Gå til innhold

Intel NUC + NAS + WiFi = ?

jovaa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har pr i dag en intel Nuc i3 versjon som HTPC i min in-wall stereobenk. Tilkoblet til den er to stykk 3TB USB3 disker som huser alt av filmer og serier. Fungerer supert, men jeg har begynt å bli litt lei kabelsalaten bak der, samt at diskene generer varme og bråker litt.

Så jeg har begynt å leke med tanken med å kjøpe en NAS (f.eks Synology ds214), sette den på kontoret og fylle den med 2x4TB disker og så kjøre HTPC-materiale via WiFi på NUC'en

Ser greit ut på papiret, men det store spørsmålet her er altså om WiFi duger til 1080p mkv med HD-lydspor...?

Og hvordan løses dette i praksis? Jeg er helt blank på NAS, men ser muligheten her for å ordne opp litt i systemet mitt.

Kablet nettverk er desverre umulig, så alt er avhengig av at WiFi holder. Det lukter vel kanskje en oppgradering til en ruter som støtter AC?

Endret av jovaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok raskt nok til streamingen uten problem, men responsen vil helt klart bli tregere, så kommer an på hva du godtar der.

Jeg kjører selv XBMC fra kablet NAS, og jeg merker god forskjell på responsen mellom 100MB og 1GB, så ned til trådløst vil det jo bli en god del tregere enn 100MB også - samt generell tregere respons over trådløst.

Hvorfor ikke koble diskene til en annen (trådløs) PC, dele de ut og teste?

Lenke til kommentar

Vil og anta om du ikke skal ha noe mer enn 2x4TB disker så tror jeg du skal klare deg å sette nas'et lokalt og koble den inn i nuc'en om du har en liten switch på lager.

Brukte trådløst til streaming før, men gikk fort over til å legge en kabel da jeg synes det var verdt hastighetforbedringen som Kjetilkl sier.

Lenke til kommentar

homeplug da? De skryter jo av teoretiske 500 Mbit i våre dager, selv om det ikke er like gull i praksis, så gir det kanskje mer stabil forbindelse, ikke vet jeg (for jeg har ikke prøvd det ut selv).

Men, det finnes. Tenkte mest å gjøre oppmerksom på det. Da får du "kablet" over 240 V og så tilbake til RJ-45 i en annen ende av huset. Noen forteller at det kan bli stopp mellom enkelte kurser i sikringsskapet pga. 3-fase oppstykkingen til 1-fase, men det er verdt å vurdere det synes ihvertfall jeg. Når du ikke har annet enn trådløs å trøste deg til ellers.

Lenke til kommentar

Homeplug virker interessant og OK på papiret, men alt av tester jeg har lest konkluderer med at det ikke er stabilt, bla med tanke på disse kursene du snakker om. Blandt annet er kontor i 2. etasje og stua i første på to separate kurser...

Det kan dog være verdt et forsøk.

Endret av jovaa
Lenke til kommentar

Homeplug er vanligvis stabilt, men problemet er hvor høy hastighet du får. Hvis du vurderer det, så er eneste mulighet å prøve det i praksis hjemme hos deg. Kjøp et sett på nett eller i en butikk som har returrett, så kan du returnere det hvis det ikke fungerer bra nok.

Hvis stabiltet og hastighet er viktig, så er det kun kablet nett som gjelder. Å si at "kablet nettverk er desverre umulig" er feil. Hvis du virkelig ikke kan legge kabel til rom(-ene), så hadde du heller ikke hatt strøm der... Men du kan si at det er vanskelig eller mye arbeid å få lagt opp kabel. Jeg hadde et lignende problem selv; WiFi for dårlig og homeplug ga for lav hastighet. La opp kabel (gjennom flere vegger og gjennom en lang gang) og satte også opp en ruter som AP, og har nå både kablet nett og mye bedre WiFi i "problemrommet".

Lenke til kommentar

Homeplug virker interessant og OK på papiret, men alt av tester jeg har lest konkluderer med at det ikke er stabilt, bla med tanke på disse kursene du snakker om. Blandt annet er kontor i 2. etasje og stua i første på to separate kurser...

Det kan dog være verdt et forsøk.

Litt oppklaring:

Det er ikke betegnelsen kurser som er hinderet, fordi flere kurser som deler samme fase, vil knyttes ut i fra felles knutepunkt, så disse bør se hverandre.

Jeg er ingen elektriker, men jeg forsøker å forklare noe her nå etter hvordan jeg logisk tror det står. Altså, dersom begrensningen kun lå i de elektriske kursene så må du passe på at 2 kurser deler samme 1-fase som er dratt ut av 3-fase inn i "huset ditt".

Nå kan det hende du ikke har 3-fase, men kun 1-fase inn i huset. Likevel kjører disse kursene på 240V inne i hjemmet. Grunnen er at med 3-fase så kan du ta ut 3 stykk 1-fase, pga. roten av 400V = noe sånt noe. (unnskyld for at jeg ikke er stødig på dette fagområde). Men, jeg vet at det ligger litt matematikk med trigonometri og rotsetninger bakenfor.

Men, disse 3 bolkene med 1-fase du da får er jo faseforskjøvet med 180 grader. Og det er som å ha 3 strømforsyningskilder, så hvordan skal du få et sikringsskap som er satt opp f.eks. slik til å samarbeide med homeplugs? Eksempel:

Kurs 1 til 4: (Fase "1") -- OBS! inndelingen i sikringsskapet er kun et eksempel, og det varierer nok en del hvordan det er planlagt i forskjellige innstallasjoner.

1. Varmtvannsbereder

2. Belysning og stikk 1.etasje

3. Varme

4. Stikk i kjeller

Kurs 5 - 8 (Fase "2")

Kurs 9 - 12 (Fase "3")

Problemet er at jeg tror ikke du kan bruke homeplugs mellom kurs la oss si 4 og kurs 9 da de kjører på forskjellig strømkilde. Men i 3-fase eksempelet, så kan du sannsynligvis kjøre homeplugs mellom la oss si 2 og 4, altså på samme faseuttak.

Men om du kun har et 1-fase anlegg, så tror jeg at du kan kjøre mellom alle kursene i huset uten hindre. Men, kan hende det ligger andre dilemma i teknologien med homeplugs. F.eks. hvor mye støy i strømnettet disse homeplugs er komfortable med før de tar seg pauser i overføringen.

Homeplug er vanligvis stabilt, men problemet er hvor høy hastighet du får. Hvis du vurderer det, så er eneste mulighet å prøve det i praksis hjemme hos deg. Kjøp et sett på nett eller i en butikk som har returrett, så kan du returnere det hvis det ikke fungerer bra nok.

Hvis stabiltet og hastighet er viktig, så er det kun kablet nett som gjelder. Å si at "kablet nettverk er desverre umulig" er feil. Hvis du virkelig ikke kan legge kabel til rom(-ene), så hadde du heller ikke hatt strøm der... Men du kan si at det er vanskelig eller mye arbeid å få lagt opp kabel. Jeg hadde et lignende problem selv; WiFi for dårlig og homeplug ga for lav hastighet. La opp kabel (gjennom flere vegger og gjennom en lang gang) og satte også opp en ruter som AP, og har nå både kablet nett og mye bedre WiFi i "problemrommet".

Me too. Jeg har etter å ha fått eget som jeg har tenkt å bo i en stund, lagt opp trekkerør på kryss og tverrs i leiligheten til den store gullmedaljen. Fordi jeg vet at kablet er mer stabilt enn "tradisjonel WiFi" opplevelse. Kryploft som jeg er heldig å ha er gull til trekkerørplassering.
WiFi kan jo i framtiden få bedre implementasjon i router'e. Så det må være noe galt med gammel WiFi-gjennomførelse som gjør at alt for mange opplever ustabilitet med det. Jeg har selv aldri blitt helt komfortabel med stabilitet på WiFi.
Det er alt for mange feilkilder i et hjemmenettverk, til at vanlige folk enkelt og greit skal finne ut hvor flaskehalsen ligger.
Min tilnærming er overdreven, der jeg har skaffet med mer proff router, som igjen skal dele VLAN videre til et WiFi aksesspunkt. Men, jeg har nå vært PC-entusiast i over 20 år, selv om jeg har vært litt lat anlagt og feilet med å dobbelt-NAT'e og slikt. Denne gang ønsker jeg å få det stabilt selv. Derfor.
Endret av G
Lenke til kommentar

