Gå til innhold

Garanti ved kjøp på nett?


Liv88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sist jeg kontaktet dem, prøvde de å lure meg trill rundt (fikk defekt telefon først, de nektet meg så å bruke angreretten selv om det var gått 4 dager, fram til jeg fikk det påpekt fra annet hold hva de forsøkte seg på), så har lyst til å vite hva jeg har rett på før jeg kontakter dem. :)

Lenke til kommentar

Sist jeg kontaktet dem, prøvde de å lure meg trill rundt (fikk defekt telefon først, de nektet meg så å bruke angreretten selv om det var gått 4 dager, fram til jeg fikk det påpekt fra annet hold hva de forsøkte seg på), så har lyst til å vite hva jeg har rett på før jeg kontakter dem. :)

Morsomt, for ifølge norsk lov kan du ikke benytte angreretten når produktet er defekt, dvs ihvertfall ikke inntil den er sjekket og påvist at det er produksjonsfeil. Så nei, du blir ikke "lurt" når butikken følger norske lover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte mobiltelefon fra Lefdal på nett desember i fjor. Den har nå begynt å kødde noe alvorlig, og lurer på om jeg fremdeles har rett til gratis reparasjon e.l.?

Du har samme garanti og reklamasjonsvilkår om du kjøper på nett som i butikk.

 

Det vil si, at om det er en mangel ved produktet, så har du rett på kostnadsfri avhjelp (retting av mangel, eventuelt omlevering til ny vare).

 

Hvis feilen har oppstått som følge av feil bruk (brukerfeil, støtskade, fuktskade, virus, installert programvare med bugs osv...) så har du ikke rett på avhjelp, og må bekoste retting eller ny vare selv.

 

Har du forsøkt å resette telefonen til fabrikkinnstillinger? Og slettet alt som er på den, inkludert apper som du har installert? Hvis ikke, prøv det først. For hvis verkstedet gjør det og det fikser problemet, så må du betale verkstedet for at de gjør det for deg.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

 

Sist jeg kontaktet dem, prøvde de å lure meg trill rundt (fikk defekt telefon først, de nektet meg så å bruke angreretten selv om det var gått 4 dager, fram til jeg fikk det påpekt fra annet hold hva de forsøkte seg på), så har lyst til å vite hva jeg har rett på før jeg kontakter dem. :)

Morsomt, for ifølge norsk lov kan du ikke benytte angreretten når produktet er defekt, dvs ihvertfall ikke inntil den er sjekket og påvist at det er produksjonsfeil. Så nei, du blir ikke "lurt" når butikken følger norske lover.

 

De fleste har iallefall en DOA tid på 7, 14 eller 30 dager. Så om feilen er veldig åpenbar, så får man vanligvis nytt produkt samtidig som man leverer inn den defekte varen.

Men det er jo alt etter som.. :)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

De fleste har iallefall en DOA tid på 7, 14 eller 30 dager. Så om feilen er veldig åpenbar, så får man vanligvis nytt produkt samtidig som man leverer inn den defekte varen.

Men det er jo alt etter som.. :)

Ja, det kommer helt an på hvilken avtale forhandler har med leverandør. Forskjellige forhandlere kan faktisk ha forskjellige avtaler med samme leverandør.

 

Og selv om de har en avtale om DOA, så kan de sende produktet inn til verksted først for å utelukke brukerfeil.

 

Dette gjelder uansett ikke problemet trådstarter har denne gangen, da telefonen er langt over både DOA og angrerett.

Lenke til kommentar
Forskjellige forhandlere kan faktisk ha forskjellige avtaler med samme leverandør.

Normalt sett ikke.

 

Mer eller mindre alle store merker (Les: Samsung, LG, HTC, osv) har satt fast DOA tid på sine produkter i policyen sin. Den kan du lese på nettsidene til de forskjellige selskaper.

Apple er vel en av de få som ikke har DOA tid (så vidt meg bekjent).

 

Er riktignok forskjellig DOA tid på TV, Mobiler og hvitevarer, fra feks samsung.

 

Edit: Men du har rett i at dette ikke vil hjelpe trådstarter noe.. :)

Endret av Merko.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg kontaktet dem, prøvde de å lure meg trill rundt (fikk defekt telefon først, de nektet meg så å bruke angreretten selv om det var gått 4 dager, fram til jeg fikk det påpekt fra annet hold hva de forsøkte seg på), så har lyst til å vite hva jeg har rett på før jeg kontakter dem. :)

Har kjøpt Iphone 5 hos CDON.com, og etter en kort tid sluttet tlf å funke. Snakket med slgeren,men SÅ dårlig service som jeg opplevde,håper jeg INGEN andre noen gang opplever.Derfor er siste kjøp gjort der,og heldigvis har jeg "reddet" tre venner av meg til handel med firmaet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...