Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Installere Win7 på nytt med raid disker.

Anbefalte innlegg

Begynner å slite litt med treg PC og tror det er på tide å reinstallere win7 64 bit.

Dette har jeg på en 240GB SSD disk og jeg har gjort dette mange ganger.

Det jeg lurer på er at jeg for et halv år siden satte opp de andre diskene i RAID0.

2 stk WD 2TB som en Raid0 disk og 2 stk 3TB disker til en annen Raid0 disk.

Hvordan reinstallerer jeg Win7 for at det ikke skal gå noe galt med disse raid diskene mine? Hovedkortet er et Gigabyte ex58-ud5.

Endret av Arve28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis drevene dine er satt opp med hardware raid så skal ikke re-installasjon av windows påvirke disse. Jeg gjorde nettopp det samme selv på en maskin hvor jeg har 2 WD Red 2TB i Raid1. Jeg koblet vekk disse drevene mens jeg installerte windows 7 på nytt på en ny SSD. Etter alt var installert koblet jeg til WD drevene igjen og disse kom rett opp. Så lengde SATA config står til raid i BIOS er alt på stell.

Lenke til kommentar

Intel raidet ditt er konfigurert utenfor operativ systemet.

Du vil i værste fall bli spurt om driver.

1) RAID er I embedet raid rom i hovedkortet ditt sin bios (konfig) og din konfig er og skrevet til et disk/blokk area på selve raid volum diskene.

Det er derfor det er så viktig IKKE å "cleare" data i raid konfig ved bytte av hovedkort etc. Men kun sette opp samme parametere (raid type , stripe size , rekkefølgen av diskene , etc)

Det kan være viktig at diskene koples opp igjen på samme "LUN" (sata port) de har vært konfigurert på (merk kablene om du tar de ut)

2) Du kan bli bedt om å installere drivere for raid kontrolleren (intel IRST). Og det er det hele.

Jeg ville også koplet fra alt unntatt OS disk ved reinstallasjon av Windows.

Eneste måten å ha kontroll på plasseringen av system reservered partisjonen (OS oppstart/system filer og bootrec)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Litt på sidelinja, men har du vurdert en ekstra SSD og kjørt OS på et SSD RAID0? Selv kjører jeg Revodrive som lukter på 1500MBs i lesehastighet under gode omstendigheter og kommer neppe noen gang til å ha noe som ikke er på høyde. Responsen i maskinen er absolutt til å leve med, selv om installasjonen begynner å bli gammel.

Lenke til kommentar

Litt på sidelinja, men har du vurdert en ekstra SSD og kjørt OS på et SSD RAID0? Selv kjører jeg Revodrive som lukter på 1500MBs i lesehastighet under gode omstendigheter og kommer neppe noen gang til å ha noe som ikke er på høyde. Responsen i maskinen er absolutt til å leve med, selv om installasjonen begynner å bli gammel.

Har en Rævdrive X2 selv hvor installasjonen er på 3. - 4. året nå, merker ikke en dritt forskjell fra fresh install. Men så er jeg nazi på opprydding osv ..

Men tester viser vel at raid0 på SSD ikke har så mye å si for daglig bruk. Det er mer benche / bragging rights.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

I teorien trenger du ikke gjøre noe når du kun skal reinstallere Windows 7 på samme HK. Ikke rør noe i BIOS eller med RAID oppsettet. Jeg har reinstallert Windows ørten ganger med RAID og har i tillegg flyttet RAID oppsett fra et Intel HK til et annet Intel HK uten problemer.

Det eneste problemet du kan få er at Windows ikke finner SSD'en hvis den er tilkoblet en port hvor RAID er aktiv. Da trenger du driver for RST som nevnt. Burde være på CD'en til hovedkortet.

Lenke til kommentar

Har en Rævdrive X2 selv hvor installasjonen er på 3. - 4. året nå, merker ikke en dritt forskjell fra fresh install. Men så er jeg nazi på opprydding osv ..

Men tester viser vel at raid0 på SSD ikke har så mye å si for daglig bruk. Det er mer benche / bragging rights.

Jeg har en RevoDrive 3 X2 og synes selv jeg merker betydelig forskjell i daglig bruk i forhold til andre maskiner med singel SSD. Ikke er jeg spes nazi på opprydding, men det er kanskje luksusen man får med såpass rask OS-disk, at man ikke trenger å være så nøye. Ellers er vel "ryktet på byen" at en moderne CPU i dag står 90% av aktiv tid i IO-kø, så rask RAM og harddisk tror jeg i alle fall er en god investering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...