Det er åpent anlegg i huset. Hadde det vært lagt opp rør i vegger så hadde jo dette vært piece of cake.

Jeg har nylig bygd ut TV-veggen, og så lagt opp til innfellte høyttalere etc. Det vil si 0 ledninger synlig.

Var så teit at jeg glemte å tenkte fremover, det vil si legge en CAT5/6 fra kontoret ned til en innebygde kassa i veggen som huser utstyret,,,, Det var derimot noen grunner til det.

Det å trekke en kabel involverer boring gjennom gulv, trekking langs tak, få den inn bak ny vegg, og så fomle den frem til komponenter bak en vegg som har knapt 25 cm med klaring. Høres gøy ut ikke sant? :) Så ja, det er nær sagt umulig. Det ER selvsagt mulig, men da faller WAF aksepten faretruende lavt.. :p

Utifra tester jeg har lest med Homeplug så er hastigheten som skal kunne oppnås hos meg, en etasje skiller aksesspunktene og knapt ett år gammelt strømnett, være rundt 50-80 Mbps. Noe som holder og vel så det til HTPC-bruken.

Å si at "kablet nettverk er desverre umulig" er feil. Hvis du virkelig ikke kan legge kabel til rom(-ene), så hadde du heller ikke hatt strøm der... Men du kan si at det er vanskelig eller mye arbeid å få lagt opp kabel. Jeg hadde et lignende problem selv; WiFi for dårlig og homeplug ga for lav hastighet. La opp kabel (gjennom flere vegger og gjennom en lang gang) og satte også opp en ruter som AP, og har nå både kablet nett og mye bedre WiFi i "problemrommet".

Endret av jovaa
Lenke til kommentar

Jeg var griseheldig med å ha kryploftet og kun boligetasjen under å baske med. Når man så har isolasjonsfrie skillevegger mellom rommene, så er det bare å hullsage opp hull i gipsen, og sette i en "konsulentboks/jukseboks".

Da borer man så et lite hull i huntonitt-takplatene i størrelsesorden rett over trekkerørdiameteren og trer trekkerøret ned i hulrommene inne i veggene. Så fisker man trekkerøret ut det hullet man har hullsaget i gipsen, trekker de kablene man ønsker igjennom, og dytter trekkerøret inn i konsulentboksen, og så plasserer konsulentboksen inn i veggen. Voila, WAF helt perfekt der. Kun når jobben står på, så kan damene klage. Såpass må de tåle. :p

Et alternativ, som ikke er så pent, og som kan skape litt problemer med moderne passivhus, pga. membraner og slik. Det er å kable på utsiden av huset, og trø i fugemasse der du må igjennom veggene. Det finnes gummiaktig spray å få i enkelte fargenyanser (ikke særlig mange), som kan holde litt fast (fast nok) omkring plastikktyper hvor man har problemer å overmale. Typisk for en del plastikktyper. Det er jo folk som "lakkerer" hele biler med det stoffet. Om du kan klamre tynne nok rør langs veggen (for utseendes skyld) som trekkerør - så gir det best UV-beskyttelse til kabelen du skal trekke igjennom veggene. Kabler har en tendens til å bli rimelig sprø i isolasjonen om de står mye i dagslys, derfor er det smart å legge de i rør, om du ønsker den skal ha et langt og godt liv.

Ellers finnes det jo ymse kabelgater/kanaler/lister å få til innendørsbruk, selv om det ofte ikke er det aller vakreste man kan se på ..

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...