K på LAGER to-tre dager før de faktisk fikk det.. da innrømmet de også på mail at de ikke var på lager. Da jeg bestilte minne fra Multicom stod det at de bare hadde 1 stk på lager. Denne varen kunne med andre ord forsvinne hvert øyeblikk (dersom antallet stemte), eller den kunne allerede være utsolgt (forsinkelse i lageroversikten). Jeg la derfor inn bestilling og ringte dem for å få bekreftet at de 1) Hadde varen på lager , 2) At de var istand til å sende det på dagen. De tilbød også å prioritere utsendelen av varen (da jeg ga uttrykk for at det hastet litt), noe jeg naturligvis aksepterte. Poenget mitt er at det kan være lurt å ringe og sjekke ting istedetfor å bare sende en mail eller vente. Av egen erfaring kan det ta flere dager før et firma (tenker ikke bare på Multicom) gidder å svare på mail (hvis de svarer i det hele tatt), selv med 24 timers "responstid". Proaktiv handling via telefon tar bare noen minutter og kan spare deg for litt frustrasjon senere Dette gjorde jeg til netonnet. Hjalp ikke. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 (endret) Dette gjorde jeg til netonnet. Hjalp ikke. Hva mener du med at det ikke hjalp? Du fikk ikke svar på hvorvidt varen var inne på lager eller ei? EDIT: Jeg ser at du har skrevet litt om det tidligere i tråden: så jeg ringte netonnet, og den svenske damen "garanterade" at de var på lager. Viser dette seg å ikke stemme skal min vrede over netonnet bli lite nådig. Hvilken forklaring hadde de da du konfronterte dem med dette? Kan det tenkes at det har oppstått en misforståelse? (fjernlager vs lokallager, osv.) Eller kan det tenkes at damen rett og slett sjekket tallene på butikkens hjemmeside uten å få dette bekreftet fra lageravdelingen? (dersom dette ikke er bekreftet fra lageravdelingen kan damen heller ikke gi deg noen "garanti"). Jeg pleier også å spørre om dette er en lagervare som de kan sende på dagen (dersom det haster litt). Er de ikke istand til det, pleier jeg å bestille et annet sted, selv om det kanskje koster litt mer. Men som du er inne på kan en heller ikke utelukke at butikken har operert med feil lagerstatus, med eller uten hensikt. Endret 3. september 2014 av hal9k Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Jeg fikk henne til å sjekke at varen eksisterte. De responderer ikke på epost ennå på min konfrontasjon. Ingen rom for misforståelser var mulig. Jeg spurte eksplisitt og fjernlager/lokallager, når den kunne sendes etc. Hun var borte 5min for å dobbeltsjekke tilogmed da jeg ringte inn. Dette er direkte svindel. Intet annet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 (endret) Og det kan ikke bare være en teknisk feil? Skjedde i ny og ne at lagerstatusen i det interne systemet var direkte feil (kan komme av flere grunner), slik at det stod at det var på lager, men i praksis var tomt. Når du da ringer noen så vil de følgelig si at det er på lager, og når de da skal sende det, så oppdages feilen og de blir nødt å bestille inn ny. Det har også vært mer ekstreme tilfeller hvor man på lageret tror man finner varen (er en lik vare på samme plass og likt utseende som har skapt feil lagerbeholdning), men når man skal til å sende den, så oppdager man at det er feil vare og vips må man bestille ny. Trenger ikke være svindel. Men rett og slett en feil. Endret 3. september 2014 av Andrull Lenke til kommentar
War Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Be de sjekke at den er på lager, be de reservere den , legg inn ordre og vent på sendingspapirene samme dag. Klarer de ikke det er det svindel^^ Kjøpte en xeon-cpu til SR2. Den mente de var så spesiell at jeg måtte fraskrive meg retten til angrefrist før de tok den inn/la den i bestilling^^ Snodig , er det lov? Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Jeg fikk henne til å sjekke at varen eksisterte. De responderer ikke på epost ennå på min konfrontasjon. Ingen rom for misforståelser var mulig. Jeg spurte eksplisitt og fjernlager/lokallager, når den kunne sendes etc. Hun var borte 5min for å dobbeltsjekke tilogmed da jeg ringte inn. Dette er direkte svindel. Intet annet. Det kan tenkes at de har dårlige rutiner, men det i seg selv er jo kritikkverdig (hvis et selskap vet av erfaring at det kan være avvik i forhold til lagerstatus, så bør de innføre tekniske løsninger og rutiner som omgår eller retter opp disse problemene. Det handler om kvalitetssikring av alle ledd i forhold til leveranser). Dersom damen ga deg en "garanti" så bør de ha en ganske god forklaring på hvorfor de allikevel ikke hadde den på lager. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Be de sjekke at den er på lager, be de reservere den , legg inn ordre og vent på sendingspapirene samme dag. Klarer de ikke det er det svindel^^ Kjøpte en xeon-cpu til SR2. Den mente de var så spesiell at jeg måtte fraskrive meg retten til angrefrist før de tok den inn/la den i bestilling^^ Snodig , er det lov? Nei. Absolutt ikke. Men skjønner jo hvorfor de gjorde det. Nok av idioter som kjøper varer for så å returnere de etter 13 dagers bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